Browsing NTNU Open by Author "Nygård, Mette"
Now showing items 1-20 of 22
-
"Alle vi som er her, er norske"- En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer med anerkjennelse og inkludering av etnisk og kulturelt mangfold i skolen.
Stendal, Hanna Løge (Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er anerkjennelse og inkludering av etnisk og kulturelt mangfold, med fokus på læreres muligheter og utfordringer med dette arbeidet. Skolen skal sørge for at alle elever behandles likeverdig, blir ... -
Alternative læringsarenaer i naturfag
Sunde, Hallvard Burø (Bachelor thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven var å finne ut hvordan lærere kan legge til rette for læring hos elever ved å benytte ulike alternative læringsarenaer. For å finne ut av problemstillingen ble det gjennomført to dybdeintervjuer ... -
Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger
Nygård, Mette (Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:215, Doctoral thesis, 2017)This dissertation presents three sub-studies and one comprehensive synthesis, where the central theme and research questions, the theoretical framework and the methodological procedures are discussed. The purpose of the ... -
Du har en plass selv om vi ikke er like
Vognild, Benjamin Jeganathan (Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved NTNU sin lærerutdanning i Trondheim. I mitt forskningsprosjekt har jeg ønsket å belyse og forske rundt skolen, og dens rolle som en inkluderende arena. Med fokus ... -
En 10.klasses tanker om kjønn
Sivertsen, Eline Taule (Bachelor thesis, 2019)Begrepet kjønn og kjønnsforskjeller er blitt diskutert mye de siste tiårene, og det har vokst fram nye måter å forstå dette på. To av disse forståelsene har samlebetegnelsene poststrukturalisme og evolusjonspsykologi. Det ... -
Få de inn og få de med, det tror jeg er nøkkelen til alt
Hindenes, Marielle (Master thesis, 2022)Formål og problemstilling: I dagens skole har alle elever rett på en likeverdig opplæring hvor mangfold fremstår som en berikelse og ressurs. Likevel viser flere studier at lærere mangler kunnskap i å undervise mangfold. ... -
Fordi ein samtykkekultur bidreg til ein trygg seksualitet for alle!
Forslund, Sara (Master thesis, 2024)Tema for denne studien er undervisning om samtykke for barn og unge i eit samfunn der valdtekt og samtykke er mykje omdiskutert. Eg ønska å undersøke kva for diskursar som kjem til uttrykk i støttemateriale som lærarar kan ... -
Han er jo en fin gutt, sånn egentlig, men han utfordrer oss på støy og uro
Osen, Kornelia Høydalsvik (Master thesis, 2024)Forstyrrende atferd er et økende problem i norsk skole (Ogden, 2015). Formålet med studien har vært å utvide forskningen og øke forståelsen av problemet. Ved å undersøke hva lærere ser på som skolerelaterte årsaker til ... -
Hvilke fordeler og ulemper kan karakterer i barneskolen ha på elevers motivasjon for læring?
Lauglo, Tiril Teigene (Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven er temaet vurdering og motivasjon. Problemstillingen som blir besvart er: Hvilke fordeler og ulemper kan karakterer i barneskolen ha på elevers motivasjon for læring? Bakgrunnen for dette er egen praksisperiode ... -
Hvordan kan læreren hjelpe elevene til å utnytte sitt faglige potensiale?
Lehn, Martine Ranum (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg forsket på hva som kreves av en lærer for å kunne hjelpe elevene til å utnytte sitt faglige potensiale. På basis av dette har jeg gjort rede for viktigheten av en god relasjon mellom ... -
Hvorfor gutta, gutta hvorfor. Nå har dere ødelagt alt
Ulvestad, Elisabeth Nordal (Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers opplevelser og erfaringer av inkludering i begynneropplæringen, altså de første årene i skoleløpet. Studien sentrerer seg slik rundt hva som er sentralt av deres erfaringer, og hvilke ... -
Ikke alle ville rekt opp hånda. En studie av hvordan Padlet kan bidra til å synliggjøre flere studentstemmer i klasserommet.
Brendløkken, Tone; Nygård, Mette (Journal article; Peer reviewed, 2023)I denne artikkelen ser vi nærmere på bruk av Padlet i undervisning med utgangspunkt i spørsmålet om Padlet kan bidra til å synliggjøre flere stemmer i klasserommet. Artikkelen bygger på et prosjekt som vokste frem som følge ... -
Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge
Nygård, Mette (Peer reviewed; Journal article, 2015)The purpose of this article is to provide representations of and to compare meanings attributed to the concept of learning in Early Childhood Education and Care policy. More concrete, the article provides a comparison ... -
Relasjonsbygging i uteskolen
Myrland, Lene Therese (Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan læreren kan bruke uteskolen i arbeidet med å bygge relasjoner mellom lærer-elev og elev-elev. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen «På hvilken måte kan læreren bruke uteskolen ... -
Samarbeid mellom skole og hjem hos minoritetselever
Dahlen, Karoline (Bachelor thesis, 2019)I denne studien har jeg valgt undersøke hvordan skolen kan arbeide for å skape et godt samarbeid med hjemmet hos minoritetselever. Jeg har intervjuet ulike fagpersoner i skolen som alle arbeider med minoritetselever, disse ... -
Seksualundervisning i skolen - Hvordan kan vi som lærere gjennom seksualundervisning sørge for at alle elever får et sunt og godt forhold til kropp og seksualitet?
Kristiansen, Iselin (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg sett på hvordan lærere kan gjøre seksualundervisningen i skolen bedre for alle elever, uavhengig av hvilken bakgrunn de har. Grunnen til at jeg har valgt å skrive om nettopp dette er fordi ... -
Silence, resistance, and acceptance? An analysis of early childhood education and care policy in Norway
Korsvold, Tora; Nygård, Mette (Peer reviewed; Journal article, 2022)The main purpose of this article is to explore and develop a basic understanding of a new formulation of children’s learning within ECEC policies in Norway. In the Nordic Countries, one question of importance is the shift ... -
Skolevegring og "flukt" fra den offentlige skolen
Nygård, Mette; Bjordal, Ingvil (Journal article; Peer reviewed, 2024)Denne artikkelen belyser hvordan skolevegring kan forstås i lys av den konteksten den utvikles i. Basert på intervju med foreldre som har søkt sine barn over fra offentlig nærskole til privatskole, retter vi oppmerksomheten ... -
Skolevegring og Skolebytte - Tre foreldres erfaringer med hvordan skolebyttet bidro til en positiv utvikling for barna deres
Moen, Sonja Emilie (Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er skolevegring og skolebyttet. Studien tar utgangpunkt i kvalitative forskningsintervjuer og løfter frem tre foreldres erfaringer med sitt barns skolevegring og skolebytte. Problemstillingen ... -
The Norwegian Early Childhood Education and Care institution as a learning arena: autonomy and positioning of the pedagogic recontextualising field with the increase in state control of ECEC content
Nygård, Mette (Journal article; Peer reviewed, 2017)When the responsibility for ECEC institutions was placed under Ministry of Education and Research in 2006, the ECEC institution as a learning area was brought in to the foreground in early education and care policy. Norwegian ...