• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
Browsing by Author 
  •   Home
  • Browsing by Author
  •   Home
  • Browsing by Author
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browsing NTNU Open by Author "Saur, Ellen"

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 1-20 of 32

  • title
  • issue date
  • submit date
  • author
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • ADHD i den norske grunnskolen 

      Kløvning, Hildegunn Eikefjord (Master thesis, 2019)
      ADHD er den mest stilte diagnosen hos barn og unge i grunnskolealder. Formålet med denne oppgaven er å se nærmere på hvordan man kan behandle og legge til rette for denne elevgruppen sånn at de får et best mulig utbytte ...
    • «Alt vi driver med er livsmestring egentlig». Lærerperspektiv på livsmestring i videregående skole. 

      Sørborg, Siv Levinsen (Master thesis, 2020)
      Fra 2020 kommer folkehelse og livsmestring inn som tverrfaglig tema i læreplanen og skal gi elevene kompetanse som fremmer psykisk helse. Denne studien gir et innblikk i hvilke tanker og forventninger et utvalg lærere har ...
    • Angst i skolen: En kvalitativ studie av læreres opplevelser og erfaringer med elever med angst og lærerrollen på mellomtrinnet (5.-7.trinn) – basert på intervju med lærere. 

      Hansen, Vera Leinan (Master thesis, 2021)
      Formålet med denne studien er å få et innblikk i læreres opplevelser og erfaringer rundt arbeidet med elever med angst på mellomtrinnet, 5.-7.trinn. Studien ser både på hvordan lærerne erfarer de kan hjelpe elevene med ...
    • Atferd på mange språk 

      Boksasp, Anna Ljøkjell (Master thesis, 2021)
      Tidligere forskning innen migrasjon og psykisk helse viser hvordan migrasjon både kan innebære risiko- og beskyttelsesfaktorer. Studier som omhandler psykisk helse hos voksne viser at forhold før, under og etter migrasjon ...
    • Barn med multifunksjonshemming og deres rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning - En kvalitativ studie av hvordan personalet i en avlastningsenhet ivaretar multifunksjonshemmede ikke-verbale barns rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning 

      Kongsmo, Ida Marie (Master thesis, 2019)
      Tittel: Barn med multifunksjonshemming og deres rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning Formålet med prosjektet Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å få innsikt i hvordan ansatte i en avlastningsenhet ...
    • Barn og unge med samhandlingsvansker i sosialt samspill med andre 

      Slætta, Heidi Anita (Master thesis, 2019)
      Hensikten med denne studien er å belyse barn og unge med samhandlingsvanskers møte med sosiale samspill, og er skrevet ut fra et foreldreperspektiv. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvilken betydning kan sosialt samspill ...
    • "Det er så mye bråk inni hodet mitt hele tiden" - Erfaringer med tilrettelegging for barnehagebarn med autismespekterforstyrrelser 

      Hofsøy, Ramona (Master thesis, 2019)
      Tema for denne masterstudien er «Barnehagebarn med autismespekterforstyrrelser» (ASF). Jeg har valgt å ta utgangspunkt i arbeidet som er gjort i ei nettverksgruppe i et kommunalt prosjekt, der pedagoger fra barnehager som ...
    • Disability, Dialogue, and the Posthuman 

      Saur, Ellen; Sidorkin, Alexander M (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      This article is the result of a mutual interest in the radical philosophical dialogue discussed by Martin Buber. The radical dialogue is rooted in western European values of humanism, values that are challenged because ...
    • Egenvurdering som styringsteknologi : selvstyrte subjekter i norsk skole 

      Lie, Veronica (Master thesis, 2015)
      Med denne oppgaven ønsker jeg å sette lys på hvilke implikasjoner egenvurdering kan ha for lærerne og elevene i den norske skolen. Jeg har tatt for meg Foucaults teori om governmentality som utgangspunkt for analysen av ...
    • En kvalitativ intervjustudie om hvordan jenter med ADHD opplevde å være inkludert i det faglige- og sosiale miljøet på ungdomsskolen. 

      Hansen, Malin Stokmo (Master thesis, 2020)
      I denne oppgaven rettes søkelyset mot jenter med ADHD og deres opplevelse av å bli inkludert i det faglige- og sosiale miljøet på ungdomsskolen. Elever med ADHD vil ofte kunne ha utfordringer knyttet til både det faglige ...
    • For da har jeg den friheten, og det synes jeg er utrolig herlig!: En kritisk diskursanalyse av spesialpedagogens rolle i barnehagen 

      Reinset, Mona (Master thesis, 2014)
    • "Grip øyeblikket": En kvalitativ studie om hvordan musikk kan fremme kommunikasjon med elever som har store sammensatte lærevansker 

      Lervåg, Arna Pauline (Master thesis, 2014)
      Temaet i dette studiet har vært hvordan musikk kan fremme kommunikasjon med elever som har store sammensatte lærevansker. Jeg har hentet teorier fra psykologi, spesialpedagogikk og musikkterapi i forhold til temaene ...
    • Hvilke erfaringer har lærere med oppfølging og tilrettelegging for elever med Asperger syndrom i skolen? 

      Mastad, Liv Kari (Master thesis, 2015)
      Dette er et kvalitativt intervjustudie av fire informanter der jeg ønsker å få belyst hva det er som opptar lærere med ansvar for elever med Asperger syndrom i skolen. Formålet med oppgaven er å få innblikk i erfaringer ...
    • Hvordan jobber man med ASK? En studie fra tre team i tre kommuner med tanke på; samarbeid, kartlegging og overgang fra barnehage til skole. 

      Låder, Hege (Master thesis, 2020)
      Sammendrag Formålet med studien har vært å få innblikk i tre tverrfaglige team sine erfaringer med fagområdet alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Problemstillingen som danner utgangspunktet for studien, er som ...
    • Inkluderende praksis, deltagelse for alle - IOP med vekt på deltagelse 

      Almås, Kari (Master thesis, 2017)
      Tema for studiet har vært IOP med vekt på deltagelse for elever med store sammensatte funksjonsnedsettelser. Bakgrunn for valg av tema er egenerfaring med bruk av planen. Formålet med studiet er å frembringe mer kunnskap ...
    • Inkludering i lek av elever med sosiale og kommunikative vansker 

      Solberg, Malin (Master thesis, 2020)
      Tema for denne masteroppgaven er elever i barneskolen med sosiale og kommunikative vansker, og hvordan disse elevene blir inkludert i lek. Her skal jeg derfor se på hvordan de voksne i skolen tilrettelegger for at elevene ...
    • Inkludering og barn med særskilte behov - En diskursanalyse av Rammeplan for barnehagen (2017) 

      Almås, Maja Olsen (Master thesis, 2018)
      Et viktig utdanningspolitisk mål i Norge er at alle barn skal få delta i inkluderende fellesskap i barnehagen. Denne oppgaven handler om inkludering knyttet til barn med særskilte behov – et komplekst og omdiskutert tema. ...
    • "Kan det være enighet om noe man ikke har en felles forståelse for?": En kvalitativ intervjustudie om inkludering av elever med Asperger Syndrom 

      Østerhus, Sven (Master thesis, 2013)
      Dette er en kvalitativ intervjustudie som fokuserer på aktører i skolens refleksjoner, knyttet til inkludering av elever med Asperger Syndrom. Gjennom intervju av seks informanter fra fire ulike kommuner, samtlige med ...
    • Kulturarena med mulighet for dialog?: Grotta – en fritidsklubb for mennesker med utviklingshemming. "Målet e vel at vi ska ha det arti, trur æ" 

      Saur, Ellen (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:14, Doctoral thesis, 2008)
      Sammendrag Mange mennesker med utviklingshemming trenger hjelp for å tilrettelegge hverdagslivet. For noen gjelder dette gjennom hele livet og i alle deler av livet, slik at hjelpen også griper inn i det som defineres som ...
    • Lekens betydning for sosial kompetanse i barnehagen 

      Hoddevik, Mie Cathrine (Master thesis, 2015)
      Denne forskningsoppgaven er rettet inn på lekens betydning for utvikling av sosial kompetanse hos barnehagebarn. Fokuset ligger på hva pedagogiske ledere i barnehagen legger i leken og dens rolle i forhold til utvikling ...

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit
       

       

      Browse

      ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

      My Account

      Login

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit