Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5663-5682 av 14016
-
Hvordan erfarer veiledere feedbackprosessen som bidrag til utvikling i et relasjonelt samspill? En Q-metodologisk studie av veiledere i NAV Kontaktsenter sine subjektive opplevelser av utvikling i et relasjonsperspektiv.
(Master thesis, 2022)De siste årene har behovet for praksisnær kompetanseutvikling, etablering av læringsarenaer for refleksjon og veiledning over eget arbeid, i økende grad blitt aktualisert for ansatte i NAV som jobber brukerrettet. Dette ... -
Hvordan forbereder lærerutdanninga fremtidige samfunnsfaglærere til å håndtere ekstremistiske holdninger?
(Master thesis, 2020)Formålet med masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: Hvordan forbereder lærerutdanninga fremtidige samfunnsfaglærere til å håndtere ekstremistiske holdninger? Masteroppgaven er basert på intervjuer med lærerutdannere ... -
Hvordan forbindes dialog og intensjonell kulturendring i organisasjonskulturen? : en litteraturstudie
(Master thesis, 2015)I denne litteraturstudien har jeg undersøkt forbindelser mellom dialogisk kommunikasjon og intensjonelle kulturendringer i organisasjonslitteraturen. I faglitteraturen er det i liten grad gitt systematiske fremstillinger ... -
Hvordan fordeler styrer lederoppgaver til pedagogiske ledere når det er flere pedagogiske ledere på hver avdeling?
(Master thesis, 2014)Dette forskningsprosjektet handler om barnehageledelse og tar utgangspunkt i styrers perspektiv. Tema er valgt ut fra de endringene som skjer i barnehagesektoren når det gjelder utviklingen mot større enheter. Problemstillingen ... -
Hvordan forebygge skolevegring
(Bachelor thesis, 2019)De fleste barn og unge har ikke problemer med å gå på skolen. Det er her de bygger vennskap, lærer og leker. Det er også nettopp dette skolen skal være en arena for. Men hvordan håndterer man det om barnet ikke ønsker å ... -
Hvordan forhindrer olje demokrati?
(Master thesis, 2019)Påstanden om at olje hindrer demokratisering, har oppnådd nær konsensus blant forskere. Hvordan olje forhindrer demokratisering, er fortsatt et ubesvart spørsmål. Denne artikkelen anvender kausal mediasjonsanalyse for å ... -
Hvordan forholder barnehagen seg til barn som er fysisk inaktive?
(Master thesis, 2014) -
Hvordan formidler Rockheim musikk som immateriell kulturarv?
(Bachelor thesis, 2022)UNESCOs konvensjon av 2003 om vern av den immaterielle kulturarven har som formål å verne og synliggjøre den immaterielle kulturarven. I denne bacheloroppgaven ønsket jeg å se på hvordan Rockheim – det nasjonale museet for ... -
Hvordan formidler Rørosmuseet den immaterielle kulturarven?
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven har jeg sett på hvordan Rørosmuseet formidler den immaterielle kulturarven. Rammen for denne formidlingen har vært Rørosmartnan. Der har jeg oppsøkt og analysert to forskjellige formidlingsaktiviteter; ... -
Hvordan forstå bærekraft i en Skogmo-kontekst?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hva som motiverer bedrifter til å ta bærekraftige valg i en rural kontekst, sett i sammenheng med lokal og regional stedsutvikling. Utgangspunktet for oppgaven er industrimiljøet ... -
Hvordan forstå motstand til bærekraftig omstilling
(Master thesis, 2023)I 2022 har nordmenn fått kjenne hvordan en krig i Europa påvirker økonomi, politikk og trygghet. Det har reist seg en debatt om energi- og klimakrisen som Europa og verden står overfor, hvor oljeproduksjonen i Norge står ... -
Hvordan forstå placeboeffekten i psykoterapi? En teoretisk oppgave om placeboeffektens rolle i psykoterapi
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan placeboeffekten kan forstås i psykoterapi. Dette har blitt undersøkt gjennom en litteraturgjennomgang med fokus på å belyse placebokonseptets historie, rolle i utviklingen ... -
Hvordan forstå tjenesteinnovasjon i offentlig sektor med fokus på behov, bruker og verdi
(Master thesis, 2019)Tjenesteinnovasjon trekkes frem som en nøkkel til tjenesteforbedring for å imøtekomme utfordringene velferds-Norge står ovenfor. I denne studien belyses ulike aspekter rundt tidlig fase tjenesteinnovasjonsprosjekt i offentlig ... -
Hvordan forstår kroppsøvingslærere begrepet helse, og hvordan implementeres helse i deres kroppsøvingsundervisning?
(Master thesis, 2023)Folkehelserapporten om helsetilstanden i Norge i 2018 viser at levealderen øker. Likevel rapporteres det om tendenser til mer stillesitting og utbredelse av psykiske lidelser. Helse anses som et samfunnsoppdrag, og skolen ... -
Hvordan forstår lærere kravet om objektivitet i KRLE-faget, og hvilke tiltak gjør de for å etterstrebe dette kravet i undervisningen?
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg valgt å fokusere på et dilemma innen religionsdidaktikken som handler om læreres tolking av kravet om objektiv undervisning i KRLE-faget. Oppgaven har til hensikt å presentere og drøfte to KRLE-læreres ... -
Hvordan forstår lærere utfordringer i praksisopplæringen? En studie av eksamenstekster
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Hensikten med artikkelen er å undersøke hvordan deltakere i en videreutdanning for praksislærere i en videregående skole forstår utfordringer i praksisopplæringen. I artikkelen besvares to forskningsspørsmål: Hvilke ... -
Hvordan forstår to norsklærere kompetansemålene etter 10. trinn i sammenheng med sidemålsundervisninga i ungdomsskolen?
(Bachelor thesis, 2019)Dette bachelorprosjektet handler om forskning på hvordan lærere forstår kompetansemålene i norsk etter 10. trinn sett i sammenheng med undervisning i sidemål. Dette er gjort med en intensjon om å finne ut mer om hvordan ... -
Hvordan forstår vi barn og barndom? : posisjoner og kontroverser i barne- og barndomsforskning
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen undersøker ontologiske og epistemologiske posisjoner som har hatt en ikke ubetydelig innflytelse på teoretisk perspektivering og metodiske overveielser i barne- og barndomsforskning, spesielt de siste ...