Browsing NTNU Open by Author "Saur, Ellen"
Now showing items 1-20 of 25
-
ADHD i den norske grunnskolen
Kløvning, Hildegunn Eikefjord (Master thesis, 2019)ADHD er den mest stilte diagnosen hos barn og unge i grunnskolealder. Formålet med denne oppgaven er å se nærmere på hvordan man kan behandle og legge til rette for denne elevgruppen sånn at de får et best mulig utbytte ... -
Barn med multifunksjonshemming og deres rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning - En kvalitativ studie av hvordan personalet i en avlastningsenhet ivaretar multifunksjonshemmede ikke-verbale barns rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning
Kongsmo, Ida Marie (Master thesis, 2019)Tittel: Barn med multifunksjonshemming og deres rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning Formålet med prosjektet Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å få innsikt i hvordan ansatte i en avlastningsenhet ... -
Barn og unge med samhandlingsvansker i sosialt samspill med andre
Slætta, Heidi Anita (Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å belyse barn og unge med samhandlingsvanskers møte med sosiale samspill, og er skrevet ut fra et foreldreperspektiv. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvilken betydning kan sosialt samspill ... -
"Det er så mye bråk inni hodet mitt hele tiden" - Erfaringer med tilrettelegging for barnehagebarn med autismespekterforstyrrelser
Hofsøy, Ramona (Master thesis, 2019)Tema for denne masterstudien er «Barnehagebarn med autismespekterforstyrrelser» (ASF). Jeg har valgt å ta utgangspunkt i arbeidet som er gjort i ei nettverksgruppe i et kommunalt prosjekt, der pedagoger fra barnehager som ... -
Disability, Dialogue, and the Posthuman
Saur, Ellen; Sidorkin, Alexander M (Journal article; Peer reviewed, 2018)This article is the result of a mutual interest in the radical philosophical dialogue discussed by Martin Buber. The radical dialogue is rooted in western European values of humanism, values that are challenged because ... -
Egenvurdering som styringsteknologi : selvstyrte subjekter i norsk skole
Lie, Veronica (Master thesis, 2015)Med denne oppgaven ønsker jeg å sette lys på hvilke implikasjoner egenvurdering kan ha for lærerne og elevene i den norske skolen. Jeg har tatt for meg Foucaults teori om governmentality som utgangspunkt for analysen av ... -
For da har jeg den friheten, og det synes jeg er utrolig herlig!: En kritisk diskursanalyse av spesialpedagogens rolle i barnehagen
Reinset, Mona (Master thesis, 2014) -
"Grip øyeblikket": En kvalitativ studie om hvordan musikk kan fremme kommunikasjon med elever som har store sammensatte lærevansker
Lervåg, Arna Pauline (Master thesis, 2014)Temaet i dette studiet har vært hvordan musikk kan fremme kommunikasjon med elever som har store sammensatte lærevansker. Jeg har hentet teorier fra psykologi, spesialpedagogikk og musikkterapi i forhold til temaene ... -
Hvilke erfaringer har lærere med oppfølging og tilrettelegging for elever med Asperger syndrom i skolen?
Mastad, Liv Kari (Master thesis, 2015)Dette er et kvalitativt intervjustudie av fire informanter der jeg ønsker å få belyst hva det er som opptar lærere med ansvar for elever med Asperger syndrom i skolen. Formålet med oppgaven er å få innblikk i erfaringer ... -
Inkluderende praksis, deltagelse for alle - IOP med vekt på deltagelse
Almås, Kari (Master thesis, 2017)Tema for studiet har vært IOP med vekt på deltagelse for elever med store sammensatte funksjonsnedsettelser. Bakgrunn for valg av tema er egenerfaring med bruk av planen. Formålet med studiet er å frembringe mer kunnskap ... -
Inkludering og barn med særskilte behov - En diskursanalyse av Rammeplan for barnehagen (2017)
Almås, Maja Olsen (Master thesis, 2018)Et viktig utdanningspolitisk mål i Norge er at alle barn skal få delta i inkluderende fellesskap i barnehagen. Denne oppgaven handler om inkludering knyttet til barn med særskilte behov – et komplekst og omdiskutert tema. ... -
"Kan det være enighet om noe man ikke har en felles forståelse for?": En kvalitativ intervjustudie om inkludering av elever med Asperger Syndrom
Østerhus, Sven (Master thesis, 2013)Dette er en kvalitativ intervjustudie som fokuserer på aktører i skolens refleksjoner, knyttet til inkludering av elever med Asperger Syndrom. Gjennom intervju av seks informanter fra fire ulike kommuner, samtlige med ... -
Kulturarena med mulighet for dialog?: Grotta – en fritidsklubb for mennesker med utviklingshemming. "Målet e vel at vi ska ha det arti, trur æ"
Saur, Ellen (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:14, Doctoral thesis, 2008)Sammendrag Mange mennesker med utviklingshemming trenger hjelp for å tilrettelegge hverdagslivet. For noen gjelder dette gjennom hele livet og i alle deler av livet, slik at hjelpen også griper inn i det som defineres som ... -
Lekens betydning for sosial kompetanse i barnehagen
Hoddevik, Mie Cathrine (Master thesis, 2015)Denne forskningsoppgaven er rettet inn på lekens betydning for utvikling av sosial kompetanse hos barnehagebarn. Fokuset ligger på hva pedagogiske ledere i barnehagen legger i leken og dens rolle i forhold til utvikling ... -
Med delkompetanse som mål: En kvalitativ studie om et multifokalt samarbeid innad en fylkeskommune hvor et alternativt opplæringsløp tilbys i videregående skole
Strømstad, Lene (Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven tar for seg hvilke muligheter og begrensinger som finnes i samarbeid mellom nivåene ved opprettelse, oppfølging og videreføring av alternative prosjekt innenfor en bestemt fylkeskommune i Norge. Oppgaven ... -
Overgangen fra ungdomsskole til videregående skole for elever med utviklingshemming
Amundal, Bente Hopen (Master thesis, 2014) -
Psykisk helsearbeid i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste : en kvalitativ intervjuundersøkelse om forståelse og praktisering av psykisk helsearbeid hos et utvalg PP-rådgivere
Røvik, Stine Solberg (Master thesis, 2016)Bakgrunn, beskrivelse og problemområde Psykisk helse er et stort og omdiskutert område som berører mange aktører fra flere hold. Det stilles større krav enn før, når det kommer til å ta ansvar for sin egen helse, og en ... -
"Så er vi ikke så slitne når vi går hjem": En kvalitativ studie om hvilken betydning skole- og barnehageprogrammet "De utrolige årene" har hatt for voksenrollen i barnehagen
Snildal, Linda (Master thesis, 2014)Jeg har i denne oppgaven sett på skole og barnehageprogrammet «De utrolige årene», og hvilke opplevelser og erfaringer voksne i barnehagen sitter igjen med etter opplæring og bruk av programmet i sin hverdag. Programmet ...