Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 2408-2427 av 14016
-
"Det hjelper meg å se meg selv utenfra, og den andre innenfra": En kvalitativ studie av seks kadetter ved Luftkrigsskolen sin opplevelse av veiledningen ved skolen, og hvordan denne oppleves å ha påvirket deres utviklingsprosess som kommende ledere
(Master thesis, 2014)Through a qualitative interview study, I wanted to gain insight into how the cadets at the Air Force Academy (LKSK) experienced the counseling practiced at the school and how this counseling as part of leadership education ... -
“Det hjelper mest å bekymre seg” - En kvalitativ undersøkelse av metakognisjon og strategier ved bekymring hos barn på 7 og 8 år
(Master thesis, 2018)Metakognitiv teori viser til at metakognitive antakelser om bekymring kan skape og opprettholde psykisk lidelse. Et betydelig antall studier med voksne utvalg støtter denne teorien. Nyere forskning hevder at metakognitiv ... -
Det Japanske Selvet: En Kvalitativ Studie av den Japanske Selvoppfattelsen, Japansk Selvtillit og Sammenhengen mellom Kultur og Individ
(Master thesis, 2011)Dette er en kulturpsykologisk studie av den japanske selvoppfattelsen og forholdet mellom kultur og individ. Den tar for seg hvordan japanere ser på seg selv i sammenheng med andre mennesker, samt japanernes forhold til ... -
‘Det kan jo hende at andre generasjoner ønsker en potensiell utvikling også?' : en studie av landskapsverdier, bærekraft og deltagelse i en planprosess i Synnfjell Øst-‐Synndalen, Nordre Land kommune
(Master thesis, 2014)This thesis addresses questions and links between landscape values and implementation of three different dimensions of sustainable development in a local planning process of a mountain area in South Eastern Norway. This ... -
Det kan jo hende at jeg er den ene voksne som de har i livet sitt som er trygg og stabil - Lærerens tilrettelegging av læringsmiljøet for elever med sårbare livsopplevelser
(Master thesis, 2014)Denne kvalitative studien har som mål å se nærmere på tre læreres opplevelser og erfaringer av hvordan læringsmiljøet kan tilrettelegges for elever med sårbare livsopplevelser. Problemstillingen er følgende; På hvilken ... -
Det kan være vanskelig å forstå, når en ikke skjønner noe. «Hvordan opplever innvandrerforeldre samarbeidet med personalet i norske barnehager?»: En kvalitativ studie om innvandrerforeldres opplevelse av foreldresamarbeidet i norske barnehager.
(Master thesis, 2013)Norske barnehager vokser i forhold til ulike kulturer, språk og religioner. Det vil også si at i tillegg til mange ulike kulturer i barnegruppene, er det også mange ulike kulturer blant foreldrene. Dette medfører flere ... -
Det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og kvinners arbeidshelse
(SINTEF Rapport;, Research report, 2014)I denne rapporten har vi samlet forskningsfunn om det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og kvinners arbeidshelse. Rapporten inneholder mange referanser til publiserte forskningsartikler fra internasjonal litteratur og fra Norge. ... -
Det kognitive oppmerksomhetssyndrom predikerer tilbakefall av tvangslidelse
(Master thesis, 2015)Formålet med denne studien var å se på hvilke faktorer som predikerer tilbakefall etter behandling for tvangslidelse. Forskningen på området har så langt vært ateoretisk, og empirien har ikke funnet konsistente risikofaktorer. ... -
"Det kommer til å bli veldig vanskelig og utfordrende" : eksamensrelaterte opplevelser blant elever med minoritetsbakgrunn på videregående skole
(Master thesis, 2016)The drop out rates from Norwegian upper secondary schools have been and continue to be a crucial topic in Norwegian society. In these statistics students with minority backgrounds constitute an overrepresented group. ... -
Det kommunale barnevernets arbeid med barn og unge som viser skadelig seksuell atferd
(Bachelor thesis, 2020)Barn og unge er en sårbar gruppe som hele samfunnet er opptatt av å beskytte og sikre på best mulig måte. Det er bred kunnskap og mye erfaring knyttet til hjelpearbeidet rettet mot barn og unge som blir utsatt for seksuelle ... -
Det komplekse inkluderingsarbeidet: Ein kvalitativ studie om inkludering i eit teiknspråkleg opplæringstilbod
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgåva søkjast kunnskap om inkludering i eit teiknspråkleg opplæringstilbod. Gjennom kvalitative djupneintervju med to av skulen sine tilsette ønskjer eg å bidra med innsikt i korleis ein skule legg til rette ... -
Det komplekse samarbeidet mellom barnevernstjenesten og barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven handler om hvilke faktorer som kan påvirke samarbeidet mellom barnevernet og barnehager i Norge. Det stilles spørsmål til hva som gjør at fagarbeidere som har utdannelse innen relasjonsarbeid, ikke klarer å ... -
Det kompliserte samarbeidet? Miljøterapeuters erfaringer om samarbeid med barneverntjenesten
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om miljøterapeuter tilknyttet akutte omsorgsinstitusjoner sine erfaringer og opplevelser om deres samarbeid med barneverntjenesten. De har et felles ansvar knyttet til omsorgssituasjon og ... -
Det kosmopolitiske mulighetsrommet: Jakob Wegelius' Mördarens apa (2014).
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Det kritiske klasserom - Ei kvalitativ studie av lærarars forståing og operasjonalisering av elevar sine kritiske evner i samfunnsfaget
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgåva er ei kvalitativ undersøking av kva seks lærarar i samfunnsfag tolkar det inneberer å vere ein kritisk tenkande person, og korleis dei operasjonaliserer utviklinga av slike evner i skulen. Kritiske evner ... -
«DET KUNNE VÆRT GREIT Å VITE HVORDAN JEG LIGGER AN»
(Bachelor thesis, 2020)Fra 8. klasse blir elever vurdert med karakter i kroppsøving. Vurdering kan skje på mange forskjellige måter før sluttvurderingen i 10. klasse. I opplæringsloven og læreplan beskrives det hva elever har krav på og hva ... -
"Det ligner på åttegangen"- En designstudie av fire elevers bruk av programmering som instrument i arbeid med tallfølger med multiplikativ struktur
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en kvalitativ designstudie som undersøker problemstillingen: Hvordan kan programmering som instrument bidra til elevenes utvikling av kunnskap om tallfølger med multiplikativ struktur for en gruppe ... -
Det lokale bankkontoret i Handelsbanken Norge - Lokalbanken og det nye bankmarkedet
(Master thesis, 2018)Det er et stadig tema i media, bankmarkedet er i endring. Tidligere var bankmarkedet regulert og delvis lukket for øvrige aktører enn de etablerte bankene. Gjennom nye reguleringsbestemmelser har myndighetene åpnet ...