Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 4481-4500 av 14011
-
Forståelse som grunnlag for terapi En kasusstudie
(Master thesis, 2023)Ida blir henvist til NTNU psykologiske poliklinikker av helsesykepleier ved skolen i samråd med foreldrene med en lang liste av symptomatiske plager. Særlig fremtredende var de beskrevne spisevanskene der Ida kunne synes ... -
Forståelsen av kjønn på grunnskolen
(Bachelor thesis, 2022) -
Forståelser av barns utvikling: En kvalitativ studie av helsestasjonskontroller for spedbarn i Norge
(Master thesis, 2019)Helsestasjonen 0-5 år er en av de store forebyggende arenaene for barn og unge, og blir trukket frem som essensiell for tidlig intervensjonsarbeid (Helse og omsorgsdepartementet, 2007). Helsesykepleiere er kjernepersonellet ... -
Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom?
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Sårbarhetsbegrepet har fått en større plass i norsk offentlig debatt i forbindelse med koronapandemien, og de sårbare elevene har blitt løftet frem i diskusjoner om skolenes håndtering av pandemien. Artikkelen setter ... -
Forståelser av forberedelse til (skole)livet
(Chapter, 2023)Forventningene om at norske barnehager skal bidra til å forberede barna på skolelivet, er sterke. Dersom forberedelsen foregår ved å legge til grunn skolens logikk og krav forstått som et smalt fokus på akademiske kunnskaper ... -
Forståelsesspiralen - En kvalitativ studie av utviklingen som kommer til trykk i tre foreldres uttalte erfaringer med COS-veiledning
(Master thesis, 2017)Intervensjonsprogrammet Circle of Security (COS) er ment å fremme tilknytningen mellom foreldre og barn gjennom å gi foreldre veiledning (Powell, Cooper, Hoffman, Marvin & Jahr, 2015). Til tross for at programmet har stor ... -
Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religionsog livssynsfaget på ungdomstrinnet.
(Doctoral theses at NTNU;2021:188, Doctoral thesis, 2021)Avhandlingen plasserer seg innenfor literacy- og leseforskning samt religionsdidaktikk, og dreier seg om fagspesifikk lesing i religions- og livssynsfaget (KRLE) med fokus på grunnskolens ungdomstrinn. Formålet er å utvikle ... -
Forstyrrelser i foreldre-småbarn samspillet
(Master thesis, 2019)Sammendrag Dette er en masteroppgave i barn og unges psykiske helse. Målsettingen er å få et innblikk i hvordan foreldre opplever at Marte Meo veiledning, i en barnevernkontekst, kan gi endring i samspill med eget barn. ... -
Forstyrrelsers paradoksale kraft: En studie av hvordan forstyrrelser kan virke produktivt i pedagogisk arbeid i barnehagen
(Doctoral thesis at NTNU;2015:151, Doctoral thesis, 2015)This thesis aims to develop knowledge about how disruptions may work productively in pedagogical settings. It suggests seeing disruptions as action forces that motivates by putting habitual thoughts and practices in motion. ... -
Forsøk på felles, tverretatlig akuttjeneste for barnevern og psykisk helsevern - Evaluering av Akuttprosjektet i Kristiansand
(Research report, 2016)I Kristiansand har man gjennom en treårs-periode prøvd ut en modell der barnevern og psykisk helsevern for barn og unge samarbeider i en felles, tverretatlig akuttjeneste. Akuttprosjektets hovedmål har vært å utvikle en ... -
Forsøk som undervisningsmetode
(Bachelor thesis, 2019)I denne studien vil søkelyset rettes mot den praktiske siden av naturfag, nærmere bestemt forsøk som undervisningsmetode. Dette gjøres med et ønske om at jeg som fremtidig naturfaglærer skal ha et bevisst forhold til temaet, ... -
Fortellingen om en som er litt tust, og hvorfor vi skal bry oss om han: En affektteoretisk lesning av Tarjei Vesaas' Fuglane
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven ønsker jeg å utforske hvilke didaktiske muligheter en affektiv litterær analyse av Fuglane av Tarjei Vesaas kan gi for norskfaget på ungdomstrinnet. Fuglane er en klassiker og en del av den norske ... -
Fortellinger fra innsiden - En kvalitativ studie om visitortjenestens betydning for innsatte og visitorer
(Master thesis, 2015)Denne forskningsoppgaven omhandler hva visitortjenestens betyr for innsatte og visitorer. Visitortjenesten i Norges Røde Kors er en organisasjon hvor frivillige mennesker besøker innsatte som ønsker noen å snakke med. Flere ... -
Fortellinger om forandring: En narrativ studie av planlagt organisasjonsendring i et norsk finanskonsern
(Doctoral thesis, 2003)Utgangspunktet for denne avhandlingen er at folk deler kunnskap og erfaring gjennom å fortelle historier til hverandre. Kjernematerialet i avhandlingen består av samtaler / dybdeintervjuer med utvalgte ansatte og ledere ... -
Fortellinger om tap av søsken i kreft: Barndomserfaringer gjenfortalt i voksen alder
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning har funnet sammenhenger mellom tap av søsken i barndommen og negative psykososiale utfall, men søskentap er den minst studerte formen for tap. Målet for den foreliggende studien var å undersøke hvordan ... -
Fortellinger om tap av søsken i kreft: Barndomserfaringer gjenfortalt i voksen alder
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning har funnet sammenhenger mellom tap av søsken i barndommen og negative psykososiale utfall, men søskentap er den minst studerte formen for tap. Målet for den foreliggende studien var å undersøke hvordan ... -
Fortolkning og ubehag knyttet til auditive hallusinasjoner : en empirisk studie
(Master thesis, 2015)I de siste tiårene har forskningsfunn antydet at ubehag som følger av stemmehøring i stor grad er avhengig av individets fortolkninger av stemmen. Antakelser om makt og ondsinnede intensjoner ved stemmen er sterkt knyttet ... -
Forvaltning av fotografisk materiale i en privatsamling
(Bachelor thesis, 2021)Dette er en oppgave som ser nærmere på tematikken rundt samlingsforvaltning innen private samlinger som befinner seg i museer og arkiver. Utgangspunktet i oppgaven blir tatt i fra den private samlingen fra Fotograf Schrøder ...