Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6064-6083 av 14016
-
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen beskriver vi lek gjennom et historisk perspektiv basert på tre generasjoners minner fra barndommen i Norge. De tre generasjonene er de som i perioden 2019–2020 var mellom 70–80, 50–60 og 20–30 år. ... -
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Ikke den, ikke den, men den ja!
(Bachelor thesis, 2020)Gjennom prosjektet har jeg ønsket å undersøke hvordan inkludering av funksjonsnedsatte mennesker oppleves av rekrutterende ansvarlige i frivillige verv. Tidligere norsk forskning på feltet forekommer i liten grad, og derfor ... -
Ikke en bonde å miste - om ulykker og arbeidsevne i landbruket
(Research report, 2016) -
''Ikke sånn kjempeåpenbart, men forsiktig'' : seksuell kommunikasjon i uforpliktende forhold blant ungdom mellom 16 og 19 år
(Master thesis, 2017)Mye av ungdommers seksuelle erfaringer skjer i dag utenfor en tradisjonell datingkontekst. På tross av dette har ungdommers seksuelle kommunikasjon sjelden vært fokus for forskning. Denne studien har undersøkt sending og ... -
"Ikke svakhet og tvile - men man må tørre å si det" : tvilens sosiale status i barnehagepedagogiske praksiser
(Master thesis, 2015)I denne studien har jeg vært opptatt av hva barnehagelærere tenker om tvil i sine pedagogiske praksiser og videre hvilken status tvil har i slike praksiser. Oppgaven hører hjemme i en poststrukturell/posthuman tradisjon ... -
"Ikke ta alt for god fisk" - En kvalitativ studie om kritisk tenkning i naturfag
(Master thesis, 2021)Kritisk tenkning blir i dag fremhevet som en sentral kunnskap for oss mennesker. Den står sentralt i samfunnet, arbeidsliv og i utdanning (Lai, 2011). Dette ser vi nå etter at Fagfornyelsen kom, hvor det i overordnet del ... -
"Ikke ta for gitt at eleven forstår det du tror de forstår" : en kvalitativ intervjustudie om å legge seg til rette for et støttende læringsmiljø for elver med en autismespekterdiagnose
(Master thesis, 2016)Det er kjent at mennesker med en diagnose innenfor autismespekteret ofte har vansker rettet mot sosial samhandling, og dette kan være et hinder i deres hverdag. I denne oppgaven ønsker jeg å få innblikk i hvordan ... -
"Ikke vent med å se - gå for å se og høre!" - En kvalitativ fokusgruppeintervjustudie av hvordan seks barnehagelærere arbeider med å avdekke og vurdere om barn er utsatt for mishandling
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om avdekking av mishandling. Problemstillingen er: Hvilken informasjon vektlegger seks barnehagelærere for å avdekke og vurdere om barn er utsatt for mishandling? For å finne svar på problemstillingen ... -
Ikke-deltagelse i svømmeundervisning
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven har som hensikt å få en innsikt i hvorfor elever i ungdomsskolen velger å ikke delta i svømmeundervisningen som blir tilbudt av skolen. Jeg har personlig erfart som kroppsøvingslærer at det er mange elever ... -
Ikke-juristers bruk av rettsregler. En analyse av profesjonsutøveres beskrivelse av rettsanvendelsen i helse- og velferdstjenestene
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Ikke-lineær pedagogikk i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Formål med studien. En isolerende tilnærming til undervisning med gjentakende terping av tekniske ferdigheter kan bli problematisk for motivasjon og læring. Derfor er det relevant å undersøke hvordan kroppsøvingslærere kan ... -
Ikke-statlige organisasjoner og den norske bistandspolitikken: En case-studie av Kirkens Nødhjelp og Flyktninghjelpens roller, funksjoner og betydning i den norske bistandspolitikken
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven kartlegger norske ikke-statlige bistandsorganisasjoners (NGO-er) roller, funk-sjoner og betydning i den norske statlige bistandspolitikken. Dette gjøres gjennom to case-studier av NGO-ene Kirkens Nødhjelp ... -
Ikke-suicidal selvskading hos barn og unge i barnevernsinstitusjoner
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2092-05-10 -
Ikkevoldelig Motstand - Gir Mangfold en Preferanse for Demokrati?
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven ser på mangfold i ikkevoldelig motstandsbevegelser, og om det vil gi høyere sannsynlighet for demokrati etter suksessfull motstandsbevegelse. Oppgaven begynner med en gjennomgang av den relevante litteraturen ... -
IKT i skolen: En studie av relasjoner mellom bruk av IKT på 8. klassetrinn og noen motivasjonelle faktorer
(Doctoral thesis, 2003)Det er et uttalt politisk mål fra sentrale myndigheter at informasjons- og kommunikasjonsteknologi skal innføres i utdanningssektoren som en naturlig del av undervisning og læring. De foreliggende utdanningspolitiske ... -
IKT i undervisning - En kvalitativ studie av læreres bruk av IKT som læringsverktøy
(Bachelor thesis, 2019)Min bacheloroppgave belyser hvordan lærere bruker digitale verktøy i sin skolehverdag. Barn bruker mye av tiden sin hjemme til å leke med og utforske den digitale verden. Mange av dem blir introdusert for teknologi allerede ... -
IKT som profesjonsutviklingsmedium i lærerutdanningen : student- og lærersamarbeid ved hjelp av e-post og gruppevare
(HiST ALT rapport, Research report, 2001)