Browsing NTNU Open by Author "Saur, Ellen"
Now showing items 1-20 of 41
-
ADHD i den norske grunnskolen
Kløvning, Hildegunn Eikefjord (Master thesis, 2019)ADHD er den mest stilte diagnosen hos barn og unge i grunnskolealder. Formålet med denne oppgaven er å se nærmere på hvordan man kan behandle og legge til rette for denne elevgruppen sånn at de får et best mulig utbytte ... -
«Alt vi driver med er livsmestring egentlig». Lærerperspektiv på livsmestring i videregående skole.
Sørborg, Siv Levinsen (Master thesis, 2020)Fra 2020 kommer folkehelse og livsmestring inn som tverrfaglig tema i læreplanen og skal gi elevene kompetanse som fremmer psykisk helse. Denne studien gir et innblikk i hvilke tanker og forventninger et utvalg lærere har ... -
Angst i skolen: En kvalitativ studie av læreres opplevelser og erfaringer med elever med angst og lærerrollen på mellomtrinnet (5.-7.trinn) – basert på intervju med lærere.
Hansen, Vera Leinan (Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å få et innblikk i læreres opplevelser og erfaringer rundt arbeidet med elever med angst på mellomtrinnet, 5.-7.trinn. Studien ser både på hvordan lærerne erfarer de kan hjelpe elevene med ... -
Atferd på mange språk
Boksasp, Anna Ljøkjell (Master thesis, 2021)Tidligere forskning innen migrasjon og psykisk helse viser hvordan migrasjon både kan innebære risiko- og beskyttelsesfaktorer. Studier som omhandler psykisk helse hos voksne viser at forhold før, under og etter migrasjon ... -
Barn med multifunksjonshemming og deres rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning - En kvalitativ studie av hvordan personalet i en avlastningsenhet ivaretar multifunksjonshemmede ikke-verbale barns rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning
Kongsmo, Ida Marie (Master thesis, 2019)Tittel: Barn med multifunksjonshemming og deres rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning Formålet med prosjektet Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å få innsikt i hvordan ansatte i en avlastningsenhet ... -
Barn og unge med samhandlingsvansker i sosialt samspill med andre
Slætta, Heidi Anita (Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å belyse barn og unge med samhandlingsvanskers møte med sosiale samspill, og er skrevet ut fra et foreldreperspektiv. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvilken betydning kan sosialt samspill ... -
Bruk av barne- og ungdomsarbeidere i spesialpedagogisk arbeid i skolen
Åsheim Pedersen, Rikke (Master thesis, 2023)Barne- og ungdomsarbeiderfaget ble etablert som lærefag i 1994 og er et av de største lærefagene (Bråten & Tønder, 2017). To vanlige arbeidsplasser for barne- og ungdomsarbeidere er skole og skolefritidsordning (SFO), ... -
Cooperation with local community and businesses: quality negotiations in upper secondary education
Oldervik, Heidun; Saur, Ellen; Ulleberg, Hans Petter (Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores how quality is negotiated and challenged when two Norwegian rural schools cooperate with the local community and businesses. The article builds on three sub-studies on two upper secondary schools in ... -
"Det er så mye bråk inni hodet mitt hele tiden" - Erfaringer med tilrettelegging for barnehagebarn med autismespekterforstyrrelser
Hofsøy, Ramona (Master thesis, 2019)Tema for denne masterstudien er «Barnehagebarn med autismespekterforstyrrelser» (ASF). Jeg har valgt å ta utgangspunkt i arbeidet som er gjort i ei nettverksgruppe i et kommunalt prosjekt, der pedagoger fra barnehager som ... -
Disability, Dialogue, and the Posthuman
Saur, Ellen; Sidorkin, Alexander M (Journal article; Peer reviewed, 2018)This article is the result of a mutual interest in the radical philosophical dialogue discussed by Martin Buber. The radical dialogue is rooted in western European values of humanism, values that are challenged because ... -
Egenvurdering som styringsteknologi : selvstyrte subjekter i norsk skole
Lie, Veronica (Master thesis, 2015)Med denne oppgaven ønsker jeg å sette lys på hvilke implikasjoner egenvurdering kan ha for lærerne og elevene i den norske skolen. Jeg har tatt for meg Foucaults teori om governmentality som utgangspunkt for analysen av ... -
Elevene kommer ikke med en bruksanvisning
Lykke, Oda Strandheim (Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan dansepedagoger opplever å undervise en klasse hvor det er elever som viser atferd som oppleves som utfordrende for pedagogen. Oppgavens problemstilling lyder ... -
En kvalitativ intervjustudie om hvordan jenter med ADHD opplevde å være inkludert i det faglige- og sosiale miljøet på ungdomsskolen.
Hansen, Malin Stokmo (Master thesis, 2020)I denne oppgaven rettes søkelyset mot jenter med ADHD og deres opplevelse av å bli inkludert i det faglige- og sosiale miljøet på ungdomsskolen. Elever med ADHD vil ofte kunne ha utfordringer knyttet til både det faglige ... -
«Er det på ekte?» Aksjonsforskning på å bruke selvlagde eventyr i barnehagen
Hagen, Kristoffer (Master thesis, 2023)I løpet av en barnehagehverdag møter barna på en rekke utfordringer, og det er ikke alltid like enkelt å forklare og veilede barna gjennom disse utfordringene. Eventyr kan bli brukt til å skape samtaler og refleksjoner ... -
For da har jeg den friheten, og det synes jeg er utrolig herlig!: En kritisk diskursanalyse av spesialpedagogens rolle i barnehagen
Reinset, Mona (Master thesis, 2014) -
"Grip øyeblikket": En kvalitativ studie om hvordan musikk kan fremme kommunikasjon med elever som har store sammensatte lærevansker
Lervåg, Arna Pauline (Master thesis, 2014)Temaet i dette studiet har vært hvordan musikk kan fremme kommunikasjon med elever som har store sammensatte lærevansker. Jeg har hentet teorier fra psykologi, spesialpedagogikk og musikkterapi i forhold til temaene ... -
Hvilke erfaringer har lærere med oppfølging og tilrettelegging for elever med Asperger syndrom i skolen?
Mastad, Liv Kari (Master thesis, 2015)Dette er et kvalitativt intervjustudie av fire informanter der jeg ønsker å få belyst hva det er som opptar lærere med ansvar for elever med Asperger syndrom i skolen. Formålet med oppgaven er å få innblikk i erfaringer ... -
Hvordan jobber man med ASK? En studie fra tre team i tre kommuner med tanke på; samarbeid, kartlegging og overgang fra barnehage til skole.
Låder, Hege (Master thesis, 2020)Sammendrag Formålet med studien har vært å få innblikk i tre tverrfaglige team sine erfaringer med fagområdet alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Problemstillingen som danner utgangspunktet for studien, er som ... -
Inkluderende praksis, deltagelse for alle - IOP med vekt på deltagelse
Almås, Kari (Master thesis, 2017)Tema for studiet har vært IOP med vekt på deltagelse for elever med store sammensatte funksjonsnedsettelser. Bakgrunn for valg av tema er egenerfaring med bruk av planen. Formålet med studiet er å frembringe mer kunnskap ... -
Inkludering av tegnspråklige elever i ordinære klasser
Fremstad, Eva (Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien undersøker erfaringer til lag rundt tegnspråklige elever, og hvordan lagene tilrettelegger for et inkluderende klassemiljø i tiden før og etter skolestart. Disse lagene har tegnspråklige elever ...