Browsing NTNU Open by Author "Witsø, Aud Elisabeth"
Now showing items 1-20 of 47
-
Active adult lives for persons with learning disabilities - The perspectives of professionals
Witsø, Aud Elisabeth; Kittelsaa, Anna (Journal article; Peer reviewed, 2017)The government says that all adults should have the opportunity to live active adult lives. Many people with learning disabilities need support from professionals to realise living active adult lives. We asked some ... -
Aiming for inclusion: processes taking place in co-creation involving students with disabilities in higher education
Bjørnerås, Anita Blakstad; Langørgen, Eli; Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Leithaug, Ann-Elén; Horghagen, Sissel (Peer reviewed; Journal article, 2023)Students with disabilities encounter challenges through higher education and into employment. Despite holistic disability paradigms, higher education institutions continue to view disability as a human quality, providing ... -
Alvorlig depresjonslidelse og trening som behandlingstilnærming
Simonsen, Magne (Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Vernepleieren møter pasienter i rehabilitering som er alvorlig deprimerte. Denne pasientgruppen er ofte ikke med i forskning om rehabilitering og finnes vanskelige å motivere. Fysisk aktivitet og trening kan være ... -
Ambiguous Facilitation: An Ethnographic Study of the Contextual Aspects of Participation in Group Activities in a Norwegian Healthy Life Centre
Indrøy, Tonje Cecilie; Kvam, Lisbeth; Witsø, Aud Elisabeth (Journal article; Peer reviewed, 2023) -
"Å få et lass med steiner bort fra skuldrene" Hvilken betydning kan det ha for barn å dele erfaringer med andre barn som har foreldre med psykiske helseutfordringer eller rusavhengighet? - erfaringer fra gruppetilbudet SMIL
Siraas, Hilde (Master thesis, 2021)Studiens tema er barn som er pårørende til foreldre med psykiske helseutfordringer eller rusavhengighet. Barna deltok i ei psykopedagogisk samtalegruppe. Hensikten med studien var å undersøke hvilken betydning gruppedeltakelsen ... -
Barrierer i arbeidslivet for mennesker med utviklingshemming
Bruvold, Eirin Valstad (Bachelor thesis, 2022)Tittel: Barrierer i arbeidslivet for mennesker med utviklingshemming Bakgrunn: Bakgrunnen for denne oppgaven er at mennesker med utviklingshemming har lavere deltakelse i yrkeslivet enn andre mennesker. Hensikt: Hensikten ... -
Barriers and Facilitators in the Transition From Higher Education to Employment for Students With Disabilities: A Rapid Systematic Review
Goodall, Gemma; Mjøen, Odd Morten; Witsø, Aud Elisabeth; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth (Peer reviewed; Journal article, 2022)Despite legislation promoting equal opportunities for people with disabilities in education and employment, evidence suggests that these environments are far from inclusive. While there is a wealth of evidence on the ... -
Betydningen av autonomistøtte for realisering av selvbestemmelse hos mennesker med lett utviklingshemming
Lien, Irja (Bachelor thesis, 2020)Bakgrunn: bakgrunnen for denne litteraturstudien er å undersøke betydningen av autonomistøtte for realisering av selvbestemmelse hos personer med lett utviklingshemming. Autonomistøtte er et lite brukt begrep i norsk ... -
Bruk av kognitiv atferdsterapi for å hjelpe suicidale mennesker.
Larsen, Marie Charlotte Jakobsen (Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Bakgrunn: Hvert år er det om lag 500-600 personer som tar sitt eget liv i Norge. Selvmord er resultatet av en selvpåført skade og et ønske om å dø. I verden er tallet på antall selvmord hvert år nesten 800 000, ... -
Brukermedvirkning på individnivå i kommunale bofellesskap for personer med utviklingshemming
Johansen, Kari-Anne Fiskum (Bachelor thesis, 2021)Ansatte i kommunale bofellesskap står ofte ovenfor ulike dilemmaer i møte med sine brukere. Hensikten med denne studien er å undersøke nærmere hva tjenesteyterne kan gjøre for å tilrettelegge for brukermedvirkning på ... -
Deltakelse for eldre som mottar hjemmetjeneste
Eide, Arne Henning; Witsø, Aud Elisabeth; Vik, Kjersti (Journal article, 2017)Begrepet deltagelse er ikke nytt i helse- og omsorgslitteraturen, men det erkjennes at involvering av pasienter og brukere har vært begrenset, og at kompleksiteten knyttet til økt deltagelse for brukere og pasienter til ... -
Digitale læringsformer under koronapandemien – Opplevelser fra studenter med «usynlige» funksjonsnedsettelser
Bye, Lisa (Master thesis, 2021)Masterstudien er i samarbeid med forskningsprosjektet «Pathways to the world of work for students with disabilities in higher education» ved NTNU. Høyere utdanning er nøkkelen til deltakelse i arbeidslivet, særlig for ... -
Disabled student ambassadors promote inclusion in Norwegian higher education: building competencies and strategies for the future
Bjørnerås, Anita Blakstad; Langørgen, Eli; Witsø, Aud Elisabeth; Kvam, Lisbeth; Myhr, Daniel; Andersen, Jenny Marie Ragnhild; Goodall, Gemma Carol Constance; Horghagen, Sissel (Peer reviewed; Journal article, 2023)Disabled students encounter complex barriers to participation and inclusion throughout higher education and face challenges transitioning into employment. This study has engaged eight disabled university students in ... -
Effekten av musikk for å redusere agitasjon hos personer med demens
Bjerken, Kristian (Bachelor thesis, 2021)Sammendrag Tittel: Effekten av musikk for å redusere agitasjon hos personer med demens Bakgrunn: I Norge er det over 100 000 mennesker som er rammet med en form for demens, og tallet vil øke i årene fremover. Atferdsmessige ... -
En casestudie av studenter med nedsatt funksjonsevne A case study on students with disabilities
Bye, Lisa; Hedlund, Marianne; Witsø, Aud Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne studien undersøker vi hvordan studenter med usynlige funksjonsnedsettelser opplever digitale læringsformer under koronapandemien. Studien er en casestudie basert på intervjuer av studenter ved et stort norsk ... -
Et essay om ”vellykket aldring” : Kan man bli gammel på en vellykket måte? Hva kjennetegner i så fall vellykket aldring?
Witsø, Aud Elisabeth (Others, 2014) -
A Glass House of Care: Sheltered Employment for Persons with Intellectual Disabilities
Frogner, Jenny; Hanisch, Halvor Melbye; Kvam, Lisbeth; Witsø, Aud Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2023)Based on data from ethnographic fieldwork in Norway, we explore relationships of care between workers with intellectual disabilities (ID) and staff in the context of sheltered employment. Care relations in a sheltered ... -
Hundeassistert terapi og demens Hvordan kan hundeassistert terapi påvirke livskvaliteten til personer med demens?
Stav, Ellen Ekseth (Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn: Etter arbeidserfaring med eldre personer med demens opplever jeg at de eldre ikke har så mange aktiviteter som fyller hverdagen. Mange av de demente er deprimerte og blir inaktiv. Jeg ønsker mer kunnskap om ... -
Hverdagsrehabilitering som arbeidsmetode
Solvang, Johanna Carlsen (Bachelor thesis, 2021)Tittel: Hverdagsrehabilitering som arbeidsmetode Bakgrunn: Helsetjenesten har i lang tid vært preget av ressursutfordringer som påvirker verdiene i yrkesutøvelsen. De siste årene har rehabilitering av eldre i hjemmet fått ... -
Hvilke fordeler og ulemper foreligger og hvilke dilemmaer kan oppstå ved anvendelse av yogaterapi for voksne med angst- og/eller depresjonsdiagnose?
Barlindhaug, Nina (Bachelor thesis, 2019)Problemstilling Hvilke fordeler og ulemper foreligger og hvilke dilemmaer kan oppstå ved anvendelse av yogaterapi for voksne med angst- og/eller depresjonsdiagnose? Metode: Denne oppgaven er skrevet som en litteraturstudie, ...