Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5430-5449 av 10051
-
Like Fuel to the Fire? Testing Reciprocity of Emotional Lability and Victimization at Ages 6, 8, and 10 – A Cohort Panel Study
(Master thesis, 2019)As of August 1st 2017, chapter 9a in the education act (Opplæringslova - oppll, 1998) was adjusted making it a statutory zero tolerance towards bullying in school, and the changes entail a clear responsibility for all ... -
LIKESTILLING I DET TREDJE SKIFTET? Heltidsarbeidende småbarnsforeldres praktisering av familieansvar etter 10 uker med fedrekvote
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:226, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Denne avhandlingen utforsker norske småbarnsforeldres hverdagserfaringer fra et likestillingsperspektiv. Utvalget tilhører et segment av befolkningen hvor man gjerne forventer å finne likestilte hverdagspraksiser; ... -
Likestilling i frihetens tid: En kritisk analyse av den norske familiepolitikken og dens likestillingsprosjekt
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:230, Doctoral thesis, 2010)Avhandlingen tar utgangspunkt i diskusjoner om den norske, statlige familiepolitikken og dens likestillingsprosjekt samt det norske likestillingsparadokset. Likestillingsprosjektet defineres som statens ønske om og arbeid ... -
Likestilling i samfunnsfag En kvalitativ innholdsanalyse av Monitor 2
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg valgt en kvalitativ innholdsanalyse for å undersøke hvordan likestilling kommer frem i samfunnsfagboka Monitor 2. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i ett kapittel, hvor jeg analyserer innholdet ... -
Likestillingsparadokset og den økologiske feilslutning : en flernivåanalytisk tilnærming til å forklare horisontal kjønnsdeling i 49 arbeidsmarked i verden
(Master thesis, 2016)In this thesis, I argue for a need for an individual-level segregation measure in the social sciences, and propose a solution. The measurement is used as a dependent variable in a multi-level analysis of 49 countries across ... -
Likeverdig deltagelse i det digitale fellesskapet? - En kvalitativ studie av unge blinde og sterkt svaksynte sine opplevelser av inkludering og ekskludering i digital kommunikasjon
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og formål Denne studien har som formål å belyse hvordan unge blinde og sterkt svaksynte opplever å delta i digital kommunikasjon. Den tar sikte på å beskrive erfaringer med universell utforming av applikasjoner ... -
Likeverdige utdanningsmuligheter - Ein diskursanalytisk studie av trekk i samisk utdanningspolitikk 1963 til 1994
(Master thesis, 2017)Denne oppgåva søkjer å undersøkje kva konseptuelt grunnlag samisk utdanningspolitikk har blitt tufta på gjennom ein analyse av eit utval offentlege dokument: Stortingsmelding nr. 21 (1962/63), NOU 1980: 59 «samisk i ... -
Likheter og forskjeller mellom Barlows transdiagnostiske tilnærming til psykiske lidelser og basal eksponeringsterapi
(Master thesis, 2014)Det dukker stadig opp nye behandlingsmodeller. Et premiss for en vitenskapelig fundert utvikling av psykologifaget er at teoretiske antakelser i disse modellene knyttes til empiri og/eller undersøkes empirisk. Denne ... -
Likheter og forskjeller mellom den fysiske og den digitale museumsopplevelsen - En sammenligning av de samme gjenstandene i to ulike kontekster
(Bachelor thesis, 2020)Temaet for denne bacheloroppgaven er en sammenligning av hvordan museumsgjenstander blir presentert i en fysisk og i en digital kontekst. Ved å benytte relevant litteratur om blant annet museets samfunnsrolle, formidling, ... -
Likt og ulikt: Forståelser av rasisme og diskriminering
(Master thesis, 2007) -
Limited co-localization of microbleeds and microstructural changes after severe traumatic brain injury
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Severe traumatic brain injury (TBI) produces shearing forces on long-range axons and brain vessels, causing axonal and vascular injury. To examine whether microbleeds and axonal injury co-localize after TBI, we performed ... -
Limiting climate change: What's most worth doing?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Wynes and Nicholas (2017 Environ. Res. Lett. 12 074024) claim that some of the most important actions individuals can take to mitigate climate change have been overlooked, particularly in educational messages for adolescents, ... -
Line managers' middle-levelness and driving proactive behaviors in organizational interventions
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Purpose This paper explores line managers' proactive work behaviors in organizational interventions and ascertains how their management of their middle-levelness by aligning with the intervention, or not, influences their ... -
Linguistic diversity and workplace productivity
(Peer reviewed; Journal article, 2020)We study the importance of linguistic diversity in the workplace for workplace productivity. While cultural diversity might improve productivity through new ideas and innovation, linguistic diversity might increase ... -
Linking Knowledge and Activities: How can Classroom Activities in Technology Reflect Professional Technological Knowledge and Practices?
(Chapter, 2017)This chapter investigates in what ways school technology may reflect professional technological practices. Using the historical development within the aeronautical industry as an example, characteristics of technological ... -
Linking visitor motivation with attitude towards management restrictions on use in a national park
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The increasing demand for visiting wilderness areas often requires management actions that both conserve the natural resources and ensure a high quality visitor experience. Many of the alpine national parks in southern ... -
Liquefaction of freshwater carbonates led to the February 10, 2011, landslide at the Cöllolar coalfield, eastern Turkey
(Peer reviewed; Journal article, 2019)In February 2011, two landslides in which 11 people were killed, occurred in the Çöllolar open pit mine, situated in the Elbistan Basin in eastern Turkey. In the coalfield, a thick sequence of clay (>100 m) overlies karstic ... -
LIST-oppgavers karakteristiske egenskaper
(Bachelor thesis, 2019)Målet med denne studien har vært å kartlegge hvilke egenskaper som er avgjørende for at en matematikkoppgave kan klassifiseres som en LIST-oppgave. LIST-oppgaver har lav inngangsterskel og stor takhøyde og anbefales som ...