Browsing NTNU Open by Author "Rønning, Frode"
Now showing items 1-20 of 56
-
Bruk av digitale øvinger i grunnutdanningen i matematikk
Rønning, Frode; Buan, Aslak Bakke; Langaas, Mette; Thaule, Marius (Journal article; Peer reviewed, 2017)Siden høsten 2013 har det vært gjort betydelige endringer i strukturen på grunnemnene i matematikk og statistikk ved NTNU, fra januar 2014 innenfor rammene av prosjektet KTDiM (Kvalitet, tilgjengelighet og differensiering ... -
.Bruk av dynamisk programvare i oppstartfasen av arbeidet med den deriverte
Sjetne, Espen (Master thesis, 2013)Målet med denne studien er å se hvordan elevenes matematikkforståelse kan påvirkes ved bruk av dynamisk programvare i matematikkundervisningen, i et sosiokulturelt læringsperspektiv. Seks elever som tar faget matematikk ... -
CAS - bruke for å lære, eller lære å bruke?
Moe, Tora Irene (Master thesis, 2019)Studien har hatt til hensikt å følge utviklingen av en prosess, kalt instrumentell skapelse, hvor R1-elever benyttet CAS i GeoGebra i arbeid med vektorer. Studien skulle besvare spørsmålet: hvilke hindre kan identifiseres ... -
Choice of representations in combinatorial problems
Rønning, Frode (Chapter, 2022)This paper is based on classroom sessions where Norwegian 9-year-old (Grade 4) children work on combinatorial problems. The classroom sessions are part of a four-year long research project where the topic of multiplicative ... -
Conditions and Constraints Governing University Students' Engagement With Integral Calculus and Mathematical Modelling: An Exploratory Inquiry
Topphol, Vegard (Doctoral theses at NTNU;2023:270, Doctoral thesis, 2023) -
Contextual learning of mathematics for engineers
Rønning, Frode (Journal article; Peer reviewed, 2023) -
Den deriverte i matematikk 1T
Holberg, Nadia Kristin (Master thesis, 2024)I denne studien undersøker jeg hvilke didaktiske transposisjoner den deriverte har gjennomgått fra den akademiske kunnskapen, til den kunnskapen som skal undervises og til den underviste kunnskapen i en matematikk 1T klasse. ... -
"Det bare e sånn": En studie av R1-elevers argumentasjon i geometri
Hansen, Gro Ingeborg; Taraldsen, Lene Hayden (Master thesis, 2011)I studien fokuserer vi på elevers evner til å argumentere i geometri, hvor de har tilgang til et DGM. For å besvare forskningsspørsmålet hvilke bevisskjema kan vi observere i R1-elevers argumentasjon i geometri med ... -
"Det er litt vanskelig når jeg er nyutdannet" - En kvalitativ studie om en nyutdannet lektors valg i planlegging og gjennomføring av matematikkundervisning
Østerhus, Hilde (Master thesis, 2015)I studien fokuseres det på kommunikasjonen mellom en lærer og hennes elever, og hvilke valg en nyutdannet lektor tar i planlegging og gjennomføring av matematikkundervisningen. Målet med studien er å få en innsikt i en ... -
"Det handler om å finne vinkler og sånn": En studie av matematisk kompetanse i trigonometri blant 1T-elever
Midtli, Elisabet (Master thesis, 2014)Hensikten med denne studien er å få bedre innsikt i elevers forståelse av begrep og prosedyrer i trigonometri. Ulike aspekter ved forståelse og matematisk kunnskap belyses, og elevers kompetanse blir analysert i lys av ... -
Det som e i midten!: En kasusstudie om hvordan elever uttrykker forståelse for gjennomsnitt median og typetall.
Utstrand, Morten (Master thesis, 2013)Denne oppgave har brukt et sosiokulturelt læringssyn, og fokusert på hvordan elever uttrykker forståelse for begrepene gjennomsnitt, median og typetall. Hensikten med oppgaven var å få innsikt i hvordan de beskriver, ... -
"Det står liksom ikke: regn med abc-formelen" - En casestudie av matematikkens plass i Kjemi 1
Ndayirragize, Magreth (Master thesis, 2016)Målet med denne casestudien er å undersøke matematikkens plass i Kjemi 1. Studien har to overordnede problemstillinger. Den første problemstillingen er: Hvilken betydning har regning som grunnleggende ferdighet i Kjemi 1? ... -
Didactics of Mathematics as a Research Field in Scandinavia
Rønning, Frode (Chapter; Peer reviewed, 2019)This chapter presents an overview of the development of didactics of mathematics as a research domain in the three Scandinavian countries, Denmark, Norway and Sweden. This presentation is linked to the development of the ... -
Digitale læreverk — fremskritt eller fase?
Morten, Nygård (Master thesis, 2022)Hver elev i den videregående skolen har i dagens skolelandskap tilgang på en egen datamaskin. Tilbydere av matematisk innhold har i lyset av dette utviklet nye måter å jobbe med matematikkfaget. Denne studien tar for seg ... -
Dynamisk programvare som medierende verktøy i matematikkundervisningen
Heide, Frode Sterten (Master thesis, 2011)Målet med denne studien er å se på elevers bruk av dynamisk programvare i matematikkundervisningen. I den forbindelse er det sett etter hvilke muligheter som åpner seg og hvordan kunnskapen til elevene påvirkes av bruk av ... -
Effektiv nivådeling: En case-analyse av nivådelingstiltaket på Lykke Li videregående skole
Vodal, Karsten Hermod (Master thesis, 2012)Fokuset i denne oppgaven har vært på elevenes opplevelse av å være i en nivådelt klasse, og hvilke momenter ved dette de føler er viktige. Målet er å få en dypere innsikt i hvordan nivådeling kan gjennomføres, og hva som ... -
Elever og nasjonale prøver i regning: En kvalitativ studie om ulike faktorer som kan påvirke resultatene på de nasjonale prøvene i regning
Gundersen, Marie Navestad (Master thesis, 2014)De nasjonale prøvene i regning har blitt avholdt siden 2004, og hvert år blir det vist at guttene gjør det bedre enn jentene. Hensikten med denne oppgaven er å belyse ulike faktorer som kan påvirke resultatet på disse ... -
Elevers begrunnelsesmåter i sannsynlighet - En kvalitativ studie av 1T- og 1P-elevers begrunnelsesmåter i sannsynlighet
Mehus, Susanne (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven forsøker å bidra til å kartlegge elevers begrunnelsesmåter i sannsynlighet ved å besvare denne problemstillingen: Hvilke begrunnelser bruker 1T- og 1P-elever i diagnostiske oppgaver i sannsynlighet? ... -
Elevers beskrivelser av multiplikasjon: En kvalitativ studie av intuitive modeller for multiplikasjon hos elever på femte trinn
Iversen, Sigrid (Master thesis, 2010)Denne oppgaven tar utgangspunkt i et konstruktivistisk syn på læring. Under forutsetning av at ny kunnskap må bygge på allerede eksisterende kunnskap, er det utført en undersøkelse for å besvare følgende problemstilling: ... -
Elevers forståelse av den deriverte - En casestudie om R2-elevers forståelse av den deriverte representert grafisk
Fandrem, Kjersti (Master thesis, 2016)u