Browsing NTNU Open by Author "Torkildsen, Hermund André"
Now showing items 1-15 of 15
-
Automatiske tilbakemeldingssystemer i matematisk læring - Kvantitativ studie av automatisk gitte tilbakemeldingers effekt på prestasjoner
Nordvoll, Sindre Mathias Strømnes (Master thesis, 2020)Denne oppgaven beskriver en metode for å la datamaskiner automatisk kunne gi tilbakemeldinger på ungdomsskoleelevers arbeid med matematikkoppgaver. I tillegg undersøkes det hvilken effekt ulike typer maskingitte tilbakemeldinger ... -
Compromises between required and preferred features of mathematical definitions in mathematics education
Forbregd, Tore Alexander; Torkildsen, Hermund André; Kaspersen, Eivind; Solstad, Trygve (Chapter, 2022)The mathematics education literature distinguishes between the preferred and the required features of mathematical definitions. However, it is unclear whether and how this distinction differs between mathematical and ... -
Elevar sin bruk av algoritmisk tenkning ved løysing av oppgåver basert på vilkår.
Hystad, Marit (Master thesis, 2022)I lys av dei nye kompetansemåla om programmering i skulen, har kunnskap om algoritmisk tenking aldri vore meir dagsaktuell. Føremålet med denne studien er å undersøke kva som kjenneteiknar elevane på 9. trinn sin bruk av ... -
Enumeration of mutation classes
Torkildsen, Hermund André (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:232, Doctoral thesis, 2010) -
Figurmønster som introduksjon til algebra - En kvalitativ studie av mellomtrinnselevers arbeid med figurmønster på vertikale tavler
Erdal, Astrid; Spernes, Øystein (Master thesis, 2021)Denne studien tar for seg kjennetegn på robust matematikkundervisning, der elevene benytter vertikale tavler i arbeid med en figurmønsteroppgave. Bakgrunn for valg av tema er TIMMS-resultatene fra 2015 og 2019, som viser ... -
Figurmønster som introduksjon til algebra - En kvalitativ studie av mellomtrinnselevers arbeid med figurmønster på vertikale tavler
Erdal, Astrid; Spernes, Øystein (Master thesis, 2021)Denne studien tar for seg kjennetegn på robust matematikkundervisning, der elevene benytter vertikale tavler i arbeid med en figurmønsteroppgave. Bakgrunn for valg av tema er TIMMS-resultatene fra 2015 og 2019, som viser ... -
Fourth graders explore a computational thinking task using Robot Emil: A multimodal analysis of pupils’ thinking
Turgut, Melih; Kohanova, Iveta; Asklund, Jørn Ove; Gjøvik, Øistein; Langfeldt, Marit Buset; Torkildsen, Hermund André (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Jeg velger denne læringsressursen fordi den går sånn helt på poenget
Maalø, Martin; Sørli, Jan Kristian (Master thesis, 2023)Matematikklærere har nærmest “uendelige” mange muligheter når de skal velge matematiske læringsressurser for bruk i undervisning. Denne oppgaven svarer på følgende problemstilling: Hvilke faglige og pedagogiske begrunnelser ... -
Jeg velger denne læringsressursen fordi den går sånn helt på poenget
Maalø, Martin; Sørli, Jan Kristian (Master thesis, 2023)Matematikklærere har nærmest “uendelige” mange muligheter når de skal velge matematiske læringsressurser for bruk i undervisning. Denne oppgaven svarer på følgende problemstilling: Hvilke faglige og pedagogiske begrunnelser ... -
Matematikkundervisning i programmeringsmiljøet Scratch
Gulaker, Siv Andrea (Master thesis, 2022)Programmering og algoritmisk tenkning er blitt en del av den norske læreplanen (Utdanningsdirektoratet, 2020), og matematikkfaget har særlig ansvar for å vektlegge dette i undervisning. Dette gjør at kunnskap om programmering ... -
Matematisk modellering - med blikket rettet mot valideringsprosessen
Trøstheim, Ingrid (Master thesis, 2021)Matematisk modellering er et eget kjerneelement i læreplanen (LK20) og skal være med på å prege matematikkundervisningen. Forskning tilsier at det gjennomføres langt mindre modellering i internasjonale og nasjonale klasserom ... -
Matematiske definisjoner og representasjoner
Høgvoll, Trond (Master thesis, 2022)Matematiske definisjoner er definisjoner av matematiske begreper, som «partall» og «produkt», og mange tror at disse er skrevet i stein (Usiskin et al., 2008, s. 2). Sannheten er at det finnes mange forskjellige definisjoner ... -
Toward a unified account of definitions in mathematics education research: a systematic literature review
Torkildsen, Hermund André; Forbregd, Tore Alexander; Kaspersen, Eivind Skoland; Solstad, Trygve (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this paper, we provide a conceptual framework of the central aspects of mathematical definitions discussed in the mathematics education literature. Based on a systematic literature review, we found that characterizations ... -
Utfordringer i modelleringsprosessen
Solli, Ina Estensen; Schjølberg, Anne-Lene (Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt hva lærerne opplever som vanskelig når de jobber med matematisk modellering i klasserommet. Formålet med studien er å bidra til mer kunnskap om læreres utfordringer når elevene jobber med ... -
«Vi kan jo prøv gjentablokka?»
Sannes, Henrik Scheide (Master thesis, 2020)Matematikkfagets kjerneelementer og kompetansemål i Fagfornyelsen involverer programmering og algoritmisk tenkning. Formålet med denne studien er å bidra med kunnskap om hva som kjennetegner et utvalg 6. trinnselevers ...