Browsing NTNU Open by Author "Scheie, Eldri"
Now showing items 1-4 of 4
-
Anvender elever i videregående skole bærekraftskompetanser i oppgaver knyttet til miljørettete undervisningopplegg?
Strøm, Julie Glørstad (Master thesis, 2023)I denne studien undersøkes hvilke bærekraftskompetanser elever i videregående skole, studiespesialiserende retning, anvender. Bærekraftskompetanser har vært et viktig tema innen bærekraft de siste årene og det har vært ... -
Hva kjennetegner en gruppe elever på 7. trinn sin bærekraftbevissthet? En studie av elevers kunnskaper, holdninger og handlinger innenfor den miljømessige, sosiale og økonomiske dimensjonen av BU.
Lauglo, Tiril (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser nærmere på hvordan en gruppe elever på 7. trinn sin bærekraftbevissthet er. For å få en dypere forståelse for elevenes bærekraftbevissthet undersøkes elevenes kunnskaper, holdninger og handlingsmønster, ... -
Interdisciplinary primary school curriculum units for sustainable development
Munkebye, Eli; Scheie, Eldri; Gabrielsen, Anja; Jordet, Arne N. Nikolaisen; Misund, Stig; Nergård, Tone; Øyehaug, Anne Bergliot (Peer reviewed; Journal article, 2020)Education for sustainable development (ESD) provides crucial opportunities for young people to be involved in complex sustainability issues. This study contributes to existing knowledge about primary school teachers’ ... -
Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan
Scheie, Eldri; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved; Gericke, Niklas (Peer reviewed; Journal article, 2022)Kritisk tenking er beskrevet som en avgjørende kompetanse elever må tilegne seg for å kunne bidra til et bærekraftig samfunn. I denne studien undersøker vi derfor koblingen mellom kritisk tenking (KT) og bærekraftig utvikling ...