Blar i NTNU Open på forfatter "Nilssen, Trond Risto"
-
Bruk av digitale spill i samfunnsfag - En studie av læreres forståelser og holdninger
Forseth, Kjersti (Master thesis, 2021)Bruk av digitale spill i skolen, også kalt digital spillbasert læring, virker å være et økende fenomen. Med begrunnelser i spillindustriens omfang, norske barn og unges voksende spillinteresse og den norske skoles pågående ... -
Dies war nicht notwendig
Tangvik, Ola Persøn (Master thesis, 2018)Sammendrag I denne masteroppgaven tar jeg for meg hvordan Weimarrepublikken blir formidlet i norske lærebøker i historie for videregående skole. Jeg tar for meg hvordan Weimarrepublikken kan tjene som et historisk eksempel ... -
Digitaliserte historiske kilder i samfunnsfag
Nordheim, Ane Mæhlen (Master thesis, 2021)Den overordnede problemstillingen for denne masteroppgaven er: «Hvilke holdninger har samfunnsfaglærere til bruk av digitaliserte historiske kilder og hvordan er deres kildekritiske tilnærming til denne typen kilder?» ... -
Formidlingen av det norske holocaust
Nygard, Andreas Grythe (Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan historielærere i videregående skole formidler historien om det norske holocaust. I tillegg ble det undersøkt om historien brukes i undervisningssammenheng for å oppnå ... -
Holocaust i nåtid - En innholdsanalyse av et utvalg lærebøkers framstilling av antisemittisme og holocaust
Røthe, Henrik Bye (Master thesis, 2021)Denne studiens hensikt er å forsøke å gi et bidrag til videreutviklingen av historiefaget i skolen. Ved å se på hvordan historiefaget framstilles i lærebøkene, har målet vært å si noe om hvorvidt læreboka bidrar nok som ... -
Imperialisme i historiefaget
Lien, Sindre Henden (Master thesis, 2019)Denne oppgaven tar utgangspunkt i begrepet imperialisme, og benytter kritisk diskursteori og modell for diskursanalyse hentet fra Faircloughs teorier til å belyse problemstillingen: hvordan fremstilles imperialisme i ... -
Muslimsk middelalderhistorie i lærebøker for VGS fra 1939 til 2013
Mathissen, Thomas Berge (Master thesis, 2020)Denne oppgaven ser på fremstillingen av muslimsk middelalderhistorie i fem lærebøker for historie på videregående fra 1939 til 2013, ved bruk av en diskursanalytisk tilnærming for å besvare problemstillingen: Hvilke diskurser ... -
"Oldeforeldrene mine var nazister de" Gjerningspersonenes perspektiv som inngang til utvikling av historiebevissthet: En studie av elevers møte med undervisningsopplegget Maktens ansikter på Falstad.
Sørvik, Elise Sund (Master thesis, 2022)I mitt masterprosjekt har den overordnede problemstillingen vært «Hvordan kan minne- og historiekulturen etter andre verdenskrig, formidlet gjennom undervisningsopplegget Maktens ansikter, ha betydning for elevers utvikling ... -
Samiske tema i samfunnsfag - en nedprioritering?
Kavli, Borghild Hanem (Master thesis, 2019)Bakgrunnen for denne studien er mangel på forskning angående hvordan samfunnsfagslærere underviser om samiske tema i sine klasserom, og hvorvidt det er forskjeller mellom lærere i enspråklige og tospråklige kommuner. ... -
Skrekkens monumenter: Historiebruk og formidling i et utvalg tidligere konsentrasjonsleirer etter 1945
Nilssen, Trond Risto (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:34, Doctoral thesis, 2011) -
South Saami Cultural Landscape Under Pressure
Nilssen, Trond Risto (Chapter, 2019)This chapter will analyse the debate over the use and management of the South Saami cultural landscape where the construction of a large number of windmills in South Saami land has drawn the front line between the reindeer ... -
Theoretical and Methodological Perspectives
Hermanstrand, Håkon; Kolberg, Asbjørn; Nilssen, Trond Risto; Sem, Leiv Heming (Chapter, 2019)In this chapter, we give a brief outline of the South Saami people’s historical, linguistic and political position as a so-called minority within the Saami minority in Fennoscandia. One of the research questions asked in ...