Toppidrettsmiljøer innenfor skihopp : sentrale trekk ved miljøenes struktur-, kultur- og læringssystemer
Master thesis

Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148940Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1799]
Sammendrag
Toppidrettens posisjon i Norge og ellers i verden er både sterk og respektert. Hva er det som
gjør at noen organisasjoner innen toppidretten skaper resultater og får frem nye utøvere i
verdensklasse hvert år? Dette er et spørsmål som både næringslivet og organisasjoner
innenfor idretten ønsker svar på.
Formålet med studien var å kartlegge sentrale organisatoriske forhold innenfor
toppidrettsorganisasjoner i skihopp. For å få et helhetlig bilde av skihoppmiljøene ville vi se
på hvilke strukturelle, kulturelle og læringsmessige forhold som karakteriserte disse
organisasjonene. Vi ville avdekke hva som preget hver enkelt av disse organisasjonene, og var
i mindre grad opptatt av å generalisere. På bakgrunn av dette formulerte vi følgende
problemstilling:
Hvilke organisasjonsmessige forhold ved struktur, kultur og læring er sentrale for
toppidrettsmiljøer innenfor skihopping?
Avhandlingen er et casestudium av fem skihoppmiljø, både fra Norge og internasjonalt. Felles
for alle er at de i en årrekke har levert internasjonale toppresultater og fostret verdensmestere
og olympiske mestere. For å gi et grunnlag for å svare på problemstillingen har vi benyttet
sentrale teoretiske bidrag fra organisasjonsstruktur, -kultur og -læring.
Våre hovedinntrykk er at skihopporganisasjonenes struktur er flytende og preges av tette
relasjoner. Dette gir høy grad av kompleksitet og klare likhetstrekk med
kunnskapsorganisasjoner. Kulturen i hoppmiljøene kan ikke nødvendigvis betegnes som en
prestasjonskultur, fordi den kun dekker elitesatsingen i organisasjonen. Dette skyldes at full
forståelse av mål og midler i hele organisasjonen er tilnærmet umulig i praksis. Hoppmiljøene
prioriterer i høy grad den erfaringsbaserte kunnskapen og mener at en hopptrener nærmest er
avhengig av en slik kunnskap. I den daglige treningen er også den tause kunnskapen
dominerende i utøver/trener og trener/trener kontekster. Deltagelse og samarbeid med skole,
landslag og forskningsmiljø er sentralt for å sikre kunnskapsutviklingen