dc.description.abstract | Tidsepoken den globale økonomien er inne i, karakteriseres som den kunnskapsbaserte økonomien. Selskaper anerkjenner i dag rollen kunnskap og teknologi har for økonomisk vekst. Kunnskap har utviklet seg til å bli den viktigeste ressursen organisasjoner besitter, der bruk av kunnskapsledelse handler om å forvalte denne ressursen slik at organisasjoner kan skape og opprettholde konkurransekraft. En måte dette gjøres på er ved bruk av informasjonssystemer. Selskaper i byggebransjen har vært sent ute med å ta i bruk informasjonssystemer sammenlignet med andre næringer. Denne avhandlingen bruker derfor en av Norges største entreprenører sitt informasjonssystem som case, med følgende problemstilling: «Hvordan bidrar HENT sitt informasjonssystem Infobanken til kunnskapsledelse?»
Denne avhandlingen støtter seg til et praksisbasert perspektiv, som ser kunnskap som noe som er forankret i menneskelig praksis. Dette perspektivet legger til grunn at informasjonssystemer
bør ha en støttende rolle i organisasjoners kunnskapsledelsesstrategi. Grunnen til
dette er at informasjonssystemer ikke overfører kunnskap fullstendig, fordi kunnskap kun overføres fullstendig gjennom aktivitet. Dette problematiserer rollen informasjonssystemer har når det gjelder å overføre kunnskap.
For å finne svar på problemstillingen har det blitt brukt en caseundersøkelse. Totalt ni ansatte fordelt på tre avdelinger i HENT har blitt intervjuet. Undersøkelsen bruker kvalitative forskningsmetoder, der primærkilden til datafangsten er bruk av semistrukturerte intervjuer. Evalueringen av undersøkelsen viser at det kan argumenteres for at avhandlingens resultater og konklusjon er av verdi for byggebransjen.
Resultatene viser at informasjonssystemer er det eneste identifiserte verktøyet hvor man kan lagre kunnskap, men at de bare spiller en støttende rolle når det gjelder å overføre og bruke kunnskap. Dette tyder på at informasjonssystemer kan spille en sentral rolle når det gjelder erfaringsoverføring for selskaper i byggebransjen. Erfaringsoverføring er et sentralt begrep for selskapene, fordi det representerer en av måtene man oppnår og opprettholder konkurransekraft. | no_NO |