Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKopstad, Øyvin
dc.date.accessioned2010-10-01T08:57:22Z
dc.date.available2010-10-01T08:57:22Z
dc.date.issued2010-10-01T08:57:22Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148960
dc.description.abstractBedriftsrelasjoner er en del av en bedrifts hverdag. Ingen bedrift kan klare seg alene, så bruken og håndteringen av disse relasjonene for å oppnå konkurransefordeler, er derfor viktig. Særlig i disse tider hvor finanskrisen regjerer. I denne oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i Veidekke, avdeling Lillehammer, som er en bedrift i bygg- og anleggsbransjen, og fem av dens relasjoner til andre bedrifter. Jeg vil med oppgaven forstå hvorfor bedriften handler som den gjør, i et holistisk perspektiv i en bransje som utad er preget av anbud og konkurranse. Min problemstilling ble derfor: ”Hvordan benytter en bedrift i bygg- og anleggsbransjen seg av bedriftsrelasjoner for å oppnå positive effekter?” Fra problemstillingen utviklet jeg tre forskningsspørsmål på bakgrunn av en teorimodell utviklet av Ford, Gadde, Håkansson og Snehota. Modellen ser på tre faktorer for å beskrive hvordan en bedrift benytter seg av et nettverk av relasjoner, basert på perspektiv, bruk og effekt av relasjonen. Jeg har valgt å bruke et casedesign og en kvalitativ empiriinnsamling, i form av intervju av hver av de fem relasjonene fra to sider. På denne måten får jeg kartlagt hvordan Veidekke, avdeling Lillehammer benytter sine nettverk av relasjoner. Oppgaven presenterer fire hovedfunn som forklarer hvordan en bedrift i bygg- og anleggsbransjen benytter bedriftsrelasjoner til å oppnå positive effekter. Første funn er at Veidekkes perspektiv på relasjoner handler om hvordan de ser størrelsesmessige potensialet i relasjonen. Relasjonen skal lønne seg enten i form av relasjonsfordeler eller mulighet for nye jobber. Andre funn er at det er kunden som sitter på de nye jobbene og derfor også makten. Leverandøren i forholdet ønsker derfor en best mulig relasjon for å øke sjansen for gjenkjøp. Tredje funn er at Veidekke bruker en blanding av konkurranse og relasjon til å oppnå pris og effektivitetsfordeler ved konkurranse og de fordeler som relasjoner gir. Veidekke tilpasser seg derfor forskjellige bedrifter ulikt, ved å kommunisere, bruke kontrakt, og opparbeide tillit. Det fjerde funnet er at de positive effektene relasjonene til Veidekke gir, er tilgang på aktører, effektivitetsfordeler, læring, uvikling og bruk av ressurser, og utførelse av aktivitetsendringer. Denne oppgaven vil belyse alt dette og mer, mer detaljert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvordan benytter en bedrift i bygg- og anleggsbransjen seg av bedriftsrelasjoner for å oppnå positive effekter?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel