Show simple item record

dc.contributor.authorFinstad, Geir Thomas
dc.contributor.authorBrenden, Roger
dc.date.accessioned2012-08-03T08:23:09Z
dc.date.available2012-08-03T08:23:09Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/143617
dc.description.abstractNORSK: Formål Den studien vi har foretatt skulle finne ut om det i Statens vegvesen (SVV) sin hallkontroll fantes bruk av Lean verktøy og filosofi, og om det er mulig å innføre Lean i praksis. Dette fokuset på Lean er nytt i Statens vegvesen. Metode Vi har brukt en kvalitativ tilnærming til problemstillingen, innhentet informasjon ved å observere og utføre intervjuer. 33 intervjuer og observasjoner, fordelt på 14 på Gjøvik og 19 på Hafslund er utført. Før vi kom i gang med datainnhentingen utførte vi møter på Gjøvik og Hafslund trafikkstasjon. Bakgrunnen for disse møtene var og sikre oss data med god reliabilitet og validitet. Oppsummering Vi har kartlagt hele prosessen fra kundens første møte med SVV til kunden reiser igjen. Dette innebærer at Lean filosofien er blitt belyst fra det ble lagt ut ledige timer, til kontrolløren mottok kunden, utførte kontrollen og med tilhørende saksbehandling. Systemer som flaskehalser og unødvendige bevegelser er funnet i analysen. Det er i prosjektet fremlagt tiltak for SVV, disse tiltakene vil gjøre SVV bedre rustet i fremtiden til å endre retning, gjøre noe med sine kulturer og skape en organisasjon som har kontinuerlig læring som en verdi. Det er også beskrevet utfordringer med en endring og innføring av Lean filosofi i SVV.no_NO
dc.description.abstractENGELSK: Purpose The study we conducted was to find out about the use of Lean tools and philosophy it in the Norwegian Public Roads Administration (NPRA)'s hall control, and whether it is possible to implement Lean in practice. This focus on Lean's new in the NPRA Method We have used a qualitative approach to the problem; the information is obtained by observing and performing interviews. 33 interviews and observations was conducted, 14 in Gjøvik and 19 in Hafslund. Before we got started with data collections we held meetings at Gjøvik and Hafslund. The reason for these meetings was to secure data with good reliability and validity Summary SummarySummarySummary We have mapped the entire process from the customer's first encounter with NPRA to the customer leave again. This means that the Lean philosophy has been lit since it was posted vacant hours, the inspector meets the customer, performs the control with associated procedures. Systems with bottlenecks and unnecessary movements are found in the analysis. The project have presented NPRA measures, these measures will make NPRA better equipped in future to change direction, do something about their cultures and create an organization that has continuous improvement as a value. It is also described challenges with a change and the introduction of Lean philosophy in NPRA.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectLeanno_NO
dc.subjectStatens vegvesenno_NO
dc.subjectsaksbehandlingno_NO
dc.titleLean, en del av statens vegvesen sin hallkontrollno_NO
dc.title.alternativeLean, part of the Norwegian Public Road Administration’s hall operationsno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.source.pagenumber56no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record