Blar i NTNU Open på forfatter "Sandseter, Ellen Beate Hansen"
-
Bevegelsesglede i barnehagen: En kvalitativ studie av 3 – 5 åringers trivsel, involvering og fysiske aktivitet i barnehagens ulike utemiljø
Bjørgen, Kathrine (Doctoral theses at NTNU;2017:26, Doctoral thesis, 2017)Dagens samfunn er på mange måter organisert slik at det motvirker en fysisk aktiv livsstil. Lavt kroppslig energiforbruk relatert til stillesittende adferd er blitt et globalt helseproblem. Barnehagen er en sentral aktør ... -
Children’s Risky Play from an Evolutionary Perspective: The Anti-Phobic Effects of Thrilling Experiences
Sandseter, Ellen Beate Hansen; Kennair, Leif Edward Ottesen (Journal article; Peer reviewed, 2011)This theoretical article views children’s risky play from an evolutionary perspective, addressing specific evolutionary functions and especially the anti-phobic effects of risky play. According to the non-associative theory, ... -
The Content of Norwegian Primary Physical Education: Teachers’ Perspectives on Possibilities and Barriers
Buaas, Ingrid Østgaard; Sandseter, Ellen Beate Hansen (Peer reviewed; Journal article, 2023)Physical education (PE) in Norway and other countries has been criticized for its emphasis on sports, leading to a misalignment between curriculum intentions and classroom practices. Under-standing the perspectives of PE ... -
”Det er jo helt forferdelig at det ventes med ting til ungene begynner på skolen”: En kvalitativ undersøkelse av førskolelærere om mobbing og forebyggende arbeid
Bjørseth, Lillian (Master thesis, 2013)Denne mastergradsavhandlingen, som har fått tittelen ”Det er jo helt forferdelig at det ventes med ting til ungene begynner på skolen”, er et resultat av en kvalitativ undersøkelse som baseres på informasjon fra fire ... -
Distinct clusters of movement entropy in children’s exploration of a virtual reality balance beam
Lorås, Håvard Wuttudal; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Sando, Ole Johan; Storli, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2023)Although assessing motor competence is vital to advancing current understandings of motor development and its significance in various fields, no consensus exists on how the construct should be operationalised and measured. ... -
Har holdninger til kroppen noe å si for kroppsøvingsfaget? En kvalitativ studie av elever på ungdomstrinnet sine holdninger til kropp og kroppsbilde, og hvilke konsekvenser dette har for kroppsøvingsfaget
Simonsen, Sofie Alma Almås (Master thesis, 2023)I kroppsøvingsfaget er kroppen i sentrum: Det er et fag hvor man skal lære både om kroppen og gjennom kroppen. I læreplanen for kroppsøving blir det fremhevet at elever skal sanse, oppleve og skape med kroppen, samt kunne ... -
Jevnaldringsavvisninger og empati i barns lek og samspill. En hermeneutisk-fenomenologisk studie
Nergaard, Kari (Doktoravhandlinger ved NTNU;2020:70, Doctoral thesis, 2020)Studiens overordnede hensikt har vært å bidra med kunnskap om hvordan jevnaldringsavvisninger og utestenging fra lek i barnehagen oppleves, og hvordan barn forstår empati, som et kunnskapsbidrag til hvordan barnehagen kan ... -
Rom for kvile i barnehagen.
Skjønberg, Veronica (Master thesis, 2022)Samandrag Bakgrunn: Internasjonal forsking peikar på behovet for kvile i barnehagen for å redusere stress, styrke hukommelse, skape gunstige vilkår for læring, oppleve balanse, kople av og samle krefter. Dermed har kvile ... -
Scaryfunny: A Qualitative Study of Risky Play Among Preschool Children
Sandseter, Ellen Beate Hansen (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:69, Doctoral thesis, 2010)Risky play seems to be a natural part of children’s play and action, and children seek out chances for engaging in challenging and thrilling play wherever they are. During the last few centuries this has brought on a ... -
Teachers' Risk and Safety Management in Physical Education: A Professional Practice?
Porsanger, Lise Marie Wollan (Doctoral theses at NTNU;2022:272, Doctoral thesis, 2022)This doctoral thesis concerns teachers’ risk and safety management in school physical education in Norway. The purpose of the thesis is to generate research-based knowledge about teacher management of physical risk and ... -
Virtual Risk Management—Exploring Effects of Childhood Risk Experiences through Innovative Methods (ViRMa) for Primary School Children in Norway: Study Protocol for the ViRMa Project
Sandseter, Ellen Beate Hansen; Sando, Ole Johan; Lorås, Håvard Wuttudal; Kleppe, Rasmus; Storli, Lise; Brussoni, Mariana; Bundy, Anita; Schwebel, David C; Ball, David; Haga, Monika; Little, Helen (Peer reviewed; Journal article, 2023)Research indicates that risky play benefits children’s risk assessment and risk management skills and offers several positive health effects such as resilience, social skills, physical activity, well-being, and involvement. ...