• Forståelser av forberedelse til (skole)livet 

      Øksnes, Maria; Smeby, Kristine Warhuus; Olaussen, Ingvild Olsen; Lyngseth, Else Marie Johansen; Rotli, Ingrid Torgersen (Chapter, 2023)
      Forventningene om at norske barnehager skal bidra til å forberede barna på skolelivet, er sterke. Dersom forberedelsen foregår ved å legge til grunn skolens logikk og krav forstått som et smalt fokus på akademiske kunnskaper ...
    • LIKESTILLING I DET TREDJE SKIFTET? Heltidsarbeidende småbarnsforeldres praktisering av familieansvar etter 10 uker med fedrekvote 

      Smeby, Kristine Warhuus (Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:226, Doctoral thesis, 2017)
      Sammendrag Denne avhandlingen utforsker norske småbarnsforeldres hverdagserfaringer fra et likestillingsperspektiv. Utvalget tilhører et segment av befolkningen hvor man gjerne forventer å finne likestilte hverdagspraksiser; ...
    • Teachers' ethic of play care 

      Øksnes, Maria; Olsen, Ingvild Olaussen; Smeby, Kristine Warhuus; Lyngseth, Else Marie Johansen (Chapter, 2024)
      This study addresses ethical challenges Norwegian first-grade teachers face when scheduling play. Choosing play as an educational content is understood as ethical because it affect children’s life in school and is part of ...