Browsing NTNU Open by Author "Rapp, Anna"
Now showing items 1-5 of 5
-
Hvordan opplever rektorer innføringen av Kunnskapsløftet i norsk skole? Tre rektorers tanker om implementeringen av Kunnskapsløftet og LK06, og betydningen av ledelse av skolen som institusjon ved endringer i skolen.
Lone, Agnethe Steffensen (Master thesis, 2020)St. meld. nr. 30 Kultur for læring og Kunnskapsløftet introduserte resultatstyring og forventningsstyring i norsk grunnopplæring. Det innebar større handlingsrom og økt frihet for skoleeiere, skoler og lærere gjennom ... -
Læreren og skolen i spenningsfeltet mellom standardisering og pedagogisk differensiering
Hagen, Tora Helen Hiller (Master thesis, 2013)Forskningsprosjektet er en empirisk undersøkelse om hvordan en sammenslått skole håndterer felles standarder rundt pedagogisk differensiering. Bakgrunnen for prosjektet er en økt bevissthet rundt økte krav og forventninger ... -
Organisering av social ojämlikhet i skolan - En studie av barnskolors institutionella utformning och praktik i två nordiska kommuner
Rapp, Anna (Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:177, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag/Sammanfattning Den här avhandlingen visar att studiet av organisering i förhållande till fyra av skolans funktionssystem, kopplade till social ojämlikhet, är relevant för att förstå hur skolor bidrar till ... -
Spredning av ideer mellom eksperter, politikk og praksis: En studie av frafallsdiskursen om norsk videregående skole
Farstad, Henrik Andre (Master thesis, 2013)Denne oppgaven tar for seg dominerende idéer om arbeid mot frafall i videregående skole sett i lys av et ny-institusjonelt perspektiv. Ved hjelp av en sammenlignende dokumentanalyse av sentrale ekspertuttalelser, norske ... -
Æ trives i hyret
Martinussen, Marita (Master thesis, 2020)Sammendrag Arbeidet med dimensjoneringen av tilbudsstrukturen i videregående skole, altså hvilke skoler som skal tilby hvilke programområder, er trolig utfordrende i de fleste fylkeskommunene. I Nordland har dette vært ...