Blar i NTNU Open på forfatter "Strømme, Alex"
-
Assessment during COVID-19: Students and Teachers in Limbo When the Classroom Disappeared
Sandvik, Lise Vikan; Svendsen, Bodil; Strømme, Alex; Smith, Kari; Sommervold, Oda Aasmundstad; Angvik, Stine Aarønes (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?
Emstad, Anne Berit; Strømme, Alex; Knutsen, Bård; Lysne, Dag Atle (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne studien undersøker om uteskole i lærerutdanningen har betydning for nyutdan-nede læreres bruk av uteskole. Flere studier understreker nødvendigheten av at lærere utvikler ferdigheter, selvtillit og reflekterende ... -
Bridging the Gap Between Experience-Based Knowledge and the Scientific Knowledge
Ervik, Hilde Beate; Strømme, Alex (Peer reviewed; Journal article, 2023)The context for this study was to document fishers’ experience-based knowledge is reliable and can be included in citizen science as supplementary information to scientific research. Fishers’ experience-based knowledge ... -
Bruk av responssystem for å fremme formativ vurdering og læring i biologi - En kvalitativ studie om iLike
Østensen, Trine Iren (Master thesis, 2019)Vurdering som legger til rette for læring er sentralt i dagens skole og det vil være viktig med gode verktøy som bidrar til å skape god formativ vurdering i undervisningen. Responssystem innebærer teknologi som muliggjør ... -
Bruk av responssystem i biologiundervisning på videregående skole: Klikker lærerne med klikkerne?
Holten, Marit Anne (Master thesis, 2010)SammendragEt redskap som er lite utbredt i norske skoler i dag, men som får økende oppmerksomhet er responssystem. Systemet består av en teknologi som lar lærere presentere spørsmål eller problemstillinger for klassen slik ... -
Direkte vurdering av praktisk arbeid i uteskole
Voldstad, Andrine (Master thesis, 2022)I denne småskala kvalitative studien har det blitt sett på hvordan direkte vurdering av praktisk arbeid i uteskole kan planlegges og gjennomføres i biologi. Dette har blitt utforsket gjennom å se på tre hovedområder. Hvilke ... -
Ein biologilærars oppfatning av og erfaringar med utforskande undervisning i lys av handlingsteori
Solem, Synne Holmvik (Master thesis, 2023)Denne casestudien har undersøkt ein biologilærars oppfatningar om og erfaringar med utforskande undervisning. Hensikta er å utvikle kunnskap om kva for moglegheiter og utfordringar lærarar opplever i utforskande undervisning, ... -
Flervalgsoppgaver og digitale læringsplattformer: En kvalitativ studie av forberedelse til den første delen av skriftlig eksamen i Biologi 2
Olsen, Tonje Tomine Seland (Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven ble skrevet som et avsluttende ledd i studiet Lektorutdannelse i realfag ved NTNU. Hensikten med oppgaven var å forberede elever på bruk av flervalgsoppgaver som vurderingsform. Det er en av vurderingsformene ... -
Guttenes valg av utdanning i biologi: "Survival of the Females... Et biologifag uten mannlig tilstedeværelse, er det framtiden?"
Ovesen, Vegard (Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven er skrevet som et avsluttende ledd i studiet Lektorutdanning i realfag ved NTNU. Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvilke faktorer som ligger bak et utdanningsvalg til biologi. Oppgaven hadde ... -
Handlingsteorier til nyutdannede naturfagslærere
Bentzen, Olaf (Master thesis, 2021)Denne longitudinelle studien av naturfaglæreres bruk av uteskole, undersøker handlingsteorien til nyutdannede naturfagslærere i forbindelse med bruk av uteskole. Studien har til hensikt å utvikle kunnskap om hva som ligger ... -
Hvilken handlingskompetanse har elever i videregående skole til klimaendringer?
Lomsdal, Maren (Master thesis, 2020)Sammendrag Høsten 2020 trer de nye læreplanene i kraft. Bærekraftig utvikling utgjør et av de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen. Et av målene med utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) er å ruste elevene til å leve ... -
Hvordan kan man gjennomføre vurdering av praktisk arbeid i biologi uten ensidig bruk av indirekte vurdering?
Noem, Malene (Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg undersøkt en mulighet for hvordan man kan vurdere praktisk arbeid i biologi som ikke utelukkende baseres på indirekte vurdering. Det første (1) forsknings-spørsmålet har sett på hvilke utfordringer ... -
Hvordan kan utforskende læring bidra til at elever erfarer autentisitet i naturfag?
Thorvaldsen, Ida (Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg undersøkt om bruken av utforskende arbeidsmetoder kan føre til at elever i naturfag på vg1 opplever naturfaget som autentisk. Det første (1) forskningsspørsmålet har sett på hvilke utfordringer og ... -
Kommunikativ tilnærming i Biologiløypa
Lillebakk, Lars Gjendem (Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan tre biologi- og tre lektorstudenter endrer kommunikativ tilnærming med hensyn på formål og innhold i Biologiløypa 2018. Bakgrunnen for studien er at lærere legger mye vekt ... -
"Man vet jo at ungdom bruker pornografi": En naturfaglærers utvikling innenfor seksualitetsundervisningen på ungdomstrinnet
Øyum, Tiril Eidem (Master thesis, 2023)Denne studien undersøkte hvordan en lærer kan arbeide med å utvikle sin praksis innenfor seksualitetsundervisning for å møte elevenes behov. Det første forskningsspørsmålet undersøkte bakgrunnen for didaktiske valg læreren ... -
A narrative inquiry into fishermen’s experience-based knowledge
Ervik, Hilde; Østern, Tone Pernille; Strømme, Alex (Peer reviewed; Journal article, 2022)The context of this article is a science teacher educator’s interest in experience-based learning. This led her to an exploration of the experience-based knowledge of five elderly professional fishermen in the small fishing ... -
Skrekkblandet fryd:: Elevers fryktreaksjoner i et fagdidaktisk og evolusjonært perspektiv
Sætre, Gard Wold (Master thesis, 2008)Denne oppgaven ser på 9.klasse elevers fryktreaksjoner i et fagdidaktisk og evolusjonært perspektiv. Fryktreaksjoner har helt siden Erasmus Darwins(1731-1802) tid blitt sett på som en beskyttelses- og overlevelsesstrategi. ... -
Spørsmålsverktøy som støtte i formativ vurdering av praktisk arbeid i naturfag
Seljeseth, Andrea (Master thesis, 2023)Denne studien har to formål. Det første er å undersøke en naturfaglærers opplevelse av dialog som støtte i formativ vurdering av praktisk arbeid. Det andre formålet er å undersøke hvordan et spørsmålsverktøy kan bidra til ... -
Studenters erfaring med Team basert læring
Pukstad, Mari Jeanette (Master thesis, 2019)Undervisningsformen Team basert læring (TBL) er en undervisningsmetode der gruppesamarbeid og problemløsning tas med inn i forelesningssalen og skaper nye former for innlæring. Metoden brukes både i Norge og internasjonalt, ... -
Students’ perceptions of assessment practices in upper secondary school during COVID-19
Sandvik, Lise Vikan; Smith, Kari; Strømme, Alex; Svendsen, Bodil; Sommervold, Oda Aasmundstad; Angvik, Stine Aarønes (Peer reviewed; Journal article, 2021)During COVID-19, distance learning has given students around the world unforeseen challenges, including the way their learning is being assessed. Assessment for learning (AfL) can contribute to the development of students’ ...