• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tjenestetilbudet til voksne personer med nevrologiske lidelser. Mange tuer i et kupert terreng.

Takvam, Anne Ingebjørg
Research report
Thumbnail
Åpne
rapport5.2012.pdf (458.4Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144324
Utgivelsesdato
2012
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik [951]
Sammendrag
Hensikten med undersøkelsen har vært å kartlegge tjenester rettet mot voksne personer med nevrologisk

lidelse. Formålet er beskrevet slik: «Det er behov for å kartlegge effekter av ulike modeller for

samhandling mellom tjenestenivåene, som skaper forutsigbarhet og koordinerte tjenester for personer

med nevrologiske lidelser». Informasjonen rapporten bygger på er fremkommet gjennom intervju med

ledere i 44 kommuner. Kommunene inngår i et «omsorgsforskningspanel», et representativt utvalg av

kommuner som omsorgsforsknings-sentrene har valgt ut tilfeldig. Å synliggjøre samhandlingsmodeller

mellom ulike tjenestenivå om lovpålagte tjenester er sentralt. Tema i intervjuene var: koordinering

av tjenester, identifisering av ulike samhandlingspartnere og -modeller, brukermedvirkning, bruk av

Individuell Plan (IP), habilitering og rehabilitering og supplerende tjenester.

Det er kun hovedfunnene som gjengis i rapporten. Semi-strukturert intervju med intervjuguide ble

benyttet.

Hovedtendenser: Informantene understreker at tjenestemottaker skal være omdreiningspunkt for

aktuelle tjenester. Lovpålagte tjenester, som Koordinerende enhet (KE), IP og rehabilitering blir

prioritert av tjenesteyterne. Tilbudene for å innfri tjenestene varierer avhengig av region og kommunestørrelse.

Det fremkommer at fastlegen innehar en nøkkelrolle i samspill med tjenestemottaker,

KE, spesialisthelsetjenesten, kommunehelsetjenesten og andre tjenesteytere. Små kommuner

viser stor oppfinnsomhet med hensyn til å imøtekomme ønsker og behov for brukeren til tross for

lite fagmiljø. Mangel på fagfolk vanskeliggjør etablering av systemer og rutiner. Store kommuner

har utarbeidet gode retningslinjer for deler av tjenestetilbudet. Det viser seg at tjenestemottaker og

pårørende i økende grad er ressurssterke og krever mer fra tjenesteapparatet. Det kan oppleves som

en spennende utfordring for tjenesteyterne.

Når det offentlige tjenesteapparat fungerer viser tjenesteyterne kreativitet og engasjement for å kunne

skreddersy individuelle løsninger for tjenestemottaker. Det ligger store utfordringer i å utvikle

samhandlingsmodeller som ivaretar lovpålagte ytelser og samtidig ivaretar fleksibilitet i utforming

og utøving av tjenestene.
Serie
Senter for omsorgsforskning, rapportserie;5/2012

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit