• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
Browsing by Author 
  •   Home
  • Browsing by Author
  •   Home
  • Browsing by Author
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browsing NTNU Open by Author "Ness, Ottar"

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 1-20 of 50

  • title
  • issue date
  • submit date
  • author
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • A carta relacional en terapia de pareja: un recurso narrativo para la reconstrucción de la ética y el bienestar interpersonal 

      Adrian, Montesano; Ness, Ottar (Journal article, 2019)
      This paper is entirely focused on a specific therapeutic resource in couple therapy: the relational letter. This is a tool, that emerged from narrative therapy, designed to revitalise couples’ relational ethics and consists ...
    • Acting Out: Enabling MeaningfulParticipation Among People With Long-Term Mental Health Problems in a Music and Theater Workshop 

      Ørjasæter, Kristin Berre; Ness, Ottar (Journal article; Peer reviewed, 2016-11-28)
      In this article, we explore what enables meaningful participation in a music and theater workshop from a first person’s perspective of people with mental health problems. The study uses a hermeneutical-phenomenological ...
    • "Alle sammen her er engasjerte i hverandre" : en kvalitativ studie av fire ungdommers erfaringer med veiledning på Jobbhuset 

      Hongset, Marit Pettersen (Master thesis, 2016)
      I denne studien har jeg undersøkt hvordan ungdommer beskriver sine erfaringer med veiledning på Jobbhuset i Trondheim. Jobbhuset er et tiltak for ungdom mellom 18 og 25 år som står utenfor skole- eller arbeidsliv. Tiltaket ...
    • Attitudes towards mental health and help seeking - A qualitative study investigating students’ attitudes towards mental health and help seeking 

      Edvardsen, Kristine (Master thesis, 2019)
      Det har lenge vært kjent at en del mennesker som kan få utbytte av psykisk helsehjelp ikke søker denne hjelpen. Selv om ca. halvparten av mennesker vil oppleve psykiske utfordringer søker kun en liten del av disse menneskene ...
    • «Å gjøre noe sammen vi ikke kunne gjort alene»: Rask psykisk helsehjelp som et interkommunalt psykisk helsetjenestetilbud 

      Sivertsen, Elin; Almvik, Arve; Ness, Ottar (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Kommunestørrelse har betydning for hvilke psykisk helsetjenester som er tilgjengelige for befolkningen, og det er få kommuner som samarbeider om psykisk helsetjenester for personer med lettere og moderate psykiske vansker. ...
    • ''Å støtte kriserammede på veien gjennom krisen'' - En kvalitativ studie om fagpersoners erfaringer med å bruke psykologisk debriefing i krisearbeid 

      Wiig, Ingelinn Cathrine (Master thesis, 2017)
      Ulike hendelser som plutselige ulykker, alvorlig sykdom, voldserfaring, voldtekt, katastrofe, terror, politisk forfølgelse eller krig kan utløse kriser eller traumer hos menneskene som rammes. Psykologisk debriefing er en ...
    • Behandling og oppfølging av personer med ADHD - En dokumentanalyse av nasjonale føringer 

      Knutsen, Bente (Master thesis, 2018)
      Bakgrunn: ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder, og er en medisinsk diagnose som kan stilles når visse atferdskriterier er oppfylt (Engh, 2014). Disse kriteriene omhandler ulike atferdsavvik som viser seg ...
    • Commentary I: Reflection on ‘Conversational Resources for Clinical Practice with Families: Social Construction in Action’ 

      Ness, Ottar (Journal article; Peer reviewed, 2017)
    • Commentary I: Reflection on ‘Conversational Resources for Clinical Practice with Families: Social Construction in Action’ 

      Ness, Ottar (Journal article; Peer reviewed, 2017)
    • Continuing Education in Mental Health: Critical Moments to Analyze Group Process 

      Silva, Gabriela Martins; Ness, Ottar; Guanaes-Lorenzi, Carla (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      In Brazilian context, literature points to Continuing Education in Health (CEH) policy as a means to actualize the Psychiatric Reform. Although it is also a challenge considering its proposal of close connectedness with ...
    • "Det er et lys inni meg når jeg går her" - En kvalitativ studie av hvordan ungdommer ved UngInvest AIB beskriver sine erfaringer med en styrkebasert tilnærming 

      Bordal, Bente (Master thesis, 2019)
      Noen av de mest fremtredende årsakene til frafall i videregående skole er mangel på tilhørighet, ensomhet og psykiske helseproblemer. Det begynner å bli større fokus på det sosiale miljøet, men akademisk oppnåelse er ...
    • ''Det er viktig at eleven føler seg sett, høyrt og forstått'' - Ein kvalitativ studie om skulerådgjevarar sine erfaringar med å skape tillitsfulle relasjonar til elevar i ungdomsskulen 

      Hareide, Elisa Giskeødegård (Master thesis, 2018)
      I denne studien har eg undersøkt korleis skulerådgjevarar beskriv sitt arbeid med å skape tillitsfulle relasjonar til elevar i ungdomsskulen. Skulekvardagen er hektisk, og det kan vere ei utfordring å få nok tid til å skape ...
    • "Det viktigste er ikke å jobbe mot mobbing , der er å jobbe for et trygt og godt skolemiljø" - En kvalitativ studie av fem skoleansattes beskrivelser av deres erfaringer med å arbeide med mobbing og elever som mobber 

      Sharoni, Hagar (Master thesis, 2019)
      Mobbing har over lengre tid vært en stor utfordring i norske skoler. Forskning tyder på at mobbing ofte medfører komplekse fysiske og psykiske utfordringer for alle involverte i tillegg til omfattende velferdsmessige ...
    • Effektiv overføring av kunnskap og å lære bort arbeidsoppgaver i en prosessindustribedrift 

      Ytre-Hauge, Hilde (Master thesis, 2017)
      Hensikten med denne studien har vært å finne beste praksis i opplæringssituasjoner slik at den som lærer bort, den som lærer og avdelingen en jobber i er fornøyd, i betydning at energien og tiden lagt ned i opplæringsarbeidet ...
    • Encountering staff‑directed aggression within mental health and substance abuse services: exploring conceptions of practice following education 

      Maagerø-Bangstad, Erlend Rinke; Sælør, Knut Tore; Ness, Ottar (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Background Staff-directed aggression represents a considerable concern in mental health and substance abuse services, and presents a substantial challenge to the quality and continuity of service provision for people with ...
    • Ensomhet i et teknologisk samfunn - En Q-metodologisk studie av studenters subjektive opplevelse av ensomhet som fenomen i et teknologisk samfunn 

      Rosell-Helland, Rebecca (Master thesis, 2017)
      Hensikten med denne studien er å oppnå større innsikt i studenters subjektive opplevelse av ensomhet som fenomen i et teknologisk samfunn. Dette kan bidra til økt forståelse og dypere innsikt i møte med et vanskelig tema. ...
    • Exploring staff conceptions of prevention and management practices in encounters with staff-directed aggression in supported housing following education and training 

      Maagerø-Bangstad, Erlend Rinke; Sælør, Knut Tore; Lillevik, Ole Greger; Ness, Ottar (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Background Staff-directed aggression is a concern for service providers in mental healthcare, frequently affecting both the quality of services and staff wellbeing. This also applies to supported housing services for ...
    • ''For oss er du verdig hele veien'' - En kvalitativ studie av hvordan ledere i en kommune beskriver sine erfaringer med å følge opp sykmeldte ansatte med psykiske helseproblemer 

      Erstad, Emma Louise (Master thesis, 2017)
      Arbeidslivet kan gi struktur i hverdagen, sosial støtte og økonomisk trygghet. Dette ses på som viktig i forhold til god psykisk helse. Samtidig er sykefraværet i Norge høyt, og mange blir fulltidssykemeldte av psykiske ...
    • Forord 

      Ness, Ottar (Chapter, 2017)
    • Getting Change-Space: A Grounded Theory Study of Automated eHealth Therapy 

      Holter, Marianne T. S.; Ness, Ottar; Johansen, Ayna Beate; Brendryen, Håvar (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      A promising tool for bettering people’s health is eHealth (or “mHealth”) programs: fully automated, web-based health interventions. However, we know surprisingly little about eHealth’s working mechanisms. One possible ...

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit
       

       

      Browse

      ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

      My Account

      Login

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit