Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Gustav E.
dc.date.accessioned2011-01-25T08:44:11Z
dc.date.available2011-01-25T08:44:11Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationKarlsen, Gustav E. (2010). Kvalifikasjonsrammeverk - virkemiddel for kvalitet eller ensretting? Uniped, 3, s. 5-17en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148741
dc.description.abstractArtikkelen retter søkelyset mot etableringen av overnasjonale kvalifikasjonsrammeverk og innføring av nasjonalt kvalifi kasjonsrammeverk for høyere utdanning i Norge. Disse har fungert som mal for nasjonale rammeverk og vært en viktig referanse for forståelsen av kvalitet. Her reises det spørsmål om rammeverkene med sin logikk og sitt kumulative hierarkiske system faktisk er kvalitetssikrende og kvalitetsfremmende. Et hovedproblem er spørsmålet om det er ønskelig og mulig å bryte ned og beskrive all kunnskap i målbare og atferds- og mestringstermer, og at dette læringsutbytte lar seg konstatere på bestemte tidspunkt. Faren for at registrering og måling av læringsutbytte blir en teknisk og byråkratisk øvelse, med lite rom for utfolding av skjønn og forståelse for dannelsens langsiktighet, er stor. Selv om det er behov for harmonisering og sammenlikning mellom utdanninger i Europa, kan måten det er løst på like gjerne ses på som en tilrettelegging for og en forsterkning av «den akademiske kapitalismen» i den globaliserte markedsøkonomien.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådeten_US
dc.titleKvalifikasjonsrammeverk - virkemiddel for kvalitet eller ensretting?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel