Browsing NTNU Open by Author "Tønseth, Christin"
Now showing items 1-20 of 22
-
Bruken av sosiale medier, livstilfredshet og egen selvoppfatning.
Espeland Ellefsen, Ingrid (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke bruken av sosiale medier og livstilfredshet med egen selvoppfatning. Sosiale medier er en stor del av folks hverdag, og for å sette bruken i et større perspektiv undersøker ... -
Det vil jo føre til at du får høyere lønn og sånt da
Hanken, Ina Katrin Oksavik (Master thesis, 2022)Voksne møter i dag et stadig økende kompetansepress fra arbeids- og samfunnsliv, og det settes stadig fokus på livslang læring, og at vi lærer hele livet. Dette kan være en av grunnene til at så mange velger å ta videreutdanning ... -
Et godt psykososialt arbeidsmiljø på videregående skoler
Kadziolka, Adrianna Kinga (Master thesis, 2022)Lærerrollen fremhever ansattes velvære og mental helse, men er samtidig et veldig krevende yrke der utfordringene endrer seg konstant (Skaalvik & Skaalvik, 2012, s. 13). Ettersom lærerrollen er mangfoldig, gir denne oppgaven ... -
"Her skal man komme med orginalemballasjen"
Grann, Ingunn (Master thesis, 2019)Arbeidsmarkedet i dag er i stadig forandringer og det kan være vanskelig for unge, lavt utdannede personer å få arbeid. Flere har utfordringer i livet og opplever å havne «utenfor» arbeidsmarkedet. Dagligvarebransjen derimot ... -
Hvordan kan vi forstå de innsattes opplevelse av endring gjennom Reflekterende Samtaler? - Et transformativt læringsperspektiv
Rotlid, Preben Reinaas (Master thesis, 2024)Reflekterende samtale er en samtaleform som siden 2004, har blitt tilbudt innsatte i Trondheim fengsel og forvaringsanstalt (TFFA). Det har vært om lag 7-10 innsatte som har gjennomført reflekterende samtaler hver uke aller ... -
Inkludering av psykisk syke i arbeidslivet
Leth-Olsen, Siri (Master thesis, 2021)Inkludering av psykisk syke i arbeidslivet har fått et økende fokus over de siste årene. Både av økonomiske grunner -da med tanke på det at det er en stor andel som blir uføre grunnet psykiske lidelser, men også med tanke ... -
«It’s all about perspective»
Memet, Ipar Ehet (Master thesis, 2022)Omstillinger i samfunnet og arbeidslivet har tydeliggjort viktigheten av læring og kompetanseutvikling. Raske endringer i omgivelser stiller krav til individene om evnen til å tilpasse seg i samme tempo. For voksne kan ... -
"Jeg lærer best når jeg kan "sparre" med andre og vi kan spille hverandre gode". En kvalitativ analyse av ansattes muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen i et norsk konsern.
Arnø, Julie (Master thesis, 2021)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan ansatte i konsern x opplever muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen som finnes i konsernet. Formålet med undersøkelsen har vært å belyse ansattes opplevelse ... -
Klok av Skam? En kvalitativ studie av voksnes læringserfaringer gjennom å se på TV-serien Skam
Vik, Jannike (Master thesis, 2017)Livslang læring innebærer at vi lærer gjennom hele livet, på forskjellige måter og på ulike arenaer. For eksempel kan det å se på TV være en læringskontekst som kan fremme både transformativ læring og identitetsutvikling. ... -
Læring og media - En kvalitativ intervjustudie av hvordan voksne opplever og erfarer læring gjennom å se TV-seriene Farmen og Farmen Kjendis
Lange, Anita (Master thesis, 2017)Denne studien har tatt for seg hva voksne opplever og erfarer de har lært gjennom å se TVseriene Farmen og Farmen Kjendis. Hensikten med studien har vært å få en bedre forståelse og kunnskap om hva voksne opplever at de ... -
Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter
Madsen, Gyrid Otnes; Tønseth, Christin; Aarsand, Liselott (Peer reviewed; Journal article, 2021)Livslang læring har vært et politisk fokus i både nasjonale og internasjonale styringsdokumenter i en årrekke. Våren 2020 ble det presentert en ny kompetansereform i Norge, Lære hele livet (Meld. St. 14 (2019–2020)). ... -
Medborgerskap og deltagelse i "koronadugnaden"
Stenøien, Jorun M; Tønseth, Christin (Peer reviewed; Journal article, 2022)Norske myndigheter omtalte tidlig bekjempelsen av koronapandemien som en nasjonal dugnad som påkalte deltakelse fra alle medborgere. Samtidig ble de strengeste og mest inngripende reguleringer av medborgerlig rettigheter ... -
Motivasjon for førstegangstjenesten
Jensen, Martin (Master thesis, 2020)Denne studien forsøker å belyse hvilke forhold rekrutter i Forsvaret opplever som betydningsfulle for egen motivasjon for resten av førstegangstjenesten. Problemstillingen tar utgangspunkt i vernepliktiges erfaringer og ... -
Motivasjon og kompetanse på en effektivisert arbeidsplass
Nordkvelle, Sondre Ellis (Master thesis, 2023)Over lengre tid har effektivisering av helsesektoren preget politikken og nyhetsbildet. Våren 2023 ble dette aktualisert gjennom stor medieoppmerksomhet der helsepersonell samt pårørende til pasienter gikk ut med historier ... -
Prison Education in Norway – the importance for work and life after release
Tønseth, Christin; Bergsland, Ragnhild (Journal article; Peer reviewed, 2019)Introduction: Rehabilitation through formal education has been a long-term priority in the Norwegian criminal service. The rehabilitative effect of education is meant to result in employment and thereby ensure a successful ... -
Psykososiale faktorer og stress i universitets- og høyskolesektoren
Gullikstad, Anette (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilke sammenhenger det er mellom psykososiale faktorer i arbeidslivet og stress hos de ansatte ved den norske universitets- og høyskolesektoren. De psykososiale faktorene ... -
Realkompetansevurdering etter "top-down" prinsippet for kandidater i Helsearbeiderfaget. En kvalitativ studie av hvordan fagkonsulenter gjennomfører realkompetansevurderingen.
Tronshart, Toril Aastad (Master thesis, 2020)Realkompetansevurdering ble innført som en rettighet i forbindelse med Kompetansereformen, St.meld.nr.42 (1997-1998) og retten til videregående opplæring for voksne. Denne retten er regulert Opplæringsloven, §4A-3, og ... -
Tid for samarbeid? Sluttrapport fra Evaluering av implementering av sentral samarbeidsavtale AID-KS
Buland, Trond; Bungum, Brita; Tønseth, Christin; Mathiesen, Ida Holth (Research report, 2010)Evalueringen av implementeringen av den sentrale samarbeidsavtalen gjennom de fylkesvise avtalene har fulgt utviklingen i fylkene fra slutten av 2008 til utgangen av 2009. I denne perioden har samtlige fylker fått på plass ... -
''Ungdom har mye spørsmål, de er frittalende, jeg må finne denne kunnskapen'' - En kvalitativ studie av hvordan voksne minoritetsspråklige elever opplever opplæringen i ordinær videregående skole
Hammer, Hilde Aasbø (Master thesis, 2018)Mange av innvandrerne som kommer til Norge, kommer hit uten fullført utdanning. Noen har utdanning fra hjemlandet som ikke er relevant for å få arbeid i Norge. Flere velger derfor å ta videregående opplæring, og noen velger ... -
Utdanningsreformer og voksnes læring. Gap mellom intensjoner og resultater når ideologi og politikk fyller kunnskapshullene.
Tønseth, Christin (Journal article; Peer reviewed, 2019)Store utdanningsreformer kan ha mange uintenderte resultater til tross for at reformenes retorikk synliggjør velgjørende og overbevisende incentiver, samt tilsynelatende god styring og kontroll. I denne artikkelen belyses ...