• Elevar sin bruk av algoritmisk tenkning ved løysing av oppgåver basert på vilkår. 

      Hystad, Marit (Master thesis, 2022)
      I lys av dei nye kompetansemåla om programmering i skulen, har kunnskap om algoritmisk tenking aldri vore meir dagsaktuell. Føremålet med denne studien er å undersøke kva som kjenneteiknar elevane på 9. trinn sin bruk av ...
    • Elevar sine opplevingar av danning og utdanning i skulen: I samsvar med utdanningspolitikkens intensjonar? 

      Stubhaug, Mia (Master thesis, 2021)
      Denne studien har undersøkt elevar sine opplevingar av danning og utdanning i skulen, samt i kva grad deira opplevingar samsvarer med utdanningspolitikkens intensjonar med skuleopplæringa. Danning vert ofte relatert til ...
    • Elevdialog ved bruk av modellnevroner 

      Seth, Julie Austbø (Master thesis, 2022)
      Denne studien har som formål å utforske effekten av bruk av modellnevroner i undervisning av nervesystemet. Modellnevronene er utviklet av en forskningsgruppe på NTNU, og består av pluggbare elektroniske nevroner som kan ...
    • Eleven og musikken 

      Angelo, Elin; Sæther, Morten (Book, 2017)
    • Eleven som lærer - utvikling av elevaktive undervisningsopplegg i hestefag 

      Brodal, Siri Hjellum (Master thesis, 2023)
      Undervisning i yrkesfag må være yrkesrelevant. En av hovedutfordringene for yrkesfagene i dagens skole er å skape sammenheng mellom utdanningsinnholdet og elevenes behov for å utvikle kunnskap i yrket de vil utdanne seg ...
    • Elevene forklarer bortvalget av den videregående opplæringen 

      Strøm, Torbjørn Hals (Master thesis, 2009)
    • Elevene lager ikke bare fine produkter, de utvikler ferdigheter 

      Meling, Stine (Bachelor thesis, 2019)
      Tema for denne oppgaven er formativ vurdering i kunst og håndverk. Temaet er interessant blant annet fordi det kan ses på som en utfordring å skulle vurdere for læring i et praktisk-estetisk fag. I mitt sjette semester av ...
    • Elevene representerer på en måte det vi som system ikke får til 

      Wikerholmen, Mina Friis (Master thesis, 2020)
      Eksistensen av segregerte smågruppebaserte opplæringstiltak eller alternative skoler har vært og er omstridt, da eksistensen i seg selv rokker ved den rådende inkluderingspolitikken den norske skole bygger på. Alternative ...
    • Elevenes demokratiforståelse 

      Hansen, Ragnvald Kristian (Master thesis, 2021)
      Denne oppgaven undersøker ungdomsskoleelevers demokratiforståelse i norsk skole. En forståelse som i oppgaven ses nærmere på, ved bruk av kvalitative gruppeintervjuer. Hensikten med studien er å gi dypere innsikt i elevenes ...
    • Elevenes forståelse av nervesystemet 

      Valle, Ane (Bachelor thesis, 2019)
      Sammendrag Denne kvantitative og kvalitative studien omhandler elevers forståelse av nervesystemet og om det kan relateres til bruk av lærebok i naturfag. Data er innhentet gjennom en spørreundersøkelse av 18 elever ved ...
    • Elevenes motivasjon - lærernes muligheter 

      Sandbæk, Kjetil (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven diskuterer jeg hva som motiverer elevene til å aktivt delta i teoriundervisningen på et yrkesfaglig utdanningsprogram. Oppgaven tar utgangspunkt i en case-studie av to klasser fra VG1 Bygg- anleggsteknikk, ...
    • Elevenes motivasjon for fysisk aktivitet i kroppsøving 

      Hunnestad, Tone Lervåg (Master thesis, 2022)
      Hensikt: Det fysiske aktivitetsnivået synker med alderen. Dette gjør at skolen og ikke minst kroppsøvingsfaget kan være viktige aktører for å forebygge denne utviklingen. Kroppsøvingsfaget ønsker å motivere elever til ...
    • Elevenes motivasjon for matematikk i barneskolen 

      Utvær, Hanne Therese (Bachelor thesis, 2019)
      Norsk og internasjonal forskning viser at elevenes indre motivasjon for matematikk synker med økende alder og at det er en positiv sammenheng mellom elevers opplevelse av mestring og motivasjon i faget matematikk. Studier ...
    • Elevenes motivasjon og utforskende undervisning i naturfag 

      Sandbraaten, Gøril Nesmoen (Bachelor thesis, 2019)
      I denne bacheloroppgaven vil jeg se nærmere på elevenes motivasjon og utforskende undervisning i naturfag. Problemstillingen jeg har valgt for denne oppgaven er: «Hvilke faktorer ved bruk av utforskende undervisning kan ...
    • Elevenes opplevelse av videregående skole og tanker om å avslutte videregående utdanning 

      Røst, Svein Jørgen (Master thesis, 2022)
      Frafall i videregående skole, at mange elever som begynner på videregående skole ikke fullfører denne utdanningen, har vært en bekymring over mange år. Denne studien retter oppmerksomheten mot elever som går i videregående ...
    • Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving 

      Estenstad Bjørsland, Sondre; Skogstad, Anne (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er ...
    • Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving 

      Skogstad, Anne; Estenstad Bjørsland, Sondre (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er en del av ...
    • Elevenes trivsel i skolen 

      Reitlo, Line Skarsem (Master thesis, 2012)
      I denne oppgaven har jeg studert ungdoms trivsel i skolen. Målet har vært å undersøke hvilken sammenheng som eksisterer mellom generell skoletrivsel og trivsel i skoletimer og friminutt, samt i hvilken grad selvbestemte ...
    • Elevenes utfordringer og forståelse av kjemiske reaksjoner - Utvikling, utprøving og evaluering av et undervisningsopplegg på mellomtrinnet 

      Kristoffersen, Leif Arne (Master thesis, 2016)
      Temaet for denne masteroppgaven er undervisning av kjemi på mellomtrinnet, nærmere bestemt unge elevers (10-11 år) forståelse av begrepet kjemiske reaksjoner. Det er tatt utgangspunkt i et konstruktivistisk syn på læring ...