Blar i NTNU Open på forfatter "Rønnquist, Nils Erik Anders"
-
Development and Application of a Vision-Based System for Structural Monitoring of Railway Catenary System
Jiang, Tengjiao (Doctoral theses at NTNU;2021:280, Doctoral thesis, 2021)With the continuous increase of train speed and the expansion of the railway network, health monitoring and predictive maintenance of railway infrastructure are becoming increasingly important. The increasing investments ... -
Development of a parametric workflow, form finding and structural analysis for timber gridshells
Zimmer, Edvard Hove; Hansen, Erlend; Brun, Håkon Johan Kirkesæther (Master thesis, 2020)I denne avhandlingen blir potensialet til de parametriske arbeidsflytmiljøene for sanntids konseptuell design og analyse av diskrete, segmenterte gitterskall i tre undersøkt. Mulighetene for å generere repeterende nodenettverk, ... -
Development of a parametric workflow, form finding and structural analysis for timber gridshells.
Brun, Håkon; Hansen, Erlend; Zimmer, Edvard (Master thesis, 2020)I denne avhandlingen blir potensialet til de parametriske arbeidsflytmiljøene for sanntids konseptuell design og analyse av diskrete, segmenterte gitterskall i tre undersøkt. Mulighetene for å generere repeterende nodenettverk, ... -
Dynamic properties of Stress-laminated Timber Bridges
Johansen, Sigve Ostad; Martinsen, Lavina Kristine (Master thesis, 2021)Denne masteren omhandler de dynamiske egenskapene til tverrspente limtreplatebroer. Fire forskjellige broer, ved fire forskjellige lokasjoner, ble målt. Enten ved et enkelt akselerometer eller flere akselerometer koblet i ... -
Dynamic properties of Stress-laminated Timber Bridges
Martinsen, Lavina Kristine; ; Johansen, Sigve Ostad (Master thesis, 2021)Denne masteren omhandler de dynamiske egenskapene til tverrspente limtreplatebroer. Fire forskjellige broer, ved fire forskjellige lokasjoner, ble målt. Enten ved et enkelt akselerometer eller flere akselerometer koblet i ... -
Genetic algorithm for identifying train causing greatest fatigue damage in railway bridges
Bø, Anita; Knudsen, Nora (Master thesis, 2019)Den norske naturen, med sine mange fjell, daler og fjorder, gjør broer til viktige komponenter i landets jernbanenettverk. Jernbanebroene er påkjent av gjen- tatte dynamiske laster, som en følge av at tog kjører over ... -
Global Analysis of Submerged Floating Tunnels Under Hydrodynamic Loading
Mascella, Martin (Master thesis, 2020)This master’s thesis includes several preliminary designs of Submerged Floating Tunnels (SFT) and its responses to hydrodynamic loading. SFT is a never built transport structure, which can be use for crossing lakes, straights ... -
Heuristic models for wear prediction and dynamic-based condition monitoring techniques in pantograph-catenary interaction
Derosa, Stefano (Doctoral theses at NTNU;2020:381, Doctoral thesis, 2020)Railway catenaries are key components of electric railways, representing for the trains both their power source and their performance limiter. Although the amount of electrified railways is noticeably lower than the ... -
Konseptuell konstruksjonsdesign av gangbro med seilløp
Nærum, Haldis Sandøy (Master thesis, 2020)Studiet denne rapporten omhandler ble initiert av ønsket om å gjennomføre et konseptutviklingsstudie av en fotgjengerbro, muligheten til å undersøke innovative og bærekraftige løsninger samt å levere et innslag til konferansen ... -
Load model of historic traffic for fatigue life estimation of Norwegian railway bridges
Frøseth, Gunnstein T. (Doctoral theses at NTNU;2019:73, Doctoral thesis, 2019)Material fatigue is the primary damage mechanism in steel railway bridges and ultimately causes material fracture and eventually component and system failure. It is essential that the infrastructure owner can predict and ... -
Parametric Structural Analysis and Development of Aluminium Connectors in Timber Gridshells
Myrnes, Ragnhild; Skeide, Kristin Kilvik (Master thesis, 2020)Gitterskallkonstruksjoner har tradisjonelt blitt bygd opp av rette stålelementer, sveiset eller boltet til stålforbindere. På grunn av miljøaspekter, utvikling av trelastprodukter, økt fokus på tre som byggemateriale både ... -
Parametric Structural Analysis and Development of Aluminium Connectors in Timber Gridshells
Skeide, Kristin Kilvik; Myrnes, Ragnhild (Master thesis, 2020)Gitterskallkonstruksjoner har tradisjonelt blitt bygd opp av rette stålelementer, sveiset eller boltet til stålforbindere. På grunn av miljøaspekter, utvikling av trelastprodukter, økt fokus på tre som byggemateriale både ... -
Parametric Timber Detailing A parametric toolkit customized for detailing fabrication-ready timber structures
Mork, John Haddal (Doctoral theses at NTNU;2020:238, Doctoral thesis, 2020)This thesis develops a parametric toolkit for visual programming that is customised for detailing fabrication-ready timber structures. Digital fabrication increases the domain of what is rational to manufacture, and ... -
Sammenligning av fagverksbroer ved bruk av algoritmebasert design
Bentsen, Jarle; Guettler, Per Høie (Master thesis, 2021)Kan det dannes et sammenligningsgrunnlag mellom fagverksbroer i den konseptuelle fasen, ved å ta for seg hvordan algoritmebasert design kan brukes til å forbedre optimalisering av brokonstruksjoner? Dette skal undersøkes ... -
Sammenligning av fagverksbroer ved bruk av algoritmebasert design
Bentsen, Jarle; Guettler, Per Høie (Master thesis, 2021)Kan det dannes et sammenligningsgrunnlag mellom fagverksbroer i den konseptuelle fasen, ved å ta for seg hvordan algoritmebasert design kan brukes til å forbedre optimalisering av brokonstruksjoner? Dette skal undersøkes ... -
A siamese network-based non-contact measurement method for railway catenary uplift trained in a free vibration test
Duan, Fuchuan; Liu, Zhigang; Zhai, Donghai; Rønnquist, Nils Erik Anders (Peer reviewed; Journal article, 2020)The vibration of the catenary that is initiated by the passing pantograph has a direct influence on the pantograph–catenary contact performance. Monitoring the dynamic uplift of the catenary can help inspectors to evaluate ... -
Simplified dynamic analysis of railway bridges and methods to obtain an overview of critical bridges in a segment analysis
Røyksund, Andreas Mehus; Røhne, Emil Tofte (Master thesis, 2020)The main purpose of this thesis is to study the possibility to perform dynamic analyses of multiple railway bridges with limited input. Upgrading railway lines for high speed trains is common, and being able to get an ... -
Structural Optimization of Pile Foundation with the use of Generative Design and Machine Learning.
Wilhelmsen, Martin (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om optimalisering av pelegruppe ved bruk av generativ design og maskinlæring. Formålet med denne oppgaven har vært å definere og kvantifisere hva et optimalt design av en spissbærende pelegruppe ... -
The Application of Feature Extraction & Feature Selection for Damage Detection on Steel Bridges - A Case Study
Kjær, Mats Norli; Velsvik, Håvard Ådlandsvik; Vengbo, Emil Jørgen (Master thesis, 2021) -
The Application of Feature Extraction & Feature Selection for Damage Detection on Steel Bridges – A Case Study
Kjær, Mats Norli; Velsvik, Håvard Ådlansvik; Vengbo, Emil Jørgen (Master thesis, 2021)Abstract will be available on 2024-06-29