Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 2415-2434 av 14016
-
Det kognitive oppmerksomhetssyndrom predikerer tilbakefall av tvangslidelse
(Master thesis, 2015)Formålet med denne studien var å se på hvilke faktorer som predikerer tilbakefall etter behandling for tvangslidelse. Forskningen på området har så langt vært ateoretisk, og empirien har ikke funnet konsistente risikofaktorer. ... -
"Det kommer til å bli veldig vanskelig og utfordrende" : eksamensrelaterte opplevelser blant elever med minoritetsbakgrunn på videregående skole
(Master thesis, 2016)The drop out rates from Norwegian upper secondary schools have been and continue to be a crucial topic in Norwegian society. In these statistics students with minority backgrounds constitute an overrepresented group. ... -
Det kommunale barnevernets arbeid med barn og unge som viser skadelig seksuell atferd
(Bachelor thesis, 2020)Barn og unge er en sårbar gruppe som hele samfunnet er opptatt av å beskytte og sikre på best mulig måte. Det er bred kunnskap og mye erfaring knyttet til hjelpearbeidet rettet mot barn og unge som blir utsatt for seksuelle ... -
Det komplekse inkluderingsarbeidet: Ein kvalitativ studie om inkludering i eit teiknspråkleg opplæringstilbod
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgåva søkjast kunnskap om inkludering i eit teiknspråkleg opplæringstilbod. Gjennom kvalitative djupneintervju med to av skulen sine tilsette ønskjer eg å bidra med innsikt i korleis ein skule legg til rette ... -
Det komplekse samarbeidet mellom barnevernstjenesten og barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven handler om hvilke faktorer som kan påvirke samarbeidet mellom barnevernet og barnehager i Norge. Det stilles spørsmål til hva som gjør at fagarbeidere som har utdannelse innen relasjonsarbeid, ikke klarer å ... -
Det kompliserte samarbeidet? Miljøterapeuters erfaringer om samarbeid med barneverntjenesten
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om miljøterapeuter tilknyttet akutte omsorgsinstitusjoner sine erfaringer og opplevelser om deres samarbeid med barneverntjenesten. De har et felles ansvar knyttet til omsorgssituasjon og ... -
Det kosmopolitiske mulighetsrommet: Jakob Wegelius' Mördarens apa (2014).
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Det kritiske klasserom - Ei kvalitativ studie av lærarars forståing og operasjonalisering av elevar sine kritiske evner i samfunnsfaget
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgåva er ei kvalitativ undersøking av kva seks lærarar i samfunnsfag tolkar det inneberer å vere ein kritisk tenkande person, og korleis dei operasjonaliserer utviklinga av slike evner i skulen. Kritiske evner ... -
«DET KUNNE VÆRT GREIT Å VITE HVORDAN JEG LIGGER AN»
(Bachelor thesis, 2020)Fra 8. klasse blir elever vurdert med karakter i kroppsøving. Vurdering kan skje på mange forskjellige måter før sluttvurderingen i 10. klasse. I opplæringsloven og læreplan beskrives det hva elever har krav på og hva ... -
"Det ligner på åttegangen"- En designstudie av fire elevers bruk av programmering som instrument i arbeid med tallfølger med multiplikativ struktur
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en kvalitativ designstudie som undersøker problemstillingen: Hvordan kan programmering som instrument bidra til elevenes utvikling av kunnskap om tallfølger med multiplikativ struktur for en gruppe ... -
Det lokale bankkontoret i Handelsbanken Norge - Lokalbanken og det nye bankmarkedet
(Master thesis, 2018)Det er et stadig tema i media, bankmarkedet er i endring. Tidligere var bankmarkedet regulert og delvis lukket for øvrige aktører enn de etablerte bankene. Gjennom nye reguleringsbestemmelser har myndighetene åpnet ... -
Det magiske øyeblikket: Gjensidig forståelse mellom rådgiver og veisøker: En fenomenologisk studie av hvordan rådgivere opplever å etablere gjensidig forståelse med veisøker
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven har til hensikt å få innsyn i hvordan rådgivere opplever å etablere gjensidig forståelse med veisøker. Det empiriske forskningsmaterialet i oppgaven baserer seg på en fenomenologisk metode, og intervju med ... -
"Det må være forferdelig hvis en som er så intelligent og så flink egentlig skal bli ødelagt" : en kvalitativ intervjustudie av fire grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring og hvilke utfordringer de erfarer med å gi evnerike barn en tilpasset opplæring
(Master thesis, 2015)Denne studien tar for seg grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring for evnerike elever. Evnerike elever er en lite prioritert elevgruppe både i styringsdokumenter og i norsk faglitteratur. Tidligere forskning ... -
Det moderne barn og den fleksible barnehagen: En etnografisk studie av barnehagens hverdagsliv i lys av nyere diskurser og kommunal virkelighet
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:258, Doctoral thesis, 2009) -
Det moderne økonomiske livs mystiske og magiske dimensjoner. Bidrag til en mer ambisiøs økonomisk antropologi
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:160, Doctoral thesis, 2004) -
Det nasjonale i svenske og norske lærebøker
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en empirisk undersøkelse av fire lærebøker i samfunnsfaget for ungdomsskolen Norge, og fire lærebøker i historiefaget for högstadiet i Sverige. Målet med oppgaven er å besvare denne problemstillingen: ... -
Det norske barnevernets samarbeid med etniske minoritetsfamilier
(Bachelor thesis, 2023)Flere forskningsartikler bekrefter at etniske minoritetsfamilier er overrepresentert i det norske barnevernet. Samtidig rapporteres det at flere av disse familiene en manglende tillitt til, og et dårlig samarbeid med ...