Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHjelsvold, Rune
dc.contributor.authorFan, Jingjing
dc.contributor.authorNordkvelle, Yngve
dc.contributor.authorRefsvik, Kjell Are
dc.date.accessioned2013-02-21T08:07:31Z
dc.date.available2013-02-21T08:07:31Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationHjelsvold, R., Fan, J., Nordkvelle, Y. T. & Refsvik, K. A. (2012) Å tagge eller ikke tagge: Kan studenter i høyere utdanning bidra til læringsobjekter av økt gjenbruksverdi og kvalitet? In: UNIPED (Tromsø), 35(4), p. 69-81.no_NO
dc.identifier.issn1500-4538no_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/142568
dc.descriptionThis article is designet as ”Open Access”. This is the publisher’s PDF originally published in UNIPED, http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v35i4.20262no_NO
dc.description.abstractLæringsobjekter er en relativt ny term i norsk utdanning, og defineres her som «interaktive webbaserte ressurser som støtter læring av spesifikke konsepter ved å framheve, forsterke og støtte den lærendes kognitive læring». Det lages mye multimedialt materiale for undervisning på det enkelte lærested som kan brukes av andre læresteder. Problemet er å lage gode beskrivelser av disse slik at de blir søkbare på Internett og kan innpasses, og ikke minst inspiseres for å vurdere kvaliteten på objektet. Informasjoner om dette blir lagret som metadata. Denne studien tar utgangspunkt i et forsøk der studentene tas med i vurdering og generering av metadata, såkalt tagging gjennom en «sosial media»-applikasjon. Lærernes nøkkelord og studentens tagger for samme læringsobjekt viste at det var stor samstemmighet. I intervjuer med lærere vurderte de studentenes tilleggsinformasjon både som hjelp til å bedre kvaliteten i læringsobjektet og undervisningen i sin helhet og til å bidra til videreutvikling.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectdigitale læremidlerno_NO
dc.subjectmetadatano_NO
dc.subjectundervisningsmetoderno_NO
dc.subjecthøyere utdanningno_NO
dc.titleÅ tagge eller ikke tagge: Kan studenter i høyere utdanning bidra til læringsobjekter av økt gjenbruksverdi og kvalitet?no_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.typePeer reviewedno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO
dc.source.pagenumber69-81no_NO
dc.source.volume35no_NO
dc.source.journalUnipedno_NO
dc.source.issue4no_NO
dc.identifier.doi10.3402/uniped.v35i4.20262


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel