Browsing NTNU Open by Author "Sæteren, Anne-Lise"
Now showing items 1-20 of 23
-
ADHD uoppmerksom type - tre kvinners opplevelser av egen skolegang, sen utredning og psykisk helse
Aass, Susanne Lien (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne oppgaven handler om skoleopplevelser hos kvinner med uoppdaget ADHD uoppmerksom type, og hvordan skoleopplevelsene og sen utredning har påvirket deres liv. Norske tall fra 2016 viser at jenter fortsatt ... -
Alle skal være med - en kvalitativ studie om inkludering av elever med særskilte behov
Leiknes Blomli, Lise (Master thesis, 2018)Tittel: “Alle skal være med”. En kvalitativ studie om inkludering av elever med særskilte behov. Inkludering og spesialundervisning er to begreper som ofte i dukker opp i forbindelse med opplæringen av barn og unge. Temaet ... -
Audiopedagogisk oppfølging av elever med nedsatt hørsel
Klausen, Mona (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet undersøker audiopedagogisk oppfølging av elever med nedsatt hørsel i Kristiansand kommune. Formålet er å belyse elevenes opplevelser knyttet til oppfølgingen. Prosjektets problemstilling har vært: ... -
«Å sette de riktige folkene på den riktige plassen»: En kvalitativ studie av opplevelsene til ufaglærte assistenter i spesialundervisningen.
Nøhr, Ingrid (Master thesis, 2023)Tittel: «Å sette de riktige folkene på den riktige plassen»: En kvalitativ studie av opplevelsene til ufaglærte assistenter i spesialundervisningen. Bakgrunn: Forskning viser hvordan assistenter i skolen blir satt til ... -
Barnehagelærerens møte med barn med innagerende atferd : en kvalitativ intervjustudie om hvordan barnehagelæreren kan møte barn med innagerende atferd i barnehagen på en hensiktsmessig måte
Sølberg, Kristin (Master thesis, 2017)Fokus i denne kvalitative studien er tiltak rettet mot barn med innagerende atferd i barnehagen. Problemstillingen er som følgende: Hvordan kan barnehagelæreren møte barn med innagerende atferd i barnehagen på en hensiktsmessig ... -
Bruk av barne- og ungdomsarbeidere i spesialpedagogisk arbeid i skolen
Åsheim Pedersen, Rikke (Master thesis, 2023)Barne- og ungdomsarbeiderfaget ble etablert som lærefag i 1994 og er et av de største lærefagene (Bråten & Tønder, 2017). To vanlige arbeidsplasser for barne- og ungdomsarbeidere er skole og skolefritidsordning (SFO), ... -
De stille barna og sosial kompetanse i barnehagen - En kvalitativ intervjustudie om hvordan barnehagelærere arbeider for å styrke sosial kompetanse hos barn med stille atferd på småbarnsavdeling
Isaksen, Maren Eline (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har fått tittelen De stille barna og sosial kompetanse i barnehagen. Derfor er studien rettet inn mot temaet stille atferd og sosial kompetanse hos de yngste i barnehagen. Formålet med denne studien ... -
De stille elevene og muntlighet: En kvalitativ studie av tre læreres anerkjennelse av de stille elevene i møte med skolens krav om muntlighet.
Stø, Jennifer; Hilmo, Oda (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor fagområdet spesialpedagogikk og herunder sosio-emosjonelle vansker. Oppgavens tema retter fokus mot de stille elevene i skolen, og mot de utfordringene man som lærer kan møte i ... -
De stille elevene og muntlighet: En kvalitativ studie av tre læreres anerkjennelse av de stille elevene i møte med skolens krav om muntlighet.
Stø, Jennifer; Hilmo, Oda (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor fagområdet spesialpedagogikk og herunder sosio-emosjonelle vansker. Oppgavens tema retter fokus mot de stille elevene i skolen, og mot de utfordringene man som lærer kan møte i ... -
Dealing with children with withdrawn behavior: A narrative study of one teacher's dealings with a child with withdrawn behavior: in ordinary classroom activities
Sæteren, Anne-Lise (Doctoral thesis at NTNU;2016:153, Doctoral thesis, 2016)Å være lærer er en kompleks og intens jobb. Hovedoppgaven for læreren er å veilede den enkelte elev i hans eller hennes læring og utvikling. Elevgruppene er sammensatte og mangfoldig, og alle elever har rett på tilrettelagt ... -
Elever med skolevegring faller mellom to stoler
Valsø, Sæterbø Eirill (Master thesis, 2023)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse av lærere og foreldres opplevelse og erfaringer med skolevegringsproblematikken som sies å være en økende trend i dagens norske skoler. For å få innsikt i foreldre og ... -
Hvordan oppleves det for foreldre når barn blir diagnostisert med ADHD? En kvalitativ studie om foreldres opplevelser og erfaringer i forbinnelse med ADHD når eget barn får diagnosen
Helmerstuen Farmen, Stine (Master thesis, 2017)I denne kvalitative studien har fokuset vært på foreldres opplevelser og erfaringer når eget barn får ADHD-diagnosen, og formålet har vært å få fram foreldrenes stemmer. Foreldre er de som kjenner barna best, og det er en ... -
Masteroppgave i spesialpedagogikk
Walnum, Eskil (Master thesis, 2020)Norsk Sammendrag Dette er en oppgave som kan plasseres innenfor det spesialpedagoiske fagfeltet. Gjennom intervju av to minoritetselever har hensikten vært å nærme seg et mer pragmatisk inkluderingsbegrep. Et begrep også ... -
"Når vi får til de her teamene, det er da vi lykkes" - En kvalitativ studie av skole og PPT´s arbeid med tiltak rettet mot skolevegring.
Gjellan, Anne (Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvilke erfaringer ansatte i skole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) har fra arbeid med tiltak rettet mot skolevegring. Undersøkelsen tar for seg forståelse ... -
Overgang barnehage-skole for barn med særskilte behov - en systematisk litterturgjennomgang fra perioden 2015-2021
Festøy, Anne Randi Fagerlid; Berg, Karianne; Sæteren, Anne-Lise; Moen, Torill; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Patterning in grade 1 students with low and high number sense proficiency
Junker, Astrid (Doctoral theses at NTNU;2024:170, Doctoral thesis, 2024)How can verbal expressions like “One-two-three-four – there are only two!” with finger gestures, or “Hub-hub”, “I need more triangles”, “Green comes more times!” with patterning of visuospatial cubes and tiles, help us ... -
Rektorers begrunnelser for valg av organisering av spesialundervisningen
Sørensen, Katarina (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i rektorers begrunnelser bak valg av organisering av spesialundervisningen ved deres skole. Formålet er å få en dypere innsikt i hvilke valg som må tas, hvilke vurderinger ... -
Stille atferd: En kvalitativ studie av tiltak for barn med stille atferd på småskoletrinnet - Hva vektlegger lærere som viktig for å fremme inkludering hos elever med stille atferd på småskoletrinnet?
Holm, Kim (Master thesis, 2018)Temaet for denne masteroppgaven er inkludering av barn med stille atferd på småskoletrinnet. Gjennom denne studien ønsker jeg å fokusere på skolen som inkluderingsarena og nærmere bestemt lærerens rolle i arbeidet med å ... -
Stille barn: En kvalitativ studie om hvordan en lærer jobber med å skape gode relasjoner til barn med stille atferd.
Christensen, Mina Moe (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot gode lærer-elev-relasjoner mellom lærer i grunnskolen og barn som viser stille atferd. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan jobber en ... -
Stille elevers deltakelse i skolen
Tomter, Amalie; Vikan, Helene (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i læreres erfaringer og refleksjoner rundt stille atferd i skolen. Skolen stiller høye krav om muntlig aktivitet og det forventes at elevene er aktivt deltakende i ...