Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 1982-2001 av 14010
-
«De vil jo så gjerne på skolen, men de får det ikke til»
(Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet har hatt som hensikt å undersøke hvordan lærere og spesialpedagoger forstår fenomenet skolevegring, samt hvordan de erfarer arbeidet med å forebygge at elever i grunnskolen utvikler skolevegring. ... -
"De vil jo så gjerne, men så makter de ikke" - En kvalitativ studie av PPT´s arbeid med skolevegringsproblematikk.
(Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvordan ledere og rådgivere i pedagogisk-psykologisk-tjeneste (PPT) arbeider med skolevegringsproblematikk. Studien tar for seg forståelse og identifisering av ... -
De yngste barnas behov for tilknytning som et ledd i barnehagens forebyggende arbeid: En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2013)Temaet for oppgaven er knyttet til den stadig pågående debatten om de yngste barna i barnehagen, hvor det er blitt stilt kritiske spørsmål om hvorvidt barnehagen er bra eller ikke for de aller yngste barna. Det fremstår ... -
De yngste barnas trivsel i barnehagen : et mikroetnografisk feltarbeid om ett- og toåringers subjektive opplevelser av trivsel i barnehagen
(Master thesis, 2015)Målet for denne masteroppgaven er å undersøke de yngste barnas subjektive opplevelser av trivsel i barnehagen, hvor barna er studiens primære forskningsdeltakere. Problemstillingen er: I hvilke situasjoner gir de yngste ... -
De' e så artig!: Erfaringer hos ledere for dugnadsgjenger tilknyttet Norsk revyfestival. Hva gjør det attraktivt å delta som gjengsjef?
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven er utført ved en kvalitativ undersøkelse blant gjengsjefer i Norsk Revyfestival. Hensikten med undersøkelsen er å kartlegge hva det er som motiverer disse gjengsjefene til å ta på seg en så stor oppgave som ... -
(De-)politicization Discourse Strategies: The Case of Trade
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Examining (de-)politicization as an actor-driven phenomenon, this study asks: How and to what extent do actors in the public sphere attempt to (de-)politicize European Union (EU) policies? (De-)politicization is understood ... -
De-labelling the ‘Memory of the World’: A Cosmopolitan Perspective on Qiaopi Remittance Letters
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Qiaopi, remittance family letters that maintained networks between overseas Chinese and their families and relatives in China in the nineteenth and twentieth centuries, have been recognised since 2013 by UNESCO as a ‘Memory ... -
Dead Poet Anxiety: Investigating the relationship between worry and mitigating behaviors
(Bachelor thesis, 2022)Stude undersøker forholdet mellom individenes grad av bekymring og deres beskytende atferd, for folk som i Norge. Resultatene viste at deltagerne delvis favoriserer bruken av beskytende atferd. I motsetning til eksisterende ... -
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter
(Peer reviewed; Journal article, 2015)This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ... -
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter
(Journal article; Peer reviewed, 2015)This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ... -
Dealing with children with withdrawn behavior: A narrative study of one teacher's dealings with a child with withdrawn behavior: in ordinary classroom activities
(Doctoral thesis at NTNU;2016:153, Doctoral thesis, 2016)Å være lærer er en kompleks og intens jobb. Hovedoppgaven for læreren er å veilede den enkelte elev i hans eller hennes læring og utvikling. Elevgruppene er sammensatte og mangfoldig, og alle elever har rett på tilrettelagt ... -
Dealing with the refugee crisis : border positioning of EU member states in relation to the Schengen Agreement and the Dublin Regulation
(Master thesis, 2018)In early summer of 2015, the number of refugees arriving in Europe from war-tone Syria heightened immensely as it attracted a flow of refugees from other war-tone and politically unstable regions. The large unprecedented ... -
Dealing with traditional conflicts : a review of the actors, mechanisms and dynamics of the Dagbon Chieftaincy Conflict in the northern region of Ghana
(Master thesis, 2016)This thesis looks at third party actors’ roles and mechanisms employ in the Dagbon chieftaincy dispute and, how the disputants perceive their work. The findings are based on interviews with NGOs, the royal families and ... -
Dear Dr. Freud
(Journal article; Peer reviewed, 2014) -
Debatt som metode for å utvikle elevers kritiske tenkning i naturfag
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er en sentral kompetanse i samfunnet og arbeidsliv, og derfor et viktig mål i elevenes opplæring. Målet med denne studien er å se på sammenhengen mellom debatt som undervisningsmetode og elevers kritiske ... -
Debatt som metode for å utvikle elevers kritiske tenkning i naturfag
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er en sentral kompetanse i samfunnet og arbeidsliv, og derfor et viktig mål i elevenes opplæring. Målet med denne studien er å se på sammenhengen mellom debatt som undervisningsmetode og elevers kritiske ... -
Debrief etter ekstremhendelse - Ufrivillige tilbakeblikk eller frivillige læringsøyeblikk?
(Master thesis, 2014)I denne studien vil jeg se på debriefingprosessen etter et ekstremrisikooppdrag for og utforske opplevelsen til personellet som søkte etter bomber ved regjeringskvartalet og på Utøya 22. og 23. juli 2011. Det overordnede ... -
Decentering from the US in regional security multilateralism: Japan's 1991 pivot
(Journal article, 2017)This article poses the question of why, after having consistently pursued an isolationist strategy of avoiding security ties with partners other than the US, and having followed the US in opposing regional security ...