Blar i NTNU Open på forfatter "Steen-Olsen, Tove Herborg"
-
Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene; Steen-Olsen, Tove Herborg; Stjernstrøm, Else (Book, 2017) -
Cultural belonging and peer relations among young people in multi-ethnic Norwegian suburbs
Steen-Olsen, Tove Herborg (Journal article; Peer reviewed, 2013)The article elaborates on young people’s sense of cultural belonging, based on interviews held with 41 pupils with an immigrant background. All of the interviewees lived in the suburbs of a Norwegian town and attended ... -
Inkluderende opplæring i møte med elevmangfoldet: En kvalitativ undersøkelse av hva tre lærere legger vekt på i møte med elevmangfoldet for å realisere en inkluderende opplæring for alle elever, og hvilken betydning de mener at samarbeidslæring og tilhørighet i det sosiale fellesskapet kan ha for elevenes læring
Fjærem, Anniken (Master thesis, 2014)Inkluderende opplæring er et overordnet prinsipp i den norske skolen, og et viktig prinsipp i utviklingen av en skole for alle. Inkludering innebærer at alle elever tar del i fellesskapet på en likeverdig måte – faglig, ... -
Opplevelse av tilhørighet og inkludering i møtet mellom kulturer
Strand, Gro Marte; Berge, Åsa Dahl; Steen-Olsen, Tove Herborg (Chapter; Peer reviewed, 2017)I dette kapitlet vil vi se nærmere på hvilke opplevelser barn og unge med innvandrerbakgrunn har når det gjelder tilhørighet, inkludering og mestring i skole- og nærmiljø. Kapitlet bygger på teoristudier og en intervjuundersøkelse ... -
Psykisk helse i skolen: En kvalitativ intervjustudie av skolens opplevelse av forebygging innen psykisk helse i skolen
Berentsen, Ingvild Therese (Master thesis, 2013)Temaet for denne studien er psykisk helse i skolen ut i fra et forebyggende perspektiv. Formålet med oppgaven er å få et innblikk i hvordan skolene jobber forebyggende knyttet til psykisk helse og få kunnskap om hvordan ... -
Teacher's development of practice. A struggle for visibility, recognition and influence
Steen-Olsen, Tove Herborg (Chapter, 2012)The article discusses a completed research and development project aimed at finding ways to improve teachers’ assessment methods and develop a Norwegian school into a learning organization. The project used a bottom-up ... -
Towards critical cultural and linguistic awareness in language classrooms in Norway: Developing intercultural citizenship through identity texts
Krulatz, Anna; Steen-Olsen, Tove Herborg; Torgersen, Eivind Nessa (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article reports the results of a school-based curriculum development project that aimed to support language teachers working with culturally and linguistically diverse student populations in Norway to develop teaching ... -
"Ved økt assistenbruk rekker budsjettet": En kvalitativ studie på hvordan ufaglærte i skolen opplever egen tilstrekkelighet i sitt arbeid med spesialpedagogiske arbeidsoppgaver
Tømmerås, Ingrid Sund (Master thesis, 2013) -
Welfare, social justice, and equality in educational settings in the Nordic countries
Lappalainen, Sirpa; Odenbring, Ylva; Steen-Olsen, Tove Herborg (Journal article; Peer reviewed, 2013)