Blar i NTNU Open på forfatter "Munkebye, Eli"
-
Anvender elever i videregående skole bærekraftskompetanser i oppgaver knyttet til miljørettete undervisningopplegg?
Strøm, Julie Glørstad (Master thesis, 2023)I denne studien undersøkes hvilke bærekraftskompetanser elever i videregående skole, studiespesialiserende retning, anvender. Bærekraftskompetanser har vært et viktig tema innen bærekraft de siste årene og det har vært ... -
Artskunnskap som introduksjon til naturfag i grunnskolelærerutdanningene
Kvammen, Per Ivar; Munkebye, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2018)People’s contact with nature has become less frequent, and their experience of nature has become less comprehensive than earlier. The level of knowledge about species has significantly decreased and teaching biology outside ... -
Begrepssystemer i biologi - En kasusstudie av en lærers undervisning og elevers forståelse av sammenhenger mellom begreper i biologi 2
Trønnes, Marthe (Master thesis, 2017)Dybdelæring handler blant annet om elevenes gradvise utvikling av forståelse av begrepssystemer. Denne masterstudien i biologididaktikk undersøker en lærers undervisning av et begrepssystem i en biologi 2-klasse på en norsk ... -
Botanisk hage som alternativ læringsarena - En kvalitativ studie av hvilket potensiale biologilærere ser i alternative læringsarenaer generelt og botaniske hager spesielt, med Ringve botaniske hage som et spesifikt eksempel.
Engelsen, Anja Kleppan (Master thesis, 2016)Alternative læringsarenaer er viktige i biologiundervisningen, og en botanisk hage er et eksempel på en slik arena som ikke har fått så mye oppmerksomhet, særlig ikke i Norge. Denne oppgaven er innenfor den kvalitative ... -
Bruk av elevtegninger i naturfagsundervisningen
Vie, Ane Amalie Strandli (Master thesis, 2019)Denne studien handler om hvordan man kan bruke elevtegninger i undervisning som ett verktøy for elevers læring. I ett undervisningsopplegg bestående av fire undervisningsøkter legger læreren til rette for at elevene kan ... -
Bærekraftkompetanser i pluralistisk bærekraftundervisning
Katerås, Eirik Engen (Master thesis, 2024)Denne studien presenterer utviklingen av en lærerveiledning som kombinerer en pluralistisk tilnærming til bærekraftundervisning med de tre bærekraftkompetansene systemtenkningskompetanse, verditenkningskompetanse ... -
Elevers åpenhet i pluralistisk bærekraftsundervisning - eksplisitt samtaleundervisning og samtaleadministrering
Blaafjell, Petter (Master thesis, 2022)I studien undersøkes elevers åpenhet for andres meninger og deres åpenhet for selv å endre mening, noe som er en viktig del av kritisk tenking og pluralistisk tilnærming til bærekraftig utvikling. Riggs (2016) trekker frem ... -
Elevers forståelse av begrepet bærekraftig utvikling - En kvalitativ og kvantitativ studie av elevers forståelse av begrepet bærekraftig utvikling
Kosberg, Trond Brage (Master thesis, 2018)Bærekraftig utvikling er et begrep som vi til stadighet hører om. En får nesten inntrykk av at begrepet er et allment uttrykk flere og flere bruker for å uttrykke sin misnøye ovenfor de miljøutfordringene verden står ovenfor ... -
En undersøkelse av kvaliteten i elevrapporter før og etter et undervisningsopplegg i biologi
Johnsen, Linda (Master thesis, 2018)Forsøksrapporten er en sjanger som er mye brukt i naturfagene i norsk skole. Ofte sees forsøksrapporten som en forenkling eller en skoleversjon av den naturvitenskapelige artikkelen. Samtidig hevder flere at forsøksrapporten, ... -
«Epler henger i trær» En kvalitativ studie om kritisk tenkning i naturfag.
Vikmark, Marit (Master thesis, 2019)Arbeidslivet etterspør endringskompetanse og kritisk tenkning. Den norske skolen preges i dag av et høyt tempo og stor stofftrengsel. En kan derfor spørre seg om elevene og lærerne tar seg tid til å lære det arbeidslivet ... -
How to support young children's interest development during exploratory natural science activities in outdoor environments
Skalstad, Ingunn; Munkebye, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2022)This study examines how 4–8-year-old Norwegian children's interest in natural elements appears and develops during exploratory activities in various natural outdoor environments, and how teachers can support such interest ... -
Hva kjennetegner en gruppe elever på 7. trinn sin bærekraftbevissthet? En studie av elevers kunnskaper, holdninger og handlinger innenfor den miljømessige, sosiale og økonomiske dimensjonen av BU.
Lauglo, Tiril (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser nærmere på hvordan en gruppe elever på 7. trinn sin bærekraftbevissthet er. For å få en dypere forståelse for elevenes bærekraftbevissthet undersøkes elevenes kunnskaper, holdninger og handlingsmønster, ... -
Hvilken forståelse har elever av hvor planter får energigivende næringsstoffer for vekst og overlevelse fra?
Bakklund, Margrete Vangen (Master thesis, 2019)Denne studien tar for seg elevers forståelse av hvor planter får energigivende næringsstoffer for vekst og overlevelse fra. Med utgangspunkt i tidligere forskning ble det utformet et spørreskjema, som var utformet for å ... -
Hvor bærekraftsbevisste er et utvalg norske barneskolelærere?
Kristiansen, Iselin (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke en gruppe læreres bærekraftsbevissthet. En persons bærekraftsbevissthet beskrives ved å se på kombinasjonen av deres kunnskaper, holdninger og atferd i relasjon til de tre ... -
Interdisciplinary primary school curriculum units for sustainable development
Munkebye, Eli; Scheie, Eldri; Gabrielsen, Anja; Jordet, Arne N. Nikolaisen; Misund, Stig; Nergård, Tone; Øyehaug, Anne Bergliot (Peer reviewed; Journal article, 2020)Education for sustainable development (ESD) provides crucial opportunities for young people to be involved in complex sustainability issues. This study contributes to existing knowledge about primary school teachers’ ... -
Kjemi i skolehagen
Wister, Annika Ueland; Sandborg, Pauline Brown (Master thesis, 2024)Denne studien presenterer utviklingen og evalueringen av en didaktisk ressurs der kjemiundervisning blir utforsket i en kontekst. Det overordnede målet med studien har vært å bidra til å støtte lærere i gjennomføring av ... -
Kjemi i skolehagen
Wister, Annika Ueland; Sandborg, Pauline Brown (Master thesis, 2024)Denne studien presenterer utviklingen og evalueringen av en didaktisk ressurs der kjemiundervisning blir utforsket i en kontekst. Det overordnede målet med studien har vært å bidra til å støtte lærere i gjennomføring av ... -
Kompetanse for en felles fremtid - En kvalitativ studie av lærere og rektorers kjennskap til og forståelse av Utdanning for bærekraftig utvikling med fokus på holdninger, holdningsskapende undervisning og ønsker for fremtiden
Haugaard, Ingvil Helene Fossum (Master thesis, 2015)Dagens klima og miljøutfordringer endrer samfunnets behov for kompetanser og Norge er gjennom internasjonale avtaler forpliktet til å ha et utdanningssystem der elevene utvikler handlingskompetanse for en bærekraftig ... -
Kroppsbilde i naturfagets livsstilundervisning - Ungdomsskolelæreres forståelse av og erfaringer med ivaretagelse av elevenes kroppsbilde i livsstilundervisning
Østvik, Hanne Hovde (Master thesis, 2015)Dagens ungdom streber etter uoppnåelige standarder. Dette medfører blant annet at flere ungdom utvikler et negativt syn på seg selv og sin egen kropp. Negativt kroppsbilde relateres til flere helsekonsekvenser, slik som ... -
Kunnskap om biodiversitet blant ferske lærerstudenter i naturfag - og betydningen oppvekststed og faglig fordypning i biologi har for kunnskapsnivået
Nilssen, Tonje Lerfald (Master thesis, 2018)Utfordringer verdenssamfunnet står ovenfor i dag, gjør temaet «bærekraftig utvikling» mer og mer aktuelt. I denne sammenheng er det sentralt at faglig kunnskapsnivå ansees som en nøkkelfaktor for menneskers evne til å ...