dc.contributor.author | Hofgaard, Nicoline Strandskogen | |
dc.date.accessioned | 2015-10-02T09:18:14Z | |
dc.date.available | 2015-10-02T09:18:14Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/1918889 | |
dc.description.abstract | Den norske folkelige musikkarven har vært gjennom tøffe tider og revitaliseringer, og er i 2015 fortsatt levende i aller høyeste grad. Men den norske folkemusikken, slik mange ser den i dag, er et produkt av et ruralt og mer eller mindre forsvunnet bondesamfunn. Modernisering og urbanisering er noen av de faktorene som har skapt store endringer i samfunnsstruktur og følgelig i kulturelle sfærer. I denne forbindelse oppstår det spørsmål om hvorvidt norsk folkemusikk skal konserveres som en immateriell og museal kulturarv eller om musikken skal reforhandles for også å reflektere det senmoderne norske samfunnet og dermed skape en levende forbindelse mellom fortid og nåtid. Hvilket av de to alternativene representerer kjernen i norsk folkemusikk, den mest genuine formen? Hva er norsk folkemusikk? Denne oppgaven søker å forstå hvordan og hvorfor autentisitetsspørsmål påvirker nyere norsk folkemusikkpraksis, samt hva slags typer autentisitet som er til stede i den norske folkemusikkdiskursen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | norsk folkemusikk | nb_NO |
dc.subject | folkemusikk | nb_NO |
dc.subject | autentisitet | nb_NO |
dc.subject | etnografi | nb_NO |
dc.subject | fele | nb_NO |
dc.title | Tradisjon og forandring i nyere norsk folkemusikkpraksis | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110 | nb_NO |