Blar i NTNU Open på forfatter "Myhr, Rannveig Oliv"
-
"Angst - eller det vi kaller engstelighet" En kvalitativ studie av hvordan tre lærere legger til rette for en trygg skolehverdag for elever med angst.
Setsaas, Vilde (Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er lærernes erfaringer med elever som kan tolkes å ha angst, og hvordan lærerne legger til rette for trygghet i skolehverdagen for disse elevene. Målet for studien er å utvikle kunnskap som både ... -
Fra den utrygge flukten til den trygge skolehverdagen
Harjar, Anita Grov; Aksum, Agnes How (Master thesis, 2022)Denne studien omhandler hvordan lærere og spesialpedagoger kan arbeide med trygghet for traumeutsatte flyktningelever i skolen. Formålet har vært å bidra til økt kunnskap omkring en viktig og samfunnsaktuell tematikk. ... -
Fra den utrygge flukten til den trygge skolehverdagen
Aksum, Agnes How; Harjar, Anita Grov (Master thesis, 2022)Denne studien omhandler hvordan lærere og spesialpedagoger kan arbeide med trygghet for traumeutsatte flyktningelever i skolen. Formålet har vært å bidra til økt kunnskap omkring en viktig og samfunnsaktuell tematikk. ... -
"Jeg følte meg veldig alene" En studie om nyutdannede lærere, og hvordan de opplever de første årene i yrket. Opplevelsene forstås i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av lærerne og i sammenheng med utvikling av egen robusthet.
Thørn, Marius Amundsen (Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hvilke opplevelser og særlige utfordringer nyutdannede lærere møter de første årene i læreryrket. Deres opplevelser ses i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av nettopp lærerne, men også ... -
Kunst og håndverksfaget i grunnskolen - erfaring gjennom praktisk arbeid
Stjern, Ingjerd (Master thesis, 2019)ABSTRAKT Denne teksten tar sikte på å gi et helhetlig bilde av kunst og håndverksfaget slik det kan se ut i grunnskoleopplæringa. Gjennom et Deweysk perspektiv på erfaring (aktivitet, refleksjon og rekonstruksjon), vil jeg ... -
Også må vi stikke fingeren i jorda og vite at her er det områder andre er bedre på
Hansen, Therese Kolstad (Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvilke erfaringer lærere og barnevernspedagoger har med tverrprofesjonelt samarbeid til barnets beste. Hensikten med studien har vært å samle inn deltakernes erfaringer, slik at både ... -
Om å tre inn som en feil i samtalen - En drøfting av de demokratiske muligheter i å unndra seg skolens inkludering
Myhr, Rannveig Oliv (Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen drøfter jeg hvordan det kan være utfordrende for elever å skulle gi et språklig uttrykk for en religiøs tro i de sivile offentlige samtaler i skolen og hvordan det i sammenheng med det kan tolkes som en ... -
Ungdomsskoleelvers erfaringer med spesialundervisning - En kvalitativ studie med fokus på elevens stemme
Enger, Synne Kristine (Master thesis, 2018)Formål: Formålet med oppgaven har vært å få innsikt i hvilke erfaringer elever som får spesialundervisningen har i dag. Spesialundervisning er i dag et mye diskutert tema i Norge. Gjennom denne oppgaven ønsket jeg å spørre ... -
Vold i skolen. Læreres opplevelse av å bli ivaretatt etter å ha blitt utsatt for vold fra elev.
Udnes, Mari (Master thesis, 2020)Sammendrag Tema Dette masterprosjektet handler om en alvorlig side ved læreryrket. Noen lærere blir utsatt for vold fra elever i skolen. Prosjektets tema er hvordan læren klarer å bearbeide det å ha blitt utsatt for vold. ... -
Å snakke med elever om kropp, grenser og følelser knyttet til vold og seksuelle overgrep
Bakken, Mia Kildal (Master thesis, 2024)Temaet for mitt forskningsarbeid i denne masteroppgaven er vold og seksuelle overgrep, og hvordan lærere snakker med elever om kropp, grenser og følelser. Basert på teori om temaet og materialet hentet inn gjennom intervju ...