Browsing NTNU Open by Author "Moen, Torill"
Now showing items 1-20 of 79
-
Assistentenes opplevelse og erfaring med elever med sosio-emosjonelle vansker i skolen
Norum, Marianne Kolstad (Master thesis, 2021)Denne mastergradsoppgaven er en studie som handler om tre assistenter i grunnskolen og deres erfaringer og opplevelser med det spesialpedagogiske arbeidet de gjør i skolen. Oppgavens problemstilling er: Hvordan opplever ... -
"Atferd har alltid en logisk forklaring" - En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre erfarne kontaktlærere erfarer å ha elever med sosioemosjonelle problemer i klassen
Tomasgard, Jorunn (Master thesis, 2019)This master thesis is a qualitative study based on interviews with 3 experienced contact teachers on their experiences related to having students with socio-emotional problems in their class. In the analysis of this interview ... -
Barn med adferdsvansker i barnehagen. En kvalitativ intervjustudie. "Du har det lille ektra"
Melberg-Snøfugl, Johanna (Master thesis, 2022)I denne kvalitative intervjustudien har jeg forsket på spesialpedagogens erfaringer og opplevelser med utfordrende adferd. Studiens problemstilling er: Hvilke erfaringer og opplevelser har spesialpedagoger med barn med ... -
Barn med særskilte behov sin medvirkning i barnehagen
Hepsøe, Lisa Elisabeth (Master thesis, 2022)FN vedtok i 1989 en egen konvensjon om barns rettigheter som grunnleggende menneskerettigheter. Denne konvensjonen gjelder også barn med særskilte behov. Studiens hensikt var å se på hvordan barns rett til medvirkning ... -
Betydningen av barnehagepersonalets relasjonskompetanse
Fjelldal, Margrethe (Master thesis, 2024)I barnehagen skal alle barn få en opplevelse av å bli sett, respektert, forstått, få hjelp og den støtten de har behov for. Her skal de også føle seg betydningsfulle i fellesskapet, og være i et positivt samspill med både ... -
Betydningen av en positiv lærer-elev-relasjon i møte med skolevegring - Sett fra elevenes perspektiv
Larsen, Kamilla Urheim; Anfinset, Lea Marie (Master thesis, 2024)De siste årene har det vært en økning i antall rapporterte skolevegringssaker fra skoler og pedagogisk-psykologiske tjenester. Dette er et fenomen som ofte blir referert til som skolevegring og handler om at elever ofte ... -
Betydningen av en positiv lærer-elev-relasjon i møte med skolevegring - Sett fra elevenes perspektiv
Larsen, Kamilla Urheim; Anfinset, Lea Marie (Master thesis, 2024)De siste årene har det vært en økning i antall rapporterte skolevegringssaker fra skoler og pedagogisk-psykologiske tjenester. Dette er et fenomen som ofte blir referert til som skolevegring og handler om at elever ofte ... -
"De er på skolen, men de er vanskelige å se" : En kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere forstår og reflekterer rundt innagerende atferd blant barn og unge i grunnskolen
Folstadli, Maria (Master thesis, 2022)Innagerende atferd er et paraplybegrep som omfatter mange ulike vansker og atferd. Blant annet blir de beskrevet som stille, tilbaketrukken, sjenerte, introverte og beskjedne. De er dermed en gruppe som havner i bakgrunnen ... -
Dealing with children with withdrawn behavior: A narrative study of one teacher's dealings with a child with withdrawn behavior: in ordinary classroom activities
Sæteren, Anne-Lise (Doctoral thesis at NTNU;2016:153, Doctoral thesis, 2016)Å være lærer er en kompleks og intens jobb. Hovedoppgaven for læreren er å veilede den enkelte elev i hans eller hennes læring og utvikling. Elevgruppene er sammensatte og mangfoldig, og alle elever har rett på tilrettelagt ... -
''Det beste for familien er at vi er samkjørte'' - En kvalitativ studie om hvordan ulike fagpersoner i en kommune opplever bruken av «Sjekkliste for Det Gode Samarbeidet»
Lein, Tove-Karin (Master thesis, 2018)Tverrfaglig samarbeid kan være krevende, men når man får det til å fungere godt, vil det samlede tilbudet til barnet/ungdommen oppleves bedre koordinert, og være mer tilpasset den enkelte. For å sikre god kvalitet i det ... -
”Det er jo ei lita investering egentlig, hvis du tenker på det..”: En kvalitativ studie om tre læreres opplevelser med banking time som metode for relasjonsbygging
Myrland, Astri Caroline (Master thesis, 2014) -
"Det er kanskje bare det at du får en tankevekker": En kvalitativ intervjustudie av tre læreres opplevelse av å delta i et samhandlingsprosjekt med PPT
Nilsson, Linn Christin (Master thesis, 2012)I denne studien har jeg undersøkt tre læreres opplevelse av å delta i arbeidsgrupper som er opprettet i forbindelse med «Samhandlingsprosjektet», som igjen er initiert av prosjektet «Faglig løft for PPT». Studiens ... -
"Det er liksom ikke et eget kapittel i barne- og ungdomsarbeider-boka om det." En kvalitativ studie av fire assistenters opplevelse av å arbeide med utagerende atferd i skolen
Rasmussen, Therese Iren Ravn (Master thesis, 2023)Mye tyder på at atferdsvansker i skolen er et økende problem i dagens samfunn. Elever som sliter med å regulere sin atferd og tilpasse seg skolehverdagen vekker bekymring blant skoleansatte. For elever med atferdsvansker ... -
«Det er min jobb å få dette til å fungere»
Skår, Camilla (Master thesis, 2021)Denne studien kastar lys over temaet utagerande åtferd og korleis tre lærar på mellomsteget opplever og erfarer det å ha utagerande elevar i klassa si. Studien sitt formål er å få løfta fram lærarane si stemme i arbeidet ... -
Det gjelder å være proaktiv : en mikroetnografisk studie av en lærers klasseledelse i en spesialskole
Kvaløy, Ingunn (Master thesis, 2016)Temaet for denne masterstudien er klasseledelse. Formålet med studien er å finne ut hvordan en lærer og kollega, Anne, håndterer klasseledelse i en aldersblandet spesialklasse med 10 elever i aldersgruppen 11- 15 år, og ... -
"Det handler om å gi og få, om å bidra med det en kan bidra med, men samtidig oppleve støtte og informasjonsflyt": En kvalitativ undersøkelse av spesialpedagogiske koordinatorers opplevelser av den tverretatlige samhandlingen med BUP
Skrettingland, Guri (Master thesis, 2013)Tverretatlig samhandling er viktig for å kunne tilby barn og unge gode oppvekst- og utdanningsmuligheter. Samhandling på tvers av etater vil kunne være med på å øke kunnskaps- og kompetansenivået til deltakerne, og kan ... -
Du er deg, du er viktig, jeg ser deg og jeg liker deg!: En kvalitativ studie av læreres relasjonsbygging
Solhaug, Kari (Master thesis, 2013)I denne studien er kvalitativt forskningsintervju benyttet for å få tilgang til læreres erfaringer, opplevelser og forståelse av relasjonsbygging til elever. Betydningen av en god relasjon mellom lærer og elev er kjent ... -
"Du trenger ikke være dårlig for å ha ett ønske om å bli bedre": En kvalitativ intervjustudie av to Statpedansattes opplevelser og erfaringer med å ha en rolle i ett samhandlingsprosjekt for å bedre samhandlingen mellom PP-tjenesten og skolene
Ask, Stine (Master thesis, 2012)Jeg har i denne studien sett på hvordan to Statpedansatte har veiledet og støttet PP-tjenesten, i deres arbeid med å bedre samhandlingen mellom PP-tjenesten og skolen. For å besvare min problemstilling har jeg benyttet ... -
Elever som viser innagerende atferd
Myrvold, Nora Holtmon (Master thesis, 2016)