Browsing NTNU Open by Author "Sikveland, Rein Ove"
Now showing items 1-20 of 21
-
Afasi i rehabilitering En samtaleanalytisk tilnærming
Flaamo, Wenche (Master thesis, 2021)Bakgrunn: Afasi er en språkvanske som oppstår etter skade eller sykdom i hjernens språksenter. Personer med afasi har de samme kognitive ressurser som tidligere, det er kun språket som rammes. Hjerneslag er en vanlig årsak, ... -
Alternativ og Supplerende Kommunikasjon - Barnehager og skoler sin egen opplevelse av bruk, fokus og kompetanse
Øines, Eliann (Master thesis, 2021)Mål: Å finne ut hvordan barnehager og skoler arbeider med barn som trenger Alternativ og Supplerende Kommunikasjon (ASK) til å uttrykke seg og støtte deres sosiale og akademiske utvikling. Denne kunnskapen kan bli brukt ... -
Asking more than one question in one turn in oral examinations and its impact on examination quality
Skovholt, Karianne; Solem, Marit Skarbø; Vonen, Maria Njølstad; Sikveland, Rein Ove; Stokoe, Elizabeth (Peer reviewed; Journal article, 2021)The assessment of oral skills is a key part of school examination systems around the world. Typically, examiners engage candidates in a conversational encounter to elicit assessable talk. However, we know little about how ... -
Can humans simulate talking like other humans? Comparing simulated clients to real customers in service inquiries
Stokoe, Elizabeth; Sikveland, Rein Ove; Albert, Saul; Hamann, Magnus; Housley, Will (Peer reviewed; Journal article, 2020)How authentic are inquiry calls made by simulated clients, or ‘mystery shoppers’, to service organizations, when compared to real callers? We analysed 48 simulated and 63 real inquiry calls to different veterinary practices ... -
A Cry for “Help”? How Crisis Negotiators Overcome Suicidal People's Resistance to Offers of Assistance
Sikveland, Rein Ove; Stokoe, Elizabeth (Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores how police negotiators offer “help” to suicidal persons in crisis. The phrase “a cry for help” is long associated with suicide ideation, and “help” is a key offer made in crisis situations. However, we ... -
The effectiveness of the Conversation Analytic Role-Play Method (CARM) on interactional awareness: A feasibility randomized controlled trial with student teachers
Sikveland, Rein Ove; Moser, Thomas; Solem, Marit Skarbø; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2023)This study tested the effectiveness of communication skills training intervention CARM (Conversation Analytic Role-play Method) on student teachers at a university in Norway. A feasibility randomized controlled trial (n = ... -
How do students receive help from teachers? Initiating assistance in small group classroom interactions
Solem, Marit Skarbø; Sikveland, Rein Ove; Stokoe, Elizabeth; Skovholt, Karianne (Journal article; Peer reviewed, 2023)How do teachers decide when and how to help their students if not explicitly asked to do so? Based on conversation analysis of 14 hours of video-recorded small group interactions in secondary schools, we discovered that ... -
How teachers use prosody to guide students towards an adequate answer
Sikveland, Rein Ove; Solem, Marit Skarbø; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper focuses on the role prosodic features play in displaying evaluative stance in desk talks and oral exams in Norwegian secondary schools. We explore the extent to which teachers make available, to students, their ... -
Hva kjennetegner kommunikasjonen til personer med autismespekterdiagnose (ASD)? En analyse av personer med ASD sine fortellinger om, og beherskelse av, pragmatiske fenomener i tre intervjuer
Grimsgaard, Tina (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å spre erfaringer og opplevelser som personer med autismespekterdiagnose (ASD) har knyttet til kommunikasjon. Prosjektet baserer seg på en samtaleanalyse av tre intervjuer. Hvert intervju ... -
Investigating Question-Asking in Norwegian Sign Language: A Multi-Method Approach
Arnold, Brittany Mason (Doctoral theses at NTNU;2024:414, Doctoral thesis, 2024)Humans use language to, among other things, exchange information and work together in order to establish and negotiate shared understandings during interaction. One way this may be achieved is through questions. This ... -
Morfologisk medvit i byrjaropplæringa som førebyggande for lese- og skrivevanskar. Ein litteraturstudie som ser på evidensgrunnlaget for morfologiens rolle på lesing og skriving.
Bergve, Marthe (Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål: Lese- og skrivevanskar kan gje store og negative ringverknadar på skulefaglege prestasjonar, og forsking viser at sekundærvanskar knytt til lese- og skrivevanskar kan få store, negative konsekvensar for ... -
Nevromuskulær elektrisk stimulering (NMES) som behandlingsmetode hos pasienter med dysfagi etter hjerneslag - en meta-narrativ litteraturgjennomgang
Gresdal, Ida Elisabeth (Master thesis, 2022)Problemstilling: I denne studien ble behandlingsmetoden nevromuskulær elektrisk stimulering (NMES) hos pasienter med dysfagi etter hjerneslag undersøkt. Problemstillingen er som følger: Hva slags evidens foreligger om ... -
Overcoming Suicidal Persons’ Resistance Using Productive Communicative Challenges during Police Crisis Negotiations
Sikveland, Rein Ove; Kevoe-Feldman, Heidi; Stokoe, Elizabeth (Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper reveals how negotiators, from the police and emergency call centres, overcome resistance towards the negotiation from suicidal persons in crisis. Communication guidance to hostage and crisis negotiators recommends ... -
Preparing to talk: Behind-the-scenes planning between negotiators for subsequent communication with persons in crisis
Stokoe, Elizabeth; Sikveland, Rein Ove; Hamann, Magnus (Peer reviewed; Journal article, 2022)Police negotiators work in small units or teams. In a crisis negotiation, one of the team becomes the ‘primary’ negotiator and talks with the person in crisis. However, because the person in crisis may refuse to participate, ... -
Sangterapi for Parkinsonrammede pasienter. En litteraturstudie om metodens evidensgrunnlag.
Harket, Andreas (Master thesis, 2023)Tittel: Sangterapi for Parkinsonrammede pasienter og deres stemme-/kommunikasjonsvansker. En litteraturstudie om metodens evidensgrunnlag. Bakgrunn og formål: Parkinsons sykdom er en degenerativ, progredierende sykdom som ... -
Selv-reparasjon for å komme problem med forståelighet i forkjøpet: en samtaleanalytisk studie om løpsk tale
Landmark, Anne Marie Dalby; Sikveland, Rein Ove; Sønsterud, Hilda (Journal article; Peer reviewed, 2023)Løpsk tale er en taleflytvanske hvor korte eller lengre talesekvenser kan oppfattes som for raske og/eller utydelige. Det er lite kunnskap om hvordan løpsk tale påvirker kommunikasjonen. Basert på samtaleanalyse av 14 ½ ... -
Should police negotiators ask to ‘talk’ or ‘speak’ to persons in crisis? Word selection and overcoming resistance to dialogue proposals
Sikveland, Rein Ove; Stokoe, Elizabeth (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article explores whether and how word selection makes some proposals easier to resist than others. Fourteen cases (31 hours) of UK-based police crisis negotiation were analyzed exploring (a) how negotiators use the ... -
Stamming og kognitiv atferdsterapi - En litteraturstudie om effekten av kognitiv atferdsterapi for personer som stammer
Gåsvand, Beate (Master thesis, 2021)Problemstilling: Det overordnede temaet i denne oppgaven er effekt av kognitiv atferdsterapi (KAT) hos personer som stammer. Problemstillingen er som følger: Hva sier forskningen om effekt av kognitiv atferdsterapi i ... -
Tidlig innsats for å forebygge lesevansker : Hvordan kan tidlig innsats forebygge lesevansker, og legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole? : En kvalitativ intervjustudie
Gauteplass, Gjertrud (Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: Evnen til å kunne lese og uttrykke seg muntlig og skriftlig, er avgjørende for at vi skal fungere i dagens samfunn. Lesevansker kan virke begrensende i forhold til valg av utdannelse, yrke og ... -
Vocabularies of social influence: Managing the moral accountability of influencing another
Huma, Bogdana; Stokoe, Elizabeth; Sikveland, Rein Ove (Peer reviewed; Journal article, 2020)While there are many definitions and conceptual accounts of ‘persuasion’ and other forms of social influence, social scientists lack empirical insight into how and when people actually use terms like ‘persuade’, ‘convince’, ...