• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
Browsing by Author 
  •   Home
  • Browsing by Author
  •   Home
  • Browsing by Author
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browsing NTNU Open by Author "Olsen, Bent"

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 1-20 of 22

  • title
  • issue date
  • submit date
  • author
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Arbeid med samspill og følelser hos barn med ADHD 

      Fuglesten, Ane (Master thesis, 2021)
      Gjennom praksiserfaringer fra barnehagen, og teoretisk innsikt fra både barnehagelærerstudiet og masterstudiet i spesialpedagogikk, har diagnosen ADHD fanget min oppmerksomhet. Det som har skapt interesse hos meg er hvordan ...
    • Does cultural capital matter in professional settings? Educational value profiles among the personnel in kindergartens 

      Olsen, Bent (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      This article presents a study on plausible correlations between social background and educational values in a group of 700 employees in 80 Danish kindergartens. It investigates whether the pedagogical efforts of the staff ...
    • Drivkraft og dynamikk i det trøstende samspillet : en studie om trøst i barnehagens storbarnsavdeling 

      Fjæran, Sissel Dahlen (Master thesis, 2015)
      Tittel: «Drivkraft og dynamikk i det trøstende samspillet- en studie av trøst mellom voksne og barn i barnehagens storbarnsavdeling». Bakgrunn: Trøst nevnes ikke særskilt i de politiske dokumentene som omhandler barnehagen, ...
    • En barnehage i endring - En kvalitativ studie av barnehagebarnas vei til å bli elever i skolen 

      Børset, Julie (Master thesis, 2017)
    • En kvalitativ undersøkelse av trøst 

      Frøystad, Ellinor (Master thesis, 2020)
    • Foregribelsens dialektik: ”skolens” nærvær i børnehavens pædagogiske værdiunivers 

      Olsen, Bent (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      The article presents a study of some 700 day-care staff member’s attitudes towards children’s transition from kindergarten to a coming life as pupils in the school system. The transition is studied as rites of passage and ...
    • Gør mændene en forskel i børnehaven? Rapport fra et studie af børnehavens pædagogiske kønskarakter 

      Olsen, Bent; Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Do men make a difference in kindergartens? Report from a study of the gendered character of the kindergarten. Several kindergarten policies identify men as an exceptional educational resource in kindergartens. An increased ...
    • Kønnene i sociologisk krydsild: Gør det mandlige personale i børnehaverne egentlig nogen forskel? 

      Olsen, Bent; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      The genders in sociological crossfire: Men are a desired resource in the kindergartens, but why? It has become the common strong point of view in politics of education, that men are an exceptional educational resource in ...
    • Lekser i barneskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre grunnskolelæreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen 

      Almaas, Marit Sellesbakk (Master thesis, 2018)
      Temaet for denne studien er læreres erfaringer med bruk av lekser i barneskolen, med fokus på hvilken hensikt lærere mener lekser kan ha. Målet med studien er å bidra til økt forståelse knyttet til hensikten med lekser, ...
    • Læremidler og Kunnskapsformer: "Det med å ha prøvd ut i praksis, mens man er midt i prosessen med utvikling av læremidler har vært nyttig. For vi fikk noen aha-opplevelser første dag i praksis med elevene". 

      Iversen, Jan Viggo (Master thesis, 2013)
      Bakgrunn for studien er Statlige føringer knyttet til læremiddelkunnskap, og hvordan disse kravene er implementert i grunnskole og utdanning. Datamaterialet er video-observasjon og fokusgruppeintervju av studenter ved ...
    • Lærerarbejdet mellem konceptstyring og professionsetos : om liv og modstandsformer i skolestrukturerne 

      Olsen, Bent (Peer reviewed; Journal article, 2015)
      Artiklen følger tre lærere, der alle har set sig nødsaget til at revidere den lærergerning, de havde forberedt sig til. Deres møde med lokale og centrale styringsformer af skolen har begrænset anvendelsen af deres erhvervede ...
    • Magt & meninger: Pædagogiske værdiprofiler blandt personalet i danske børnehaver 

      Olsen, Bent (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      The article presents a research work on possible correlations between childhood background and educational values in a group of 700 employees in 80 Danish kindergartens. If the staff's pedagogical work is indebted to the ...
    • Markedsliberalisme og modstand 

      Olsen, Bent (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Forbindelserne mellem centralstatslige institutioner, den pædagogiske forskning, professionsuddannelserne og virksomheden i skoler og børnehaver har undergået forandringer de senere år. Pædagogisk intervention er i stadig ...
    • Markedsliberalisme og modstand: På strejftog i Trondheim og i børnehavepædagogikken 

      Olsen, Bent (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Abstract: Expeditions into Trondheim and the educational pursuits of kindergartens. Imposing a range of highly detailed regulatory instruments targeting educational services has revealed diversity between supporters of ...
    • Mænd i børnehaven – gør de egentlig nogen forskel? 

      Olsen, Bent; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Det er en udbredt opfattelse, at mænd er en ekstraordinær pædagogisk ressource i børnehaverne, og at man derfor bør fremme en større andel af mandligt ansatte i børnehaverne. Vi skal undersøge og problematisere denne præmis ...
    • Orden og arbejdsdelinger i daginstitutionen 

      Olsen, Bent (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Abstract: The article presents a research project that deals with aspects of division of labour among assistants and the professionalized group of social care workers in Danish kindergartens. Theories of P. Bourdieu, M. ...
    • Sosiale arbeidsdelinger blant personalet i barnehagen 

      Klæboe, Kristin Frid Norlie (Master thesis, 2010)
    • Sosialt herredømme i barnehagen - en faktor i foreldremedvirkning 

      Strømsholm, Elin Mari (Master thesis, 2013)
      Forskrift om rammeplan for barnehagen (2006) slår fast at personalet i barnehagen har ansvar for å invitere foreldrene til medvirkning. Likevel viser evalueringen av hvordan rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver ...
    • Ta kvinnene på alvor!: Om kjønn og status i grunnskolelæreryrket 

      Holthe, Annette Glaser (Master thesis, 2013)
    • Teachers; life history and practice: Applying Bourdieu’s reflexive sociology 

      Boks-Vlemmix, Juliette E.P. (Master thesis, 2012)

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit
       

       

      Browse

      ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

      My Account

      Login

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit