Browsing NTNU Open by Author "Samoilow, Tatjana Kielland"
Now showing items 1-20 of 25
-
Borgerlig protestantisk etikk versus spekulativ jødisk kapitalisme hos Alexander L. Kielland
Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2012)Bourgeois Protestant ethics and Jewish speculative capitalism in Alexander L. Kielland The hypothesis of this article is that Alexander L. Kielland’s novels participate in a wide economic discourse of the 19th century, ... -
"Det er jo deilig å nyte bøker og sånn" En dybdestudie av hva som karakteriserer den engasjerte lesende fjerdeklassingen
Haug, Malin Kristine (Master thesis, 2022)I løpet av barneskolen skal elevene utvikle evnen til å ta egne bevisste bokvalg, de skal møte på ulike typer tekster, og lære hvordan disse tekstene kan leses, tolkes og forstås (Kunnskapsdepartementet, 2019). Slik skal ... -
Det kosmopolitiske mulighetsrommet: Jakob Wegelius' Mördarens apa (2014).
Lyngstad, Anne Berit; Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Dramatisering i norskfaget
Håheim, Trine Marie (Bachelor thesis, 2019)Forskningsgrunnlaget i denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan arbeides det med dramatisering i norskundervisningen i en Steinerskole og en offentlig skole, og hvordan det kan knyttes ... -
Et sted å starte: Geografiske utforskninger av litteratur
Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Geography and Power: Mapping the Murderer's Ape
Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2022)Geography occupies a central role in The Murderer’s Ape (2014/2017), a Swedish children’s novel by Jakob Wegelius. Drawing on theories of critical literary geography, the article is an analysis of the novel’s geography and ... -
«Hva er det for et sted jeg er kommet til?» ‒ Om en stedsbasert tilnærming til litteraturen, med utgangspunkt i Astrid Lindgrens Sunnaneng
Mulen, Mona Blandkjenn (Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om hvordan man kan arbeide med litteratur med utgangspunkt i sted i barneskolen. Ved en slik tilnærming, trenger man både tekster der sted spiller en viktig rolle, og arbeidsmåter man kan bruke i ... -
Images of Catastrophe in Contemporary Norwegian Narratives
Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2018)The paper concentrates on visual aspects in narratives that depict catastrophes. Departing from a cultural analytic standpoint and drawing on philosophy of photography and the image, the essay reflects upon the metaphorical ... -
«Kanskje ikke han villa at faren ska bli forelska i en mann»: En studie av hvordan en gruppe elever på 6. trinn samtaler om tematikken i romanen Den sommeren pappa ble homo
Langeng, Beate (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvordan fire elever på 6. trinn samtaler om romanen Den sommeren pappa ble homo, med vekt på deres forståelse av og tanker rundt bokas tematikk om homofili. Dette romanprosjektet har flere ... -
Kapitalbevegelse, familieforfall og romankunst: En nylesning av romanene til Alexander L. Kiellandog Thomas Manns Buddenbrooks
Samoilow, Tatjana Kielland (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:251, Doctoral thesis, 2013)Avhandlingen Kapitalbevegelse, familieforfall og romankunst. En nylesning av romanene til Alexander L. Kielland og Thomas Manns ‘Buddenbrooks’er en samling komparative og kontekstualiserende analyser av økonomiske mennesketyper ... -
Kart- og stedstegning som litterær respons
Samoilow, Tatjana Kielland; Mulen, Mona Blandkjenn; Dukstad, Karen Elise (Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen er en komparativ analyse av 38 kart- og stedstegninger laget av fjerdeklassinger i for- bindelse med to separate litteratur-intervensjoner med utforskende undervisningsdesign. Med utgangspunkt i litteraturgeografiske ... -
Konsentrasjonsleir som metafor i skandinaviske bildebøker
Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen analyserer bruken av konsentrasjonsleirer som visuelle metaforer i den danske bildeboken Lejren av Oskar K. og Dorte Karrebæk og den norske grafiske romanen Dagen vi drømte om av Bjørn Arild Ersland og ... -
Kreativ visualisering i litteraturundervisning: En kasusstudie av karttegning og tilknyttede samtaler på tiende trinn av Alexander L. Kiellands “Ballstemning”
Nilsen, Stine Marie Kvam; Solli, Anna Lovise Reitan (Master thesis, 2024)Denne studien utforsker anvendelsen av en stedlig inngang til litteratur i grunnskoleundervisningen, med særlig vekt på litteraturarbeid med Alexander L. Kiellands novellette "Ballstemning" fra 1879. En grundig litterær ... -
Kreativ visualisering i litteraturundervisning: En kasusstudie av karttegning og tilknyttede samtaler på tiende trinn av Alexander L. Kiellands “Ballstemning”
Solli, Anna Lovise Reitan.; Nilsen, Stine Marie Kvam. (Master thesis, 2024)Denne studien utforsker anvendelsen av en stedlig inngang til litteratur i grunnskoleundervisningen, med særlig vekt på litteraturarbeid med Alexander L. Kiellands novellette "Ballstemning" fra 1879. En grundig litterær ... -
Kulturmøter i den grafiske romanen - En litterær analyse av Fremtidens araber
Nergård, Camilla (Master thesis, 2018) -
Lekseforståelse - i et elevperspektiv
Gåsbakk, Tonje Gartland (Bachelor thesis, 2019)Sammendrag I denne bacheloroppgaven vil jeg tydeliggjøre hvor viktig det er at forståelsen elevene har til en lekse ligger til grunn før læreren gir den ut. Oppgaven vil gi innsikt i hvordan de ulike elementene knyttet til ... -
Litterær kanon og dannelse i den offentlige debatten rundt Fagfornyelsen
Widahl, Filippa Christina (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg fordypet meg i den offentlige debatten rundt litterær kanon, og den valgte problemstillingen er; hvordan diskuteres kanon og danning i forbindelse med Fagfornyelsen i den offentlige debatten. ... -
Litterær kompetanse i begynneropplæringen
Dybdahl, Silje (Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg ønsket å finne ut hvilken litterær kompetanse elever i begynneropplæringen har. I Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020 er lesing av skjønnlitteratur løftet frem som et grunnleggende ... -
«Men etter vi diskuterte hva som skjedde, skjønte jeg mer» En studie av tre grupper tiendeklasseelevers samtaler om den grafiske romanen Dagen vi drømte om
Smedbråten, Tonje Lien (Master thesis, 2019)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan tre grupper med tiendeklasseelever samtaler om, og skaper mening ut av, den ambivalente grafiske romanen Dagen vi drømte om, for å få større innsikt i samtalens ... -
Se de utsatte barna
Hansen, Vera Leinan (Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven redegjør for problemstillingen: Hvilken kompetanse trenger en lærer for å kunne se signaler på seksuelle overgrep blant sine elever? Forskning, teori og lover legger til grunn at en lærer skal ha kompetansen ...