Browsing NTNU Open by Author "Svendsen, Stine H. Bang"
Now showing items 1-12 of 12
-
A wager for life: Queer children seeking asylum in Norway
Stubberud, Elisabeth; Akin, Deniz; Svendsen, Stine H. Bang (Journal article; Peer reviewed, 2019)This article explores the experiences of queer children who have sought asylum alone in Norway, focussing on hope, fear and despair. The children who are denied asylum relate an experience of standing at the brink of death, ... -
Affektivitet og postdiskursiv teori
Svendsen, Stine H. Bang (Journal article; Peer reviewed, 2012)Affekt signaliserer en fornyet interesse for det utenomdiskursive, påpeker Stine Helena Bang Svendsen. Men begrepet «affekt-teori» skjuler et mangfold av tilnærminger som er mer samtidige enn egentlig like. Forstår man de ... -
Decolonial Options in Education – Interrupting Coloniality and Inviting Alternative Conversations
Eriksen, Kristin Gregers; Svendsen, Stine H. Bang (Peer reviewed; Journal article, 2020)With the call for papers to this special issue of the Nordic Journal of Comparative and International Education, the purpose was to initiate a conversation on decolonial options in education. This might not bean expected ... -
Education beyond safety. Facilitating educational meetings between refugee and non-refugee youth
Svendsen, Stine H. Bang; Skotnes, Christian Engen (Peer reviewed; Journal article, 2022)Purpose: The article unpacks potentials of and resistance towards facilitating meetings between refugee and non-refugee youth in global citizenship education. Design/methodology/approach: The analyses are based on ... -
Grønn likestilling: Miljøpartiet de grønne og mulighetene for en grønn likestillingspolitikk :
Bolsø, Agnes; Svendsen, Stine H. Bang (Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen har et dobbelt siktemål: for det første å undersøke Miljøpartiet De Grønnes (MDGs) kjønnsforståelse og likestillingspolitikk. For det andre ønsker vi gjennom studien å bidra til debatten om økologisk ... -
Hæ, skal jeg undervise om seksualitet? En kvalitativ og kvantitativ studie av lærerstudenters opplevelse av seksualitetsundervisning i utdanningen
Danielsen, Camilla (Master thesis, 2023)I mastergradsprosjektet har det blitt gjort en kvantitativ og kvalitativ studie, der metodene survey og fokusgruppeintervju ble brukt til datainnsamling. Det var hele 156 respondenter som besvarte surveyen, spørreundersøkelsen, ... -
«Jeg tenkte at jo mindre jeg bevegde på meg, jo mindre av kroppen min synes»
Korshavn, Runa Næss; Svendsen, Stine H. Bang; Ingebrigtsen, Jan Erik; Holten, Emilie Skiphamn (Journal article; Peer reviewed, 2023)Denne studien undersøker hvordan transungdom har opplevd kroppsøving i skolen. Vi søker å forstå hva barrierene i kroppsøvingsfaget består i, og hva som har skapt rom for deltakelse på tross av disse. Studien er basert på ... -
Mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene. En evaluering av kompetansebehov og mulige tiltak.
Svendsen, Stine H. Bang; Mari, Furunes (Research report, 2022)Denne rapporten om seksualitetsundervisning i lærerutdanningene har hatt som formål å kartlegge praksis og mulighetsrom for fagområdet. Hovedmålsettingene med evalueringen er å bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan ... -
Når jentene må inn i skapet: Seksuell trakassering og kjønnsfrihet i online dataspill
Karlstrøm, Henrik; Ask, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang (Journal article; Peer reviewed, 2016)This article presents findings from a Norwegian research project on sexual harassment in online gaming. Based on an online survey (N=935) and expert interviews (N=8) with players, the authors examine sexual harassment, how ... -
Saami Women at the Threshold of Disappearance: Elsa Laula Renberg(1877–1931) and Karin Stenberg’s (1884–1969) Challenges to Nordic Feminism
Svendsen, Stine H. Bang (Chapter, 2021)Why have Saami women’s political and intellectual contributions been left out of the Nordic feminist canon, and which challenges are raised by including them? This chapter engages with the political writing of Saami activists ... -
Skeive ungdommers identitetsarbeid: SKAM etter homotoleransen
Svendsen, Stine H. Bang; Stubberud, Elisabeth; Djupedal, Elise Farstad (Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker hvordan skeive ungdommer italesetter identitet innenfor rammen av en homotolerant kulturell kontekst. Artikkelen presenterer analyser av fokusgruppesamtaler med skeive ungdommer og nøkkelscener ... -
Styrking av seksualitetsundervisning i skolen - En evalueringsrapport om bruken av seksualitetsundervisningsopplegget "Uke 6"
Stubberud, Elisabeth; Aarbakke, Mari Helenedatter; Svendsen, Stine H. Bang; Johannesen, Nina; Hammeren, Gjertrud R. (Research report, 2017)