Blar i NTNU Open på forfatter "Svelstad, Per Esben"
-
“Alle elever bør lære begge de offisielle språkformene i Norge!”-En kvalitativ studie av 3 norsklæreres holdning til nynorsk som sidemål i skolen
Liestøl, Maria (Bachelor thesis, 2019)Dette er en kvalitativ studie av tre norsklærere på ungdomsskolens holdninger til nynorsk som sidemål i skolen. Den tidligere forskningen indikerer at mange lærere har en positiv opplevelse av å undervise i nynorsk, men ... -
Frigjerande fragment: Ei lesing av Sapfo og Louise Labé
Svelstad, Per Esben (Master thesis, 2011)I denne oppgåva utforskar eg sambandet mellom lyrikarane Sapfo og Louise Labé. Utgangspunktet er at Labé blir samanlikna med «den lesbiske diktaren» heilt frå ho gjev ut si eiga diktsamling, Euvres, i 1555 og fram til ... -
Kjønnsidentitet og aksept. En litterær analyse av bildeboka Ollianna (2020) i et didaktisk perspektiv.
Knutsen, Alida (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven analyseres bildeboka Ollianna (2020) av Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus. Det er en undersøkelse på hvordan temaet kjønnsidentitet blir fremstilt i bildeboka. Videre blir det sett på hvordan en slik bok ... -
Landsbyen og dalen: grensen mellom dystopi og idyll
Blåsberg, Julie (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteren er å se på hvordan skjønnlitterær barnelitteratur kan brukes som en mulighet og et potensial i arbeid med det tverrfaglige temaet «bærekraftig utvikling» i en norskfaglig kontekst. På denne måten ... -
Louise Labé: «Nouvelle Sappho» eller «créature de papier»?
Svelstad, Per Esben (Journal article; Peer reviewed, 2012) -
"Men hva har det med teksten å gjøre?" En studie av hvordan et utvalg elever på 9. trinn bruker tegning som ressurs i utforskningen av novellen "Kunsten å myrde".
Selsjord, Kristiane (Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvilket potensial tegning kan ha som verktøy i litteraturundervisningen. For å undersøke dette har jeg analysert to elevstyrte samtaler i tillegg til elevtekster i form av ...