Interaksjonsdesign i smidige prosesser: et casestudie rundt intergrering av interaksjonsdesign i smidige utviklingsprosesser innen norsk næringsliv
Master thesis
View/ Open
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for design [1201]
Abstract
NORSK: I dagens samfunn produseres det nye teknologiske løsninger og produkter daglig. Behovet for å sikre at funksjonalitet og design innen disse tilfredsstiller målgruppens behov og forutsetninger har i takt med den teknologiske utviklingen, økt. Virkeligheten av en brukersentrert fokus i utviklingsprosessene har lenge vært et faktum – og stadig mer forskning ser på hvordan man kan, eller bør integrere brukersentrerte metoder i smidig metodikk. Det kan tyde på at anbefalinger og forslag om smidige brukersentrerte prosesser innehar en lavere grad av brukerinvolvering, brukerdeltakelse og brukersentrerte metoder med høy brukerkontakt - sammenlignet med hva som rapporteres og anbefales benyttet i tradisjonelle brukersentrerte prosesser. I tillegg kan det tyde på at også selve metoderepertoaret som benyttes i smidig brukersentrerte prosesser er mindre enn i tradisjonelle brukersentrerte prosesser. Masterstudiet undersøker om metodebruk i smidige prosesser rapportert i internasjonal publisert forskning stemmer overens med caser fra norsk industri. Hensikten med å sammenligne funnene i casene med den rapporterte forskningen er for å se om det er noen forskjeller mellom norsk praksis, og internasjonal – og for å se om de anbefalte modellene blir benyttet. Det er et svært interessant forskningsområde som til nå har fått lite forskningsfokus, men som kan være meget viktig for utviklingen av metodikk for profesjonen interaksjonsdesign. Sammenligningen av de norske casene og rapporteringer og anbefalinger innen internasjonal forskning viser til ulikheter både i prosessmodell, metodebruk og integreringen av interaksjonsdesignerne i det smidige prosjektteamet. Resultatene er ikke enhetlig mellom de to casene, men viser til variasjon i industrien - og fra de rapporterte anbefalingene. Resultatet kan tyde på at det er behov for å avklare hvilke grunnprinsipper smidig brukersentrering bør bygge på. Spesielt bør det drøftes rundt grad av brukerinvolvering og brukerforankring i denne typen prosjekter. Industrien kan dra nytte av forslag om modeller for prosesser med en høy grad av brukerinvolvering, gjerne i form av modeller som inkluderer konseptutvikling - og dermed har behov for et større forstudie. I tillegg til dette vil anbefalinger på et bredere spekter metoder, inkludert metoder med høyere grad av brukerkontakt være nyttig. Masterstudiet har med utgangspunkt i funnene, og tidligere anbefalinger fra forskningen foreslått en modell, og et bredt spekter av metoder som kan åpne for mer brukerinvolvering i en ellers smidig tilnærming. ENGLISH: Today’s society produces new technological solutions and products daily. The need to ensure that functionality and design meet the user needs are more relevant than ever, and the reality of a user-centered focus in the development process is a fact. In recent years, more and more research look at how user-centering can, or should, be intergraded into agile methods. Research may indicate that the recommendations and suggestions around agile user-centered development possess a lower degree of user involvement, user participation and user-centered methods with high user contact – compared to what has been reported and recommended in traditional user-centered processes. In addition, it may indicate that the actual repertoire of methods used in agile user-centered processes are narrower compared to the traditional user-centered processes. This study examines whether the methods used in agile user-centered processes published in research is consistent with cases from the Norwegian industry. The purpose of comparing the findings in the cases to published research is to see if there are any difference between Norwegian practice, and international – and to see if the recommended models are used. It’s an interesting research area that, until now, has received little attention in research – but can still be very important for the development of methodology for the profession of interaction design. The comparison of the Norwegian case studies to the research and recommendations points to difference in both process model, methodology and integration of interaction designers in an agile project team. The results are not consistent between the two cases, but refers to variation in the field – and to the research and recommendations. The results indicate a need to clarify the basic principles of agile user centering should build upon. In particular, the degrees of user involvement and user grounding in this type of project. The industry can benefit for the proposal of process models with a high degree of user involvement, preferably in the form of models that include concept development – and therefore need a larger pilot study. In addition to this, advice on a wider range of methods, including methods with a higher degree of user contact could be useful. Based on the findings and recommendations from previous research this Thesis suggest a model, and a wide range of methods that can open up to more user involvement in an otherwise agile approach.