Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 14000-14016 of 14016
-
«Øker arbeidsmarkedstiltak sannsynligheten for at sosialhjelpsmottakere kommer i jobb eller utdanning?»
(Master thesis, 2014)Denne studien ser på om deltakelse på arbeidsmarkedstiltak bidrar til å øke sannsynligheten for jobb- og utdanning for sosialhjelpsmottakere i Norge. Problemstillingen og hypotesene som lå til grunn for undersøkelsen baserte ... -
Øker arbeidsmarkedstiltak sjansen for at sosialhjelpsmottakere kommer i arbeid og/ eller utdanning? En effektevaluering basert på FD-Trygd data for perioden 2009-2014
(Master thesis, 2017)This study examines whether active labour market programmes in Norway have an effect for increasing social assistance recipients self-sufficiency, measured in the odds of being in work and/or education. The data extracted ... -
Øker innsatsen og fokuset ved bruk av straff og belønning
(Bachelor thesis, 2019)Fotball er en av verdens største idretter, og i Norge har store deler av befolkningen på et tidspunkt vært innom nettopp denne aktiviteten. Derfor et dette en interessant idrett og ta for seg, da mange kan kjenne seg igjen ... -
Økonomi, teknologi og geografi: Kan Kinas militære oppbygging endre maktbalansen med USA?
(Master thesis, 2011) -
Økonomisk analyse av en aldersstrukturert modell for villaks
(Master thesis, 2010) -
Økonomisk bistand -Hva avgjør hvem som mottar norsk økonomisk bistand?
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven har til hensikt å beskrive den økonomiske bistanden Norge har bidratt med siden 1960 frem til 2014. Mer spesifikt ønsker jeg å se på om Norge gir økonomisk bistand strategisk. Den rådende teorien skulle tilsi ... -
Økonomisk ulikhet og demokratisk tilfredshet
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven undersøker forholdet mellom økonomisk ulikhet og demokratisk tilfredshet i Europa. Oppgaven tar utgangspunkt i to modeller for regimestøtte. Den ene vektlegger demokratisk representasjon, mens den andre ... -
Økt fokus på kjønnsidentitetstematikk i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Utgangspunktet for denne oppgaven er at ivaretakelse av alle barn i skolen er en viktig del av læreryrket og skolens oppgave. Studien retter oppmerksomhet mot hvordan det oppleves å være transperson i skolen i dag, og ... -
Økte Økonomiske forskjeller
(Bachelor thesis, 2020) -
Ørland - kommunen som vant i «lotto»? : en casestudie av næringsutvikling i Ørland kommune som følge av kampflybasevedtaket i 2012
(Master thesis, 2015)Nøkkelord: lokal, region, næringsutvikling, sted, samfunnsutvikling, rural, økonomisk vekst. I 2012 vedtok Stortinget at Norges nye hovedkampflybase skal ligge i Ørland kommune. Avgjørelsen ble møtt med begeistring i ... -
"Øve, øve, jevnt og trutt og tappert det er tingen" : en systematisk litteraturstudie av elevers utvikling av leseferdigheter fra et nevrologisk perspektiv og hvordan lærere kan benytte seg av denne kunnskapen
(Master thesis, 2015)I det du begynner å sette deg inn i hva denne masteroppgaven handler om benytter du deg av et av viktigste verktøyene i kunnskapsformidling både i den norske skolen, og i livet videre som arbeidstaker og deltaker et ... -
Øyeblikkbildenes autoritet: Om tall som styringsteknologi i de kommunale helse- og sosialtjenestene
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:7, Doctoral thesis, 2014)This dissertation is an interactionist and constructivist, multi-site ethnography of a multipurpose managerial statistics system for municipal health and care services in Norway. The system is called IPLOS, an acronym for ... -
"Øyeblikket farer forbi mye fortere i et digitalt møte". En kvalitativ studie av hvordan møteledere og møtedeltakere i offentlig sektor beskriver sine opplevelser med motivasjon, kommunikasjon og psykologisk trygghet ved møtevirksomhet på digitale flater.
(Master thesis, 2021)Covid-19-pandemien satte hele verden i «ventemodus». Skoler, kjøpesentre og treningssentre stengte. Det måtte kuttes ned på antall mennesker man kunne omgås. Karantene ble et ord i dagligtalen, og mange måtte jobbe hjemmefra. ... -
Øyeblikksbilder fra trearbeidspraksiser: Didaktiske og relasjonelle mulighetsrom for arbeid i materialet tre i kunst- og håndverksfaget
(Doctoral theses at NTNU;2019:288, Doctoral thesis, 2019)Sammendrag : Hensikten med denne avhandlingen er å bidra med kunnskap om de didaktiske og relasjonelle mulighetsrom innen trearbeid i faget kunst og håndverk som lærere i norske barneskoler er med på å skape i de ...