Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5450-5469 av 13915
-
Hva står det egentlig på Wikipedia? - En kvalitativ innholdsanalyse av artikkelpar fra Wikipdia og Store norske leksikon
(Master thesis, 2018)Wikipedia har hatt en enorm vekst siden oppstarten i 2001, og brukes av flere millioner mennesker daglig. Hvordan kan nettleksikonet fungere når hvem som helst kan skrive hva som helst? Elevene bruker nettleksikonet aktivt, ... -
"Hva tenker de andre når jeg feiler hver gang?" - En kvalitativ studie av elevers opplevelse av mestring og skam i kroppsøving i videregående skole
(Master thesis, 2020)Denne studien tar for seg skam knyttet til mestringssituasjoner i kroppsøving. Ut ifra et kjønnsdelt perspektiv, forstås elevenes atferdsmønster og opplevelser som uttrykk for skam og frykt for skam. Studien er basert på ... -
Hva tenker unge, uorganiserte ansatte i servicesektoren om fagorganisering? En kvalitativ studie fra kjøpesentre i Trondheim
(Master thesis, 2021)Dette er en studie som er gjort i forbindelse med en masteroppgave tilknyttet masterstudiet Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi ved NTNU. Studien tar for seg unge, uorganiserte butikkmedarbeidere som arbeider ... -
Hva trenger oppsøkende arbeidere for å lykkes i jobben? -En kvalitativ undersøkelse av feltarbeidere innen oppsøkende sosialt arbeid, og hvordan de best kan lykkes med ungdom i risiko
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Oppgaven er basert på en kvalitativ undersøke av arbeidere innen oppsøkende tjenester i Norge, som arbeider forebyggende med ungdom i risiko for rusmisbruk, kriminalitet og utenforskap. Problemstillingen «Hva ... -
"Hva var vendepunktet for deg? Det er jeg ofte veldig interessert i" Hvordan beskriver hjelpere egne opplevelser av empatisk innlevelse i hjelperelasjoner?
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven i rådgivningsvitenskap er inspirert av livshendelser som har gitt varig form til livet mitt, og en genuin undring over menneskelig kapasitet for medfølelse og empati. Hensikten er å undersøke ... -
Hva ved foreldrekurset "Emosjonsfokusert foreldreveiledning" oppleves nyttig?
(Master thesis, 2020)Emosjonsfokusert foreldreveiledning (EFFV) er en av flere foreldrekurs der målet er å forebygge eller behandle barns psykiske lidelser. EFFV bygger på prinsipper fra emosjonsfokusert terapi, hvor kunnskap om emosjoner og ... -
Hva vil det si å henge etter i skriving? En kvalitativ studie om håndskrift – opplæring, vurdering, vansker og tiltak
(Master thesis, 2020)I denne studien ble åtte lærere og spesialpedagoger intervjuet om hvordan de bedømmer et utvalg håndskrevne elevtekster, og hvor de setter grensen for bekymret/svært bekymret med tanke på å finne elever som henger etter ... -
Hva vil det si å henge etter i skriving? En kvalitativ studie om håndskrift – opplæring, vurdering, vansker og tiltak
(Master thesis, 2020)I denne studien ble åtte lærere og spesialpedagoger intervjuet om hvordan de bedømmer et utvalg håndskrevne elevtekster, og hvor de setter grensen for bekymret/svært bekymret med tanke på å finne elever som henger etter i ... -
Hvem blir du som fengselsbetjent?: Om holdninger og verdier til de innsatte i fengselsbetjentutdanningens praksisår
(Master thesis, 2011)I denne undersøkelsen presenteres en kvalitativ studie av aspiranters holdninger og verdier til de innsatte knyttet til fengselsbetjentutdanningens praksisopplæring. Datamaterialet er basert på tretti halvstrukturerte ... -
Hvem blir jeg når jeg skal være en annen?: En Q-metodisk studie av opplevelser omrking eget selv gjennom å spille roller
(Master thesis, 2012)This thesis presents a Q-methodological study whose purpose is to capture people's experience and discoveries related to the experience of playing roles. Using a theoretical base with emphasis on psychosynthesis’ concept ... -
Hvem eier lærerprofesjonen? : en caseundersøkelse om implementering av rammeplan ved samfunnsfaglig lektorutdanning, NTNU
(Master thesis, 2016)The theme for this thesis is the use of standardisation in the education of teachers within social sciences at NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). More specifically I wish to research how the standardisation ... -
Hvem er de norske konspirasjonsteoretikerne?
(Master thesis, 2021)Det eksisterer en utbredt antakelse innenfor og utenfor akademia om at konservative og høyrevridde velgere er mer predisponert for å tro på konspirasjonsteorier. I denne studien undersøker jeg korrelasjonene til ... -
Hvem er de stille barna?: En teoretisk drøfting om barn som viser stille atferd
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven er en teoretisk drøfting av hvem det stille barnet er, og hvordan stille atferd kan påvirke barn sosialt og faglig. Ved å drøfte ulike begreper og definisjoner knyttet til stille atferd har jeg funnet at ... -
Hvem er vi som mennesker inni oss...? - En kvalitativ intervjustudie om hvordan pedagogiske ledere gjennom samarbeid fremmer trygg tilknytning med tidlig innsats
(Master thesis, 2014)Bakgrunn for valg av tema og problemstilling Studien tar for seg pedagogens rolle i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere jobber med tidlig innsats for å fremme trygg tilknytning gjennom et godt samarbeid. Barnehagene ... -
Hvem inviteres inn i den moderne byen? : en kvantitativ analyse av sosial bakgrunns betydning for bruk av byen
(Master thesis, 2017)Over the last decades Norwegian (and western) cities have undergone a massive transformation, where the sparsely inhabited and traffic-based city has changed into a compact, sustainable and cultural area for living, working ... -
«Hvem liker du best?» En systematisk studie av hvordan metoden «manuelt valg» tematiseres i replikasjonsforsøk av Hamlin et al. (2007) eller Hamlin og Wynn (2011).
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Barns sosiale evalueringsevne og tidlig moralutvikling har vært mye forsket på i utviklingspsykologien de siste tiårene. I henhold til Hamlin et al. (2007) og Hamlin og Wynn (2011) viser spedbarn en tydelig ... -
«Hvem skal ikke ha stemmerett i et demokrati?» En ideanalyse av stemmerettsdebatten om stemmerettsutvidelse for 16-åringer
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne oppgaven er det benyttet ideanalyse til å analysere hvilke politiske ideer som er fremtredende i stemmerettsdebatten for 16-åringer, og utforske om det finnes likheter/forskjeller til stemmerettsutvidelsene ...