Snart er det bare vi og feieren som er innom hos folk: en kvalitativ studie av helsesøsters hjemmebesøk til nyfødte
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/143680Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
NORSK: Helsesøsters hjemmebesøk til nyfødte har en sterk tradisjon i Norge. Forskriften for helsestasjonsarbeidet fastslår at hjemmebesøk skal tilbys alle nyfødte innen 2 uker etter fødselen. Hensikten er informasjon, støtte og veiledning, samt å etablere kontakt og legge grunnlag for videre oppfølging av barnet og familien.
Hensikten med denne studien var å belyse foreldre og helsesøstres opplevelser av hjemmebesøket i et helsefremmende perspektiv, og å oppnå et grunnlag for kvalitetsutvikling. Undersøkelsen ble gjennomført med en kvalitativ tilnærming gjennom semistrukturerte intervju av foreldre; 7 mødre som hadde hatt hjemmebesøk, og 2 fokusgruppeintervju av helsesøstre. Intervjuene ble gjennomgått ved innholdsanalyse.
Foreldrene er opptatt av at helsesøster veier barnet, og at de får svar på spørsmål. Amming, følelser og foreldrerollen er viktige tema. Helsesøstrene la vekt på å få en god relasjon til foreldrene og mente dette best kunne oppnås når den første kontakten var hjemmebesøk. Det er sannsynlig at det er en fordel å ha hjemmebesøk som et generelt tilbud til alle nyfødte. Resultatene tyder på at hjemmebesøket er en god metode for å støtte og veilede foreldre i barseltiden, og sikre at barnet har det bra. Det gir foreldrene trygghet og anerkjennelse. Det viser seg et til dels underkommunisert spenningsfelt mellom hjemmebesøkets funksjon som støtte og veiledning til foreldrene, og som arena for kontroll. ENGELSK: Home visits by the public health nurse have strong traditions in Norway. The official regulation of health care work establishes that all newborns should be offered a home visit within two weeks after birth. The purpose is information, support and guidance, as well as establishing contact between the nurse, the child and its family. This contact is meant to serve as a basis for further service.
The purpose of this study is to shed light on parents’ and the public nurse’s experience with home visits in a health promoting perspective, as well as creating grounds for quality improvement. The survey is conducted through a qualitative approach based on semi-structured interviews with seven mothers who have experienced home visits and two focus group interviews with public nurses. The interviews are examined through content analysis.
The study shows that the parents are concerned that the nurse weighs the baby. They also welcomed the chance to voice their concerns. Breastfeeding, emotions and parenting are important topics. Furthermore, the nurses being interviewed emphasized the importance of establishing a good relationship with the parents, and believed that this was best achieved when the first contact was through home visits. Evidence shows that offering home visits to newborns and their parents is likely to carry significant advantage.
The results suggest that home visiting is a good method of offering support and guidance for parents through the postnatal period, at the same time as ensuring that the child is by good health. It provides parents with recognition, and helps them feel confident. Additionally, the results show a somewhat under communicated tension between the home visit’s function as support and guidance to the parents, and as an arena for controlling their child care.