• Aktivitet som ressurs hos pensjonister i det moderne samfunn 

      Johnsen, Hanne Cecilie; Andresen, Kari Grande; Evensen, Aud Emelie; Brataas, Hildfrid V. (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Innledning: Samfunnet er i endring. For å møte en økende andel eldre i befolkningen på en bærekraftig måte, er ‘aktiv aldring’ et offentlig satsingsområde. Det er behov for mer kunnskap om aktivitet hos funksjonsfriske i ...
    • Aktivitetsbasert pedagogikk : en studie av bachelorstudenters utvikling av handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikk 

      Hjelle, Kari Magrete; Munkner, Diana; Alsaker, Sissel (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Målet med artikkelen er å synliggjøre hvordan bachelorstudenter i ergoterapi kan utvikle profesjonell handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikk. På bakgrunn av dette gjennomførte vi kvalitative fokusgruppeintervju ...
    • Klinisk fagring som ein kompetanseutviklande metode i kommunehelsetenesta - sjukepleiarar og leiarar sine erfaringar 

      Hynne, Astrid Bjørnerheim; Torjuul, Kirsti; Paulsen, Bente (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      The purpose of this study was to investigate the experiences of nurses and managers of a clinical circle as a method of competence development, and the way working conditions and contextual factors in the municipality ...
    • Læring og kompetanseutvikling i kommunehelsetenesta - ein intervjustudie av kreftsjukepleiarar 

      Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Learning and competence development in community health service – an interview study of cancer nurses The number of cancer patients is expected to increase 30% by 2020. To meet the needs of seriously ill and dying cancer ...
    • Materialitet, makt og mening / Det som sitter i veggene 

      Sørbø, Jan Inge; Gjengedal, Eva; Lykkeslet, Else; Sæther, Wigdis Helen (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Rommet ser ut til spille en viktig rolle når man informerer om helse. Et forskningsprosjekt i samarbeid mellom Høgskolene Sør-Trøndelag, Molde og Volda har invitert en gruppe pårørende til mennesker med demens til ...
    • Samarbeidet mellom utdanning og praksis i helseprofesjonsstudiene kan styrkes - Erfaringer fra utprøving av samarbeidsstillinger 

      Wangen, Margret Gyda; Eilertsen, Mary-Elizabeth B; Askim, Torunn; Thingnes, Elin Rødahl; Solberg, Hilde Strøm; Granbo, Randi (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I et pilotprosjekt med utprøving av samarbeidsstillinger, deltok fem ansatte i sykehus og fem universitetsansatte fra fire helsefaglige profesjonsutdanninger. Hver av dem hadde 20 % stilling øremerket formålet. Hensikten ...
    • Sykepleieres erfaringer med innføring av sykepleiediagnoser : 

      Nøst, Torunn Hatlen; Blekken, Lene Elisabeth; Andre, Beate (Peer reviewed; Journal article, 2015)
      Background: Studies have shown that use of nursing diagnoses can improve quality of documented assessments, quality of described interventions and outcomes, and that they facilitate communication and continuity between ...
    • Teater som danning i helseprofesjonene 

      Sæther, Wigdis Helen; Sørbø, Jan Inge; Gjengedal, Eva; Lykkeslet, Else (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Healthcare workers who watch a theatre play about dementia, gain experiential knowledge about living with dementia. In this essay we discuss the nature of this knowledge in light of the concept of bildung. This discussion ...