Browsing NTNU Open by Author "Sikko, Svein Arne"
Now showing items 1-20 of 31
-
Co-learning in an IBL-inspired PD session on programming
Grimeland, Benedikte; Skartsæterhagen, Øystein I; Sikko, Svein Arne (Chapter, 2022)In this study we investigated what kind of co-learning and learning gaps could be identified in a professional development session on the topic of programming. We found that both teachers and teacher educators learned about ... -
Den pythagoreiske læresetning i fire norske lærebøker fra 1935 til 2015
Viken, Thomas (Master thesis, 2018) -
Det er bare det vi blir tvunget til å gjøre på skolen som jeg sliter med: En fenomenologisk studie av elevers erfaringer med å være i matematikkvansker
Saksvik, Gunnhild Berg (Master thesis, 2013) -
Developing mathematical literacy in an inquiry-based setting working with play-coins in a second-grade classroom
Grimeland, Benedikte; Sikko, Svein Arne (Chapter, 2019)The work reported in this paper is part of a longitudinal study on mathematical and scientific literacy and inquiry-based learning in two Norwegian primary schools. The project group consisted of university didacticians ... -
Eksamensoppgaver i matematikk for 10. trinn - En analyse av i hvilken grad skriftlig eksamen tester ulike aspekter ved elevenes matematiske kompetanse
Eidsten, Svend Kristian (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker hvilke aspekter ved matematisk kompetanse som er gjenstand for vurdering på skriftlig eksamen i matematikk for 10. trinn (MAT0010). Analysen av eksamensoppgavene baserer seg på nivårammeverket ... -
Elevkommunikasjon i utforskende matematikkundervisning
Sverdrup, Mari (Master thesis, 2023)I denne studien har jeg forsket på hvordan elever kommuniserer i utforskende matematikkundervisning. Studien er koblet til et allerede eksisterende prosjekt ved NTNU i samarbeid med to norske skoler. I fellesskap har lærere ... -
Endringer i matematikklæreres bruk av ressurser som følge av Covid-19 og fjernundervisning
Jakobsen, Sigurd; Lund, Håkon (Master thesis, 2021)Lærere opplevde våren 2020 omveltende endringer i omstendighetene for deres undervisning av matematikk. Som følge av en verdensomspennende pandemi, ble skolene stengt og all undervisning ble flyttet til hjemmekontor. Læreres ... -
Endringer i matematikklæreres bruk av ressurser som følge av Covid-19 og fjernundervisning
Jakobsen, Sigurd; Lund, Håkon (Master thesis, 2021)Lærere opplevde våren 2020 omveltende endringer i omstendighetene for deres undervisning av matematikk. Som følge av en verdensomspennende pandemi, ble skolene stengt og all undervisning ble flyttet til hjemmekontor. Læreres ... -
Examining the role of facilitators in the context of planning an inquiry-based mathematics lesson
Ding, Liping; Sikko, Svein Arne; Skott, Charlotte Krog (Chapter, 2023)This paper presents categories and codes of an analytical framework that combines both Knowledge Quartet and Mentoring Strategies to understand the role of facilitators in collaborative learning community through lesson ... -
From Researcher in Pure Mathematics to Primary School Mathematics Teacher Educator
Sikko, Svein Arne; Grimeland, Yvonne (Chapter, 2021)In this chapter, we investigate the transition from doing research in pure mathematics to becoming a mathematics teacher educator for prospective primary school teachers. The transition involves challenges at several levels, ... -
Hvilke sammenhenger kan vi se mellom elevers forkunnskaper om brøk og hvordan de løser oppgaver knyttet til divisjon med brøk? Hvilke forkunnskaper synes å være mest sentrale for å kunne løse oppgaver med divisjon med brøk?
Karlsen, Geir (Master thesis, 2017)I denne oppgaven ønsker jeg å sette elevenes kunnskaper og læring i fokus. Jeg har valgt meg et tema som for elevene ofte oppleves som abstrakt og vanskelig. Mitt hovedtema er brøk. Chapin og Johnson viser til Beezuk og ... -
Implementering av Inquiry Based Learning i matematikk på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av et lærerkollegiums utviklingsprosjekt
Haugen, Trude Stokkan (Master thesis, 2017) -
Interconnectedness and difference between action research and a lesson design study in Shanghai, China
Ding, Liping; Jones, Keith; Sikko, Svein Arne (Journal article; Peer reviewed, 2019)The professional development of teachers in China takes place, to a large extent, in Teaching Research Groups (TRG) that exist in all schools. Though there are diverse models of TRG activities, these might, on the surface, ... -
Kognitive utfordringer i temaet divisjon med brøk: En studie av hvordan tre lærere på ungdomstrinnet tilrettelegger for ulike elevers behov i klasserommet i arbeidet med kognitive utfordringer
Sletholen, Silje; Myhre, Kari Anne (Master thesis, 2020)Studien har som formål å få innsikt i hvilke kognitive utfordringer elever møter i klasserommet i det matematiske temaet divisjon med brøk. Forskningsspørsmålet i vår studie er: Hvilke kognitive utfordringer møter elever ... -
Kognitive utfordringer i temaet divisjon med brøk: En studie av hvordan tre lærere på ungdomstrinnet tilrettelegger for ulike elevers behov i klasserommet i arbeidet med kognitive utfordringer
Myhre, Kari Anne; Sletholen, Silje (Master thesis, 2020)Studien har som formål å få innsikt i hvilke kognitive utfordringer elever møter i klasserommet i det matematiske temaet divisjon med brøk. Forskningsspørsmålet i vår studie er: Hvilke kognitive utfordringer møter elever ... -
Kritisk matematisk literacy i ein inquiry-basert kontekst på småskulesteget
Sikko, Svein Arne; Grimeland, Benedikte (Journal article; Peer reviewed, 2020)Undersøkande og utforskande arbeidsmåtar (Inquiry-based learning, IBL) blir trekt fram som mogelege inngangar til læring der ein utviklar ei spørjande haldning og auka motivasjon. Matematisk literacy er ikkje eit veldefinert ... -
Measuring student teachers’ practices and beliefs about teaching mathematics using the Rasch model
Kaspersen, Eivind; Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne (Journal article; Peer reviewed, 2016)Several attempts have been made to measure and categorize beliefs and practices of mathematics teachers [Swan, M. 2006. “Designing and Using Research Instruments to Describe the Beliefs and Practices of Mathematics Teachers”. ... -
Men vi kan jo ikke gå tilbake i tid
Naalsund, Bjørnar; Sandstad, Randi (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven beskriver en studie av et designet, praktisk undervisningseksperiment i elevenes første møte med funksjonsbegrepet og dets representasjoner. Det var ønsket at studentene skulle få en teoretisk og ... -
Men vi kan jo ikke gå tilbake i tid
Naalsund, Bjørnar; Sandstad, Randi (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven beskriver en studie av et designet, praktisk undervisningseksperiment i elevenes første møte med funksjonsbegrepet og dets representasjoner. Det var ønsket at studentene skulle få en teoretisk og ... -
Når jeg regner med den algoritmen så tenker jeg ikke, jeg bare regner! En studie av to læreres utprøving av variasjonsteori i undervisningen.
Larsen, Trine Lise Stokke (Master thesis, 2019)«Når jeg regner med den algoritmen så tenker jeg ikke, jeg bare regner!» En studie av to læreres utprøving av variasjonsteori i undervisningen, er en kvalitativ studie av to læreres forsøk på å ta i bruk prinsipper fra ...