Browsing NTNU Open by Author "Samoilow, Tatjana Kielland"
Now showing items 1-11 of 11
-
Borgerlig protestantisk etikk versus spekulativ jødisk kapitalisme hos Alexander L. Kielland
Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2012)Bourgeois Protestant ethics and Jewish speculative capitalism in Alexander L. Kielland The hypothesis of this article is that Alexander L. Kielland’s novels participate in a wide economic discourse of the 19th century, ... -
Dramatisering i norskfaget
Håheim, Trine Marie (Bachelor thesis, 2019)Forskningsgrunnlaget i denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan arbeides det med dramatisering i norskundervisningen i en Steinerskole og en offentlig skole, og hvordan det kan knyttes ... -
Images of Catastrophe in Contemporary Norwegian Narratives
Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2018)The paper concentrates on visual aspects in narratives that depict catastrophes. Departing from a cultural analytic standpoint and drawing on philosophy of photography and the image, the essay reflects upon the metaphorical ... -
Kapitalbevegelse, familieforfall og romankunst: En nylesning av romanene til Alexander L. Kiellandog Thomas Manns Buddenbrooks
Samoilow, Tatjana Kielland (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:251, Doctoral thesis, 2013)Avhandlingen Kapitalbevegelse, familieforfall og romankunst. En nylesning av romanene til Alexander L. Kielland og Thomas Manns ‘Buddenbrooks’er en samling komparative og kontekstualiserende analyser av økonomiske mennesketyper ... -
Konsentrasjonsleir som metafor i skandinaviske bildebøker
Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen analyserer bruken av konsentrasjonsleirer som visuelle metaforer i den danske bildeboken Lejren av Oskar K. og Dorte Karrebæk og den norske grafiske romanen Dagen vi drømte om av Bjørn Arild Ersland og ... -
Kulturmøter i den grafiske romanen - En litterær analyse av Fremtidens araber
Nergård, Camilla (Master thesis, 2018) -
Lekseforståelse - i et elevperspektiv
Gåsbakk, Tonje Gartland (Bachelor thesis, 2019)Sammendrag I denne bacheloroppgaven vil jeg tydeliggjøre hvor viktig det er at forståelsen elevene har til en lekse ligger til grunn før læreren gir den ut. Oppgaven vil gi innsikt i hvordan de ulike elementene knyttet til ... -
Litterær kanon og dannelse i den offentlige debatten rundt Fagfornyelsen
Widahl, Filippa Christina (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg fordypet meg i den offentlige debatten rundt litterær kanon, og den valgte problemstillingen er; hvordan diskuteres kanon og danning i forbindelse med Fagfornyelsen i den offentlige debatten. ... -
«Men etter vi diskuterte hva som skjedde, skjønte jeg mer» En studie av tre grupper tiendeklasseelevers samtaler om den grafiske romanen Dagen vi drømte om
Smedbråten, Tonje Lien (Master thesis, 2019)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan tre grupper med tiendeklasseelever samtaler om, og skaper mening ut av, den ambivalente grafiske romanen Dagen vi drømte om, for å få større innsikt i samtalens ... -
Se de utsatte barna
Hansen, Vera Leinan (Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven redegjør for problemstillingen: Hvilken kompetanse trenger en lærer for å kunne se signaler på seksuelle overgrep blant sine elever? Forskning, teori og lover legger til grunn at en lærer skal ha kompetansen ... -
Skogen i horisonten. En økokritisk lesning av Papirflybjørnen i et didaktisk perspektiv
Lillefjell, Siv (Master thesis, 2019)I de seneste årene har samfunnsdebatten vært preget av et høyt fokus på miljøvern, klimakrise og klimaproblematikk. Daglig blir vi, voksne som barn, eksponert for miljørelaterte temaer, som plast i havet, avskoging, ...