Browsing NTNU Open by Author "Svanæs, Dag"
Now showing items 1-20 of 95
-
A Comparison of Motion-Sensing Game Technologies for use in Physical Rehabilitation
Kolbjørnsen, Morten (Master thesis, 2012)In this thesis we evaluate the use of Wii, Kinect and Move for use in physical rehabilitation. The goal of this thesis is to evaluate the feasibility of these low-cost commercially available motion-sensing devices for ... -
Activity Based Computing: Health workers and the principles of ABC
Ormberg, Hans Kristian Jasmin (Master thesis, 2009)This thesis takes a closer look at Activiy Based Computing (ABC), at health workers and how they use computers, at what aspects of ABC they find useful for their everyday work and at what should be taken into consideration ... -
Activity-Based Computing for the Cloud: Analysis of current technology and suggestions for improvement
Standal, Oddvar (Master thesis, 2013)Activity-Based Computing (ABC) is a way working with computers based on activites rather than just applications and documents.This thesis covers the use of Activity-Based Computing concepts in current software products.Several ... -
Alternativer for registrering av pasientopplysninger i hjemmetjenesten: En sammenligning av tre teknologier
Solberg, Øystein (Master thesis, 2009)Helsesektoren er en sektor som står foran store effektiviseringsoppgaver. Dagens arbeidsmetoder gjør den er også et av de mest papirintensive områdene i samfunnet. Ett av målene er derfor å redusere dette med innføring av ... -
An Approach to Developing Extensible Application Composition Environments for End Users
Stav, Erlend (Doctoral Theses at NTNU, 1503-8181; 2006:58, Doctoral thesis, 2006)Most software is now developed by professional programmers, and the millions of users of “shrink-wrapped” applications never meet the developers. The skills of professional programmers are obviously required in many software ... -
An Internet-of-Things Software Framework for Exergames
Bärnholt, Magnus; Lyngby, Andreas Schatvet (Master thesis, 2019)Tingenes internett tilbyr en rekke løsninger for å koble sensorer og integrerte systemer til internett og utvide måten vi bruker internettet i dag. Denne oppgaven er en del av forskingsprosjektet EXACT, der målet er å ... -
An Internet-of-Things Software Framework for Exergames
Bärnholt, Magnus; Lyngby, Andreas Schatvet (Master thesis, 2019)Tingenes internett tilbyr en rekke løsninger for å koble sensorer og integrerte systemer til internett og utvide måten vi bruker internettet i dag. Denne oppgaven er en del av forskingsprosjektet EXACT, der målet er å ... -
Assessing Motivational Differences Between Young and Older Adults When Playing an Exergame
Subramanian, Sruti; Dahl, Yngve; Skjæret-Maroni, Nina; Vereijken, Beatrix; Svanæs, Dag (Peer reviewed; Journal article, 2019)Background: Currently, exergames are used by different age groups for both recreational and training/rehabilitation purposes. However, little is known about how to design exergames so that they are motivating for specific ... -
Attitudes towards digital traces exploited by Meta and Google to generate targeted ads
Swensson, Birgitte Berg (Master thesis, 2022)En konsekvens av dagens høyt digitaliserte samfunn er den enorme mengden digitale spor vi legger igjen på nettet, og i hendene til «big tech» selkskaper som Google og Meta. Google og Meta er de største selskapene som samler ... -
Billiards Mixhibit: Opportunities and Challenges Developing a Mixed Reality Exhibit for a Science Center
Myklebust, Mathias Oterhals; Selbekk, Lars Mitsem (Master thesis, 2024)Blandet virkelighet (MR) kan hjelpe vitensentre å forklare avanserte eller skjulte konsepter på en oppslukende og fleksibel måte, men lite forskning har blitt gjort på å integrere de to uten å skade den unike vitensenter ... -
Billiards Mixhibit: Opportunities and Challenges Developing a Mixed Reality Exhibit for a Science Center
Myklebust, Mathias Oterhals; Selbekk, Lars Mitsem (Master thesis, 2024)Blandet virkelighet (MR) kan hjelpe vitensentre å forklare avanserte eller skjulte konsepter på en oppslukende og fleksibel måte, men lite forskning har blitt gjort på å integrere de to uten å skade den unike vitensenter ... -
Brukbarhet ved benyttelse av fri programvare i systemutvikling - en praktisk studie
Ormestøyl, Tarjei Eriksen; Rognstad, Anders Kløvrud (Master thesis, 2010)Bruk av åpen kildekode fører med seg mange fordeler og blir mer og mer utbredt i programvareutvikling. Utviklingstiden til prosjekter som tar i bruk ferdigkomponenter blir relativt kort sammenlignet med systemer som utvikles ... -
Brukbarhetstesting av en mobil butikkløsning i laboratorium og felten: En sammenligning av tre metoder
Devik, Kenneth (Master thesis, 2009)I dette studiet har vi sammenlignet resultatene fra tre metoder for å brukbarhetsteste en mobil butikkløsning. De tre metodene er en felttest utført i en dagligvarebutikk, en fullskalatest i laboratorium med realistisk ... -
Brukerinvolvering i smidig utvikling: Utfordringer og muligheter
Sandven, Håvard (Master thesis, 2011)Smidig systemutvikling har i løpet av de siste årene blitt en svært populær utviklingsmetode for utarbeidelse av IT-systemer. Denne oppgaven ser nærmere på hvordan man integrerer arbeid med brukeropplevelse i en smidig ... -
Brukersentrert utvikling av IT-støtte for oppfølging av KOLS pasienter: - En metodesammenligning
Hukkelås, Ida Mille (Master thesis, 2008)I systemutviklings- og innovasjonsprosjekter hvor man skal involvere brukere vil man alltid stå overfor et valg mellom ulike brukersentrerte designmetoder. Det er viktig at de som skal ta disse valgene kan basere seg på ... -
Brukersentrert Utvikling for Microsoft Surface: Idéutvikling, Prototyping og Wizard-of-Oz Brukbarhetstesting
Haga, Kristin; Skjelbek, Lars Loennechen (Master thesis, 2011)I dette studiet ser vi på hvordan man kan praktisere brukersentrert utvikling i de tidlige fasene av systemutviklingsløpet for applikasjoner til Microsoft Surface.Vi har sett på to temaer knyttet til dette; introduksjon ... -
Brukervennlig og sikker innlogging på sykehus: dagens praksis og forslag til alternative løsninger
Fuglseth, Endre (Master thesis, 2008)Teknologiske fremskritt innenfor autentiseringsteknologi gir nå nye muligheter i utallige bruksområder. Grunnet rapportering av ugunstige løsninger er det også nå ønskelig å kunne ta i bruk nye teknologiske løsninger på ... -
Brukervennlighet av elektronisk pasientjournal på mobiltelefon: Et casestudie med brukbarhetstest og feltobservasjon
Sørensen, Ida (Master thesis, 2008)Utviklingen av elektroniske pasientjournaler har vært lang og utfordrende, men man er nå kommet så langt at så og si alle primærleger og sykehus i Norge nå bruker en form for EPJ-systemer. Det er allikevel mye innen bruken ... -
Cultural probes som metode for å utforske bruk av mobiltelefoner: En empirisk undersøkelse
Flem, Lars Kristian (Master thesis, 2009)Cultural probes er en metode som skal gi designerne innblikk i brukernes verden ved å gi disse verktøy til å dokumentere, reflektere rundt og uttrykke sine tanker om miljø og handlinger. Denne oppgaven gjør en sammenlignende ... -
Designing for movement quality in exergames: Lessons learned from observing senior citizens playing stepping games
Skjæret, Nina; Nawaz, Ather; Ystmark, Kristine Midjås; Dahl, Yngve; Helbostad, Jorunn L.; Svanæs, Dag; Vereijken, Beatrix (Journal article; Peer reviewed, 2015)Background: Exergames are increasingly used as an exercise intervention to reduce fall risk in elderly. However, few exergames have been designed specifically for elderly, and we lack knowledge about the characteristics ...