Browsing NTNU Open by Author "Staberg, Ragnhild Lyngved"
Now showing items 1-19 of 19
-
Bruk av ville nyttevekster i nærmiljøet
Almås, Kristine Alte; Urke, Johanne (Master thesis, 2024)Bruk av ville nyttevekster har vært en tradisjon for mennesker i mange år. De finnes over alt, og er en god ressurs til læring. Skolen har en viktig rolle i å la barna utforske og ta i bruk ressurser og nærmiljøet rundt ... -
Debatt som metode for å utvikle elevers kritiske tenkning i naturfag
Tønder, Ingrid Bjarker; Eftelad, Malin Evita (Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er en sentral kompetanse i samfunnet og arbeidsliv, og derfor et viktig mål i elevenes opplæring. Målet med denne studien er å se på sammenhengen mellom debatt som undervisningsmetode og elevers kritiske ... -
Debatt som metode for å utvikle elevers kritiske tenkning i naturfag
Tønder, Ingrid Bjarke; Efteland, Malin Evita (Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er en sentral kompetanse i samfunnet og arbeidsliv, og derfor et viktig mål i elevenes opplæring. Målet med denne studien er å se på sammenhengen mellom debatt som undervisningsmetode og elevers kritiske ... -
Elevers holdninger til bioteknologi - En studie av elevers holdninger og argumentasjon innen bioteknologiske emner, samt faktorer som påvirker disse holdningene
Bungum, Lovise (Master thesis, 2018)Med de store framskrittene vi har sett innen moderne bioteknologi de siste tiårene følger det med mange etiske og sosialvitenskapelige problemstillinger. Det finnes flere studier som har forsøkt å kartlegge den voksne ... -
Identifying the ‘Different we’s’ in Primary Teachers’ Education for Sustainable Development Discourse—A Positioning Theory Perspective
Felix, Sonia Martins; Lykknes, Annette; Staberg, Ragnhild Lyngved (Peer reviewed; Journal article, 2022)Education can serve the purpose of trying to mitigate catastrophes. In a school context, teachers can have a role in enacting an interconnection between critical thinking (CT) as a potentially useful tool and education for ... -
Interest, identity and perceptions. What makes a food technologist?
Staberg, Ragnhild Lyngved; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Mehli, Lisbeth (Peer reviewed; Journal article, 2022)Purpose Previous research shows that identity formation is a crucial bridge between higher education and future employment. The objective of this study was to improve our understanding and knowledge of food technology ... -
Kontekstbasert undervisning for bærekraftig utvikling
Thu, Hanne Valde (Master thesis, 2022)Utdanning står sentralt i arbeidet med å utvikle barn og unges kompetanser slik at de kan leve bærekraftige liv. For å sikre en bærekraftig utvikling er det nødvendig å utvikle både kunnskaper, holdninger og handlinger ... -
Kritisk tenkning i naturfaglig bærekraftperspektiv - En studie om yngre elevers forståelse av argumentasjon og kildekritikk.
Sagen, Lena Martine (Master thesis, 2021)Kritisk tenkning er et dagsaktuelt tema som har fått mye fokus i skolen, spesielt de siste årene. Gjennom overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 har kritisk tenkning fått en tydeligere rolle som fagovergripende kompetanse. ... -
Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan
Scheie, Eldri; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved; Gericke, Niklas (Peer reviewed; Journal article, 2022)Kritisk tenking er beskrevet som en avgjørende kompetanse elever må tilegne seg for å kunne bidra til et bærekraftig samfunn. I denne studien undersøker vi derfor koblingen mellom kritisk tenking (KT) og bærekraftig utvikling ... -
Læreres undervisningspraksiser og mestringsforventning i argumentasjon En kvantitativ studie av barneskolelæreres ståsted knyttet til argumentasjon i undervisningen
Jensen, Daniel (Master thesis, 2021)Denne studien ble gjennomført innenfor prosjektet CriThiSE (Critical Thinking in Sustainability Education). Kritisk tenkning regnes som en av fremtidens kompetanser, som elevene trenger for å diskutere problemstillinger ... -
Læreverkenes rolle i naturfagets utforskende prosesser
Skjøtskift, Matias (Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke i hvilken grad lærebøker i naturfag legger opp til at det kan jobbes utforskende gjennom oppgavene og aktivitetene som inkluderes i lærebøkene. For å kunne besvare problemstillingen, ... -
Mascil. Et profesjonsutviklingsprogram - En kvalitativ studie av skolers implementering av utforskende arbeidsmåter i matematikk og naturfag
Ratdal, Rune (Master thesis, 2018)Flere forskere rapporterer at bruken av utforskende arbeidsmåter fremmer dyp og meningsfull kunnskap hos elevene. I løpet av de siste ti årene viser også politiske strategidokument, både nasjonalt og internasjonalt, et ... -
NM i klima – veien til økt handlingskompetanse? – En kvantitativ studie av elevers handlingskompetanse knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling
Samdal, Kristin Langemyhr (Master thesis, 2020)Klimakrisen er kanskje nåtidens største utfordring, og utdanning er sentralt for hvordan vi skal håndtere den. Dette gjør at det er behov for gode undervisningsopplegg, som fører til at elever utvikler handlingskompetanse. ... -
Qualifying the science experiences of young students through dialogue - A Norwegian lesson study
Munkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved (Peer reviewed; Journal article, 2023)Practical and exploratory activities are an important part of science education. However, students’ learning outcomes from such activities require more than just active participation; their experiences must be linked to ... -
Science teachers’ interactions with resources for formative assessment purposes
Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Pepin, Birgit (Peer reviewed; Journal article, 2022)Using a case-study approach, we aim to understand how teachers interact with both analogue and digital resources in the science classroom for formative assessment (FA) purposes and their justifcations for such interactions. ... -
Spørsmålsstilling ved utforskende arbeid i naturfag
Lyngstad, Kristine Bredahl (Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien er å analysere elever og læreres spørsmålstilling, og hvordan denne foregår ved utforskende arbeid i naturfag. Dette er en kvalitativ og kvantitativ studie som er forankret i et forskningsmiljø ... -
Utforskende naturfag og elever med stort læringspotenisal
Halveg, Vilde Tønnessen (Master thesis, 2022)Denne studien har som hensikt å undersøke om utforskende naturfag kan være en tilnærming som kan påvirke læring og motivasjon hos elever med stort læringspotensial. Det overordnede målet med studien er å få bedre innsikt ... -
Viktigheten av studentaktiv og praksisnær læring for utformingen av en matteknolog
Mehli, Lisbeth; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Staberg, Ragnhild Lyngved (Journal article; Peer reviewed, 2021)Bachelorutdanningen i matteknologi ved NTNU utdanner kandidater som kan gå inn i en rekke ulike roller innen matindustri og forvaltning; eksempelvis innen kvalitetsarbeid og analyser, innovasjon og produktutvikling, ... -
‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs
Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved (Chapter, 2017)In this paper we report an experimental activity involving working with functions and graphs in a grade 6 class in a Norwegian primary school. We argue that working with graph loggers in the form of an echo sound system ...