Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 4337-4356 av 14009
-
For- og etterarbeid i forbindelse med elevbesøk på vitensenter - Har det noe for seg?
(Master thesis, 2017)Vitensentre har vist seg å være viktige læringsarenaer. Forskning har likevel avdekket at skolebesøk på slike steder ikke i stor nok grad utnytter læringspotensialet som finnes der. Teorien anbefaler sterkt at vitensenterbesøket ... -
Forarbeidets betydning ved museumsbesøk - En kvalitativ og kvantitativ studie av forarbeidets betydning for læringsutbytte
(Master thesis, 2018)Det viser seg at uformelle læringsarenaer er viktige plattformer for læring. Tidligere forskning viser likevel at skolebesøk til museum og vitensentre ikke alltid blir utnyttet til det fulle. Hensikten med denne studien ... -
Forberedende mentoring: I overgangsfasen mellom studier og jobb. En kvalitativ intervjustudie av et mentoringprogram ved NTNU
(Master thesis, 2011)Tema og problemstilling: Individuell utvikling og støtte er i dag høyt verdsatt. Spesielt i arbeidslivet har dette betydning og får anerkjennelse. Mentoring er en måte å legge opp til slik individuell utvikling. Denne ... -
"Forberedt på å ikke være forberedt" : den nyutdannede spesialpedagogen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om hvordan det kan oppleves å være nyutdannet spesialpedagog i barnehage. Den store overgangen fra utdanning til arbeidslivet viser seg å kunne være spennende men også utfordrende på flere ... -
Forbidden Identity:: the link between lack of LGBT-rights and marginalisation
(Master thesis, 2009)This thesis contributes to understanding the problematic aspect of heterosexual dominance in leading development discourse, most especially in relation to gender, sexuality and human rights. In order to embrace a full ... -
Forbindelser og brudd: refleksjoner rundt antropologiske bidrag til forståelsen av bærekraft
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Denne artikkelen tar for seg hvordan det allestedsværende bærekraftbegrepet kan være nyttig for antropologer og hvordan antropologien kan bidra til forståelsen av hva det vil si at noe er bærekraftig. Jeg argumenterer for ... -
Forbruk og konsekvenser: Et antropologisk blikk på overforbruk
(Bachelor thesis, 2023) -
Forbruk og samfunnsansvar - En studie av hvordan lærebøker forbinder samfunnsansvar med omtale av forbruk og forbrukeren
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ forskningsundersøkelse av hvordan to ulike lærebokverk i samfunnsfag rettet mot ungdomsskolen framstiller det private forbrukets samfunnsansvarlige dimensjon. Oppgavens ... -
Forced Resettlement in Ghana: The Dam and the Affected People: The Bui Hydroelectric Power Project in Ghana
(Master thesis, 2011)Forced resettlement is an issue of great humanitarian concern. The disruption it brings to the lives of the people it affects cannot be fully expressed. Many of such people lose the ability of restoring their lives, never ... -
Fordeler og ulemper med e-terapi for psykologisk behandling: En intervjustudie om psykologers erfaringer med e-terapi
(Master thesis, 2019)E-terapi viser til verktøy som gir behandling via internett. Flere studier viser at e-terapi kan ha effekt på lik linje med vanlig «ansikt til ansikt»-behandling. De fleste studier har undersøkt effekten av e-terapeutiske ... -
Fordeler og utfordringer med en leksjon fra Microbit
(Bachelor thesis, 2021)I denne forskningen skulle et utvalg læreres meninger om et undervisningsopplegg måles. Undervisningsopplegget som ble brukt var laget av Mircobit Education Foundation og handlet om kryptografi, som er et tema knyttet til ... -
"Fordi det er den fineste slutten" : en studie av elevers tekstrespons
(Master thesis, 2016-10-03) -
"fordi før så skreiv æ Å-G". En studie om andreklassingers valg av stavemåter.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvilke valg elever på 2.trinn tar når de staver ord. Elevene som deltar i denne forskningen er i overgangen mellom fonologisk og ortografisk skriving, og studiet vil ... -
Fordi vi e jo, som han sa, Non Stop, alle e forskjellig
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie, og undersøker niendetrinnselevers utvikling av forståelse i lesning av og samtale om låten Påfugl. Metoder for datainnsamlingen er fortolkning og deltakende observasjon. ... -
Fordypning, frihet og fravær av stress. Erfaringer med estetiske uttrykksformer i teoretiske fag på ungdomstrinnet.
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Fordypningsoppgave – MGLU3511 Samfunnskritikk, medborgerskap og forskningsmetode for samfunnsfag (5-10).
(Bachelor thesis, 2021)Sammendrag Denne oppgaven er knyttet til samfunnsfagemnet MGLU3511 Samfunnskritikk, medborgerskap og forskningsmetode for samfunnsfag (5-10), og har følgende problemstilling: På hvilken måte fremstilles det samiske folket ...