dc.contributor.author | Hjelsvold, Rune | |
dc.contributor.author | Fan, Jingjing | |
dc.contributor.author | Nordkvelle, Yngve | |
dc.contributor.author | Refsvik, Kjell Are | |
dc.date.accessioned | 2013-02-21T08:07:31Z | |
dc.date.available | 2013-02-21T08:07:31Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Hjelsvold, R., Fan, J., Nordkvelle, Y. T. & Refsvik, K. A. (2012) Å tagge eller ikke tagge: Kan studenter i høyere utdanning bidra til læringsobjekter av økt gjenbruksverdi og kvalitet? In: UNIPED (Tromsø), 35(4), p. 69-81. | no_NO |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | no_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/142568 | |
dc.description | This article is designet as ”Open Access”. This is the publisher’s PDF originally published in UNIPED, http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v35i4.20262 | no_NO |
dc.description.abstract | Læringsobjekter er en relativt ny term i norsk utdanning, og defineres her som «interaktive webbaserte ressurser som støtter læring av spesifikke konsepter ved å framheve, forsterke og støtte den lærendes kognitive læring». Det lages mye multimedialt materiale for undervisning på det enkelte lærested som kan brukes av andre læresteder. Problemet er å lage gode beskrivelser av disse slik at de blir søkbare på Internett og kan innpasses, og ikke minst inspiseres for å vurdere kvaliteten på objektet. Informasjoner om dette blir lagret som metadata. Denne studien tar utgangspunkt i et forsøk der studentene tas med i vurdering og generering av metadata, såkalt tagging gjennom en «sosial media»-applikasjon. Lærernes nøkkelord og studentens tagger for samme læringsobjekt viste at det var stor samstemmighet. I intervjuer med lærere vurderte de studentenes tilleggsinformasjon både som hjelp til å bedre kvaliteten i læringsobjektet og undervisningen i sin helhet og til å bidra til videreutvikling. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | digitale læremidler | no_NO |
dc.subject | metadata | no_NO |
dc.subject | undervisningsmetoder | no_NO |
dc.subject | høyere utdanning | no_NO |
dc.title | Å tagge eller ikke tagge: Kan studenter i høyere utdanning bidra til læringsobjekter av økt gjenbruksverdi og kvalitet? | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 69-81 | no_NO |
dc.source.volume | 35 | no_NO |
dc.source.journal | Uniped | no_NO |
dc.source.issue | 4 | no_NO |
dc.identifier.doi | 10.3402/uniped.v35i4.20262 | |