Å tagge eller ikke tagge: Kan studenter i høyere utdanning bidra til læringsobjekter av økt gjenbruksverdi og kvalitet?
Original version
Hjelsvold, R., Fan, J., Nordkvelle, Y. T. & Refsvik, K. A. (2012) Å tagge eller ikke tagge: Kan studenter i høyere utdanning bidra til læringsobjekter av økt gjenbruksverdi og kvalitet? In: UNIPED (Tromsø), 35(4), p. 69-81. 10.3402/uniped.v35i4.20262Abstract
Læringsobjekter er en relativt ny term i norsk utdanning, og defineres her som «interaktive webbaserte ressurser som støtter læring av spesifikke konsepter ved å framheve, forsterke og støtte den lærendes kognitive læring». Det lages mye multimedialt materiale for undervisning på det enkelte lærested som kan brukes av andre læresteder. Problemet er å lage gode beskrivelser av disse slik at de blir søkbare på Internett og kan innpasses, og ikke minst inspiseres for å vurdere kvaliteten på objektet. Informasjoner om dette blir lagret som metadata. Denne studien tar utgangspunkt i et forsøk der studentene tas med i vurdering og generering av metadata, såkalt tagging gjennom en «sosial media»-applikasjon. Lærernes nøkkelord og studentens tagger for samme læringsobjekt viste at det var stor samstemmighet. I intervjuer med lærere vurderte de studentenes tilleggsinformasjon både som hjelp til å bedre kvaliteten i læringsobjektet og undervisningen i sin helhet og til å bidra til videreutvikling.
Description
This article is designet as ”Open Access”. This is the publisher’s PDF originally published in UNIPED, http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v35i4.20262